Soha be nem vált jóslatok, légből kapott állítások, röhejes tévedések és meglepő igazságok – van itt minden, mint a mesében!

A videojáték iparág, a maga szűk 50 évével rendkívül fiatal, viszont döbbenetes iramban változik és fejlődik. Elég megnézni egy game-et, akár csak tíz évvel ezelőttről, és rájövünk: mai szemmel szinte felfoghatatlan, hogy anno mit szerettünk benne. Sem a felbontás, sem a játékmenet, sem a hossz, sem bármi más nem tűnik elviselhetőnek ahhoz képest, amit a legfrissebb daraboktól kapunk.

De vajon hogyan tekintettünk a jövőbe, akkor? Mit vártunk az előttünk álló évtizedtől, mit jósoltak róla a hozzáértők, és ebből mi bizonyult igaznak, vagy éppen teljes sületlenségnek? A Polygon segítségével, íme, a válaszok:

1. A mobiltelefon mindent megváltoztatott, de közben semmit sem

Tíz éve sokan fogadtak volna nagyobb összegekben arra, hogy a felfutóban lévő okostelefonok tartalmai szépen földbe döngölnek mindent, a PC-s játékoktól a konzolokig. Nos, bár megkerülhetetlenek lettek, globálisan közel sem okozták a vesztét a többi platformnak. Mai fejjel szemlélve: annyi történt, hogy az okostelefonok kibővítették a gamerek nagy családját, anélkül, hogy különösebben ártottak volna a kemény magnak. Érdemes viszont odafigyelni az olyan címekre, mint a Fortnite, ami legalább annyira mobilos, mint bármi más, vagyis ügyesen bont le eddig ledönthetetlennek hitt falakat.

2. Egyedül a videojátékok képesek sikeres metaverzummá válni

Ebben mondjuk az is segít valamelyest, hogy Mark Zuckerbergék össze-vissza botladoznak a Metával. A Facebook atyja akkora gödörbe ugrott a költséges VR-projekttel, hogy onnan talán már nincs is visszapattanás: minden, ami nem game (pl. Fortnite, vagy Roblox), az megfeküdni látszik a metaverzumban. Mondjuk ha annyival tudnak előállni, hogy „nézd, már vannak lábai az avataroknak”, akkor ezen nincs is mit csodálkozni.

3. A közönség sokkal diverzebb (és felnőtt!), mint korábban

Bizony! Bár a videojáték a több évtizedes közfelkiáltás szerint a gyerekek és a fiatal férfiak klasszikus időtöltése, erről mára szó sincs. Pont a fentebb írt mobiltelefon fiatal és idősebb női gamerek tömegét vonzotta be a szegmensbe (kezeiket csókoljuk!), míg a Z generációsok között már jóval diverzifikáltabb a kép a nemek mentén. Ezt egyébként alig tudja lereagálni az iparág, holott közben az idősödő gamerek, sőt, a videojátékoktól furcsa módon eltávolodó millenárisok új igényeit is ki kellene szolgálni.

4. A VR már nem csak egy hóbort, de ettől még nem jövőbe mutató…

… legalábbis a videojátékok terén, ahol az istennek nem akarja megtalálni a helyét – pedig már tíz év telt el azóta, hogy bemutatták az Oculust! Akkor mindenki a következő „következő nagy dolognak” kiáltotta ki, de csak esik-kel az egész, érdemi sikerek nélkül. Bár a robotikában és más iparágakban nagyon izgalmas megoldásokat építenek rá, a gamerek nem igazán szerettek bele. Jelenleg inkább egy szűk réteg drága hobbija, és lehet, hogy már sosem lesz tömegcikk.

5. Az e-sportok sosem említhetők egy lapon az igazi sportokkal

Ez a mítosz nem dőlt meg, közben mégis – attól függ, hogy milyen irányból közelítjük meg a műfajt. Az e-sportok valóban nem váltak akkora világslágerré, hogy a közvetítéseiket érdemes legyen eljuttatni milliárdok otthonába – ugyanúgy, mint a foci vb-t. De így kár is összehasonlítani, hiszen az e-sport egy Twitch-en élő-lélegző-burjánzó szubkulturális kincs lett, és ennek ugyanúgy meg vannak a sztárjai, mint a fizikai sportágaknak. Rájuk vagyunk kíváncsiak, nekik szurkolunk – és ezen a ponton már olyan a viszonyunk hozzájuk, mint pl. a nekünk szimpatikus olimpikonokhoz.

Forrás: Game Channel

6. Tényező lesz a felhő, de csak egy rövid ideig

Bármennyire is kitűnő ötlet, széles körben nem nyerte el a közönség tetszését – legalábbis egyelőre. Talán túl korán jött a játékstreamelő modell (lsd.: a Stadia kudarca)? Egyébként erről lehet szó: amíg hangot és képet vígan és örömmel streamelünk, a játékokat – user szinten – valahogy nem tudtuk felkarolni, holott – könyörgöm – mobilon évek óta ugyanezen az elven működnek felhőalapú játékok! Érdekes, hogy éppen a kisebb méretű mobiljátékoknál nincs sok értelme a felhőnek, hiszen több adatot zabálunk meg cloud-ban, mintha letöltenénk őket.

7. A YouTube kitermel egy csomó hírességet, és ők majd felfalják a gamer médiát is

Ez teljesen megdőlni látszik, pedig a gamer újságírás halálosan rettegett attól, hogy egy napon épp’ a videós platform fogja elvenni a kenyerét. Bár a platform nélkülözhetetlen része az egésznek, nem a sajtó szerepét vette át, hanem létrehozott egy új réteget a celebritások között. És ők – bízz bennem, újságíró vagyok – N E M újságírók! Szerencsés esetben nem is hiszik magukat annak…

8. Sosem volt még ennyire drága és nehéz játékot gyártani (de legalábbis sem olcsóbb, sem könnyebb nem lett)

Ezzel az érvvel főleg a stúdiók szeretnek takarózni, hiszen valahogy csak meg kell magyarázni az áremelkedéseket. Egyébként nem alaptalan állítás és mint mítosz is megállja a helyét. Egyre komplexebb és egyre nagyobb világok készülnek, egyre durvább grafikai követelményekkel. Ehhez pedig egyre több ember és egyre jobb technológia kell, ami egyre többe kerül. Tiszta sor. Menjünk is tovább.

9. A konzolháború hamarosan véget ér, és a Steam lesz a győztese

Hát, nem úgy tűnik: a nem PC-s platformok népszerűsége töretlen, miközben a Sony és a Microsoft között még sosem dúltak akkora harcok, mint idén. A Nintendo közben röhögve ül a kis seggén és aratja a pénzt, a saját jól elhatárolt közönsége jóvoltából. De erről majd lentebb. Mert ebben a pontban inkább halálra kell dicsérnünk ezt a kis apróságot, a Steam-et, amiről húsz éve, amikor a Valve megalapította, még senki sem mondta volna meg, hogy a PC, mint videojáték-platform megmentője lesz, sőt,

sikeres konkurenciájává válik a konzoloknak.

A Steam-nek már 120 millió aktív felhasználója van, havonta! Ezzel jóval több gamer kapcsolódik hozzá, mint a PlayStation Networkhoz, de ha még szemléletesebbek akarunk lenni, akkor hozzátesszük: ennyi példány a kiadása óta nem kelt el a PlayStation 4-ből, vagy a Nintendo Switch-ből, és pár éven belül biztosan befogja a PS2 155 milliós rekordját. Ettől persze még nem veszi ki a konzolokat a gamerek kezéből, de fix, hogy tényező marad, hisz’ szinte mindenki publikál Steam-en – bizony, még a Sony és a Microsoft is.

10. A Nintendo egy minden szabályt erősítő kivétel

Ezt nem a piac alakította így, hanem a cég maga. Igaz rájuk már vagy 30 éve, hogy előszeretettel mennek szembe az árral, csendben teszik a dolgukat, anélkül, hogy trendeket hajszolnának – inkább teremtik azokat. Mindeközben megmaradtak azoknál a játéktípusoknál, amelyekben ők a legjobbak, és ezzel le is írták egy stabilan működő vállalat sikerreceptjét:

1., Különbözz mindenkitől!
2., Abban, amit csinálsz, te légy a legjobb!
3., Ha megtaláltad a közönséged, soha el ne engedd!

A Nintendo valószínűleg ilyen elveket vall, ezért következetesen távol tartja magát a Steam-től, magas ívből tesz a VR-ra és a mobilpiacra, meg a nagy költségvetésű produkciókra. De gond nélkül képes Japán legkelendőbb játékává tenni egy olyan egyszerű ötletet, mint az otthondekoráló kisállatokról szóló Animal Crossing. Ez a cég nem kockáztat, de TUDJA hogy kell JÓ szoftvert és hardvert gyártani, majd ezeket együtt értékesíteni – stabilan és SOKÁIG. A legjobbak a saját terepükön – ahová senki más nem fér oda rajtuk kívül. Szóval soha, de soha ne fogadj a Nintendo ellen!

Bár akadnak azért trónkövetelők:

Új kihívót kapott a Steam Deck, de még a Nintendo Switch is félhet

 

×