Nézzük, hányan vagyunk egy csapatban, akik a videojátékok megszállottjaiként élünk-halunk! Egy felmérés szerint az utóbbi pár évben harmadával nőtt a szám!

Végleg vége annak, hogy a gamereket csak „lekockázzák” mások, arra utalva, hogy egy furcsa, mások számára kissé érthetetlen szubkultúra részei. A számuk annyira kilőtt világszerte, hogy még az évtized közepére akár a bolygó lakosságának FELÉT kiteheti.

A létszám kérdése azután kezdte el foglalkoztatni a társadalomtudósokat, hogy kiderült: a videojátékok piaca mára a legnagyobb bevételt hozó szegmens a szórakoztatóiparban. Az Expoding Topics a VentureBeat, a Juniper Research, az IBISWorld és az eSportsEarnings riportjaira hivatkozva azt írja, hogy

az értéke jelenleg 197,11 milliárd dollár, vagyis jelentősen több mint hazánk éves bruttó hazai összterméke (182,3 milliárd dollár)!

Ezt a két számot egyre kevésbé lesz érdemes összehasonlítani, mivel azt jósolják, hogy a gaming iparág 2025-ben már csillagászati távlatokra lesz a magyar GDP-től, a maga 268 milliárd dolláros értékével.

Na jó, de mennyien hordtuk össze ezt a rakás pénzt?!

Szintén a legfrissebb kutatások mutatták ki, hogy a világ nagy gamer közössége – vagyis ide számítva mindenki, aki aktív, rendszeres videojátékozó a különféle platformokon –

3,09 milliárd főre rúg, vagyis majdnem annyian vagyunk, mint Kína, India és az USA teljes lakossága, együttvéve,

de ha hozzácsapjuk Oroszországot, akkor sem kapunk akkora számot, amennyien 2024-re leszünk (3,32 milliárd fő)!

A világ gamer közössége dinamikus tempóban növekszik, de az összlétszámot tekintve döbbenetes különbségek vannak az egyes kontinensek között. Ázsia például a közel 1,5 milliárd gamerével behozhatatlan tömeget alkot, hiszen összesen nincs ennyi bajtársunk Európában, Latin-Amerikában és Észak-Amerikában (1,42 milliárd fő). De

a második helyen a mi otthonunk, az öreg kontinens áll, 715 millió játékossal.

Talán nem is ez a legérdekesebb, hanem a mindenkori arány. Ha pár éven belül egy nap úgy döntesz, hogy random embereket szólítasz le az utcán azzal, hogy „gamer vagy?”, akkor statisztikailag minden második igennel fog felelni. Hazánkban pláne: bár létszámot Magyarországra lebontva nem tartalmaz a jelentés, egy 2019-es adatot találtunk, amely szerint

a teljes magyar lakosság körében a gamerek aránya 40 és 50 százalék között van (gyanítjuk azóta sem lett kevesebb, SŐT!).

Gamer GIF - Gamer - Discover & Share GIFs

Ilyen léptékű globális gyarapodás az előző évtized közepéig egyáltalán nem tűnt valószínűnek, ám azóta történt valami: hét év alatt több mint egymilliárd fővel lettünk többen, és idén először átléptük a hárommilliárdos álomhatárt.

Év Gamerek létszáma a világon Ennyivel több, mint a megelőző évben… … ami ennyi százalékos növekedés
2015 2.03 milliárd
2016 2.17 milliárd 140 millió ↑ 6.9%
2017 2.33 milliárd 160 millió ↑ 7.37%
2018 2.49 milliárd 160 millió ↑ 6.87%
2019 2.64 milliárd 150 millió ↑ 6.02%
2020 2.81 milliárd 170 millió ↑ 6.44%
2021 2.96 milliárd 150 millió ↑ 5.34%
2022 3.09 milliárd 130 millió ↑ 4.39%
2023 3.22 milliárd 130 millió ↑ 4.21%
2024 3.32 milliárd 100 millió ↑ 3.11%

A következő nagy mérföldkövekre sem kell majd túl sokat várni – bár a növekedés tavaly óta érezhetően lassul. Ennek okaira a kutatás külön nem tér ki, de gyanítjuk, hogy lehet némi köze az IT-ipar ellátási nehézségeihez, például a chiphiányhoz, valamint a szállítási problémákhoz, ami miatt a PlayStation 5 is olyan baromi lassan bírt megjelenni a világpiacon. Az eladott-továbbadott használt gépek további gamereket szülnek, míg az újak tulajdonosai őrzik helyüket a nagy halmazban.

És fejlődnek – például e-sportolóvá!

Forrás: Gamers for Giving

A riport talán legpontosabb része az igazolt e-sportolók létszámnövekedéséről szóló szakasz, hiszen itt még matematikai modellekre sincs szükség: a statisztikák szinte gombnyomásra elérhetőek.

Ország e-sportolók száma
USA 3,629
Kína 1,004
Oroszország 938
Franciaország 915
Németország 901
Brazília 889
Dél-Korea 883
Nagy-Britannia 710
Kanada 603
Japán 594
Lengyelország 499
Ausztrália 499
Thaiföld 370
Svédország 363
Ukrajna 302
Dánia 299
Finnország 270
Fülöp-szigetek 259
Tajvan 204
Malájzia 169

Annyit még mindenképpen érdemes megnézni a végére, hogy milyen a nemek eloszlása, mert a legtöbben azt feltételeznénk, hogy a videojáték „fiús dolog”, mint a horgászat, a foci, meg az autóverseny.

Nos, nem.

Legalábbis ennyire élesen nem. Az összesített kutatások alapján az a helyzet, hogy csak viszonylag vékony különbség van:

a gamerek körében 55-45 százalék az arány a férfiak javára.

Ez számszerűsítve annyit tesz, hogy jelenlegi tudásunk szerint 1,7 milliárd férfi és 1,39 milliárd nő nyüstöli rendszeresen a videojáték-platformokat.

Néha viszont nem ártana, ha egymással is kezdenének valamit:

Szex helyett is videojáték?! Megvan mi bajuk az együttlétekkel a 30 alattiaknak!

 

×