A Twitter és más közösségi oldalak azt szeretnék, hogy az emberek fizessenek a tartalomért. De mivel tudnak minket arról meggyőzni, hogy fizessünk?

Kétségtelen, hogy a mai világban már szinte elképzelhetetlen, hogy valaki ne használjon valamilyen közösségi oldalt. A Smartinsights kutatása szerint jelenleg 4,62 milliárd ember, vagyis a világ több mint fele használja a közösségi médiát (58,4%). Csak 424 millió új felhasználó regisztrált az elmúlt 12 hónapban valamilyen közösségi oldalra, és átlagosan napi 2 órát töltenek ott. Az olyan oldalak, applikációk, mint a Twitter, a Facebook, az Instagram vagy a TikTok a mindennapjaink részét képezik, és mindenki számára egyértelmű, hogy használatuk ingyenes.

De mi lenne, ha fizetni kéne érte?

A kérdésre nagyon egyszerű a válasz: valószínűleg sokan nem használnák inkább a szolgáltatást. Ezzel a platformok tulajdonosai is tisztában vannak, így más megoldásokon dolgoznak, amivel pénzt szerezhetnek tőlünk.

Cate Bonacini a Twitter egyik gyakori felhasználója. A Nemzetközi Környezetjogi Központ kommunikációs vezetőjeként szereti követni azokat a szakértőket, híreket, akik az éghajlatról beszélnek. Amikor a Twitter elindított egy előfizetéses szolgáltatást, a Twitter Blue-t, Bonacini úgy gondolta, hogy ezzel mindig naprakész lehet, hát előfizetett.

A Twitter Blue tavaly júniusban jelent meg. Havi 2,99 dollárért lehetőségük van a felhasználóknak visszavonni a tweeteket, valamint minden reklámmentesen élvezni. Bizonyos szempontból ez segített Bonacininek, hiszen így könnyebb lett az olvasás. A tweetek visszavonása is jó dolog volt, mert segített elkerülni a gépelési hibákat. Nem beszélve a folyamatos olvasás módról, ami megengedi, hogy több ideig lehessen folyamatosan olvasni a hírfolyamot.

De…

Negatívumként elmondta, hogy a Twitter Blue nem tulajdonképpen annyira nem jó, hogy megérje. Szerinte ráadásul az olvasómódnak ingyenesnek kéne lennie, mivel az segítené a látássérült embereket.

„Nem látok okot arra, hogy továbbra is használjam a Twitter Blue-t” – mondta Bonacini a Protocolnak.

A Twitter egyébként három fizetős funkciót kínál: Twitter Blue, Ticketed Spaces és Super Follows. Az utóbbi kettő még béta állapotban van, míg a Twitter Blue novemberben jelent meg az Egyesült Államokban, miután néhány másik országban tesztelték. A Twitter Blue számos eszközt kínál a fizető felhasználóknak, beleértve a tweetek visszavonását és a reklámmentes cikkek olvasását. A Ticketed Spaces segítségével élő adásokba csatlakozhatunk be pénzért, a Super Follows lényege pedig a „csak feliratkozói” tartalom, vagyis az alkotók pénzt kérhetnek bizonyos zárt tartalom megtekintéséért. Úgy tűnik azonban, hogy a Twitter bLue nem igazán jön be az embereknek.

„Az alapvető probléma az, hogy az emberek eleve ingyen kapták meg a Twittert. Ezen nem tudsz változtatni” – mondta Andrew Hutchinson, a Social Media Today tartalom- és közösségimédia-menedzsere. „Utólag nem mondhatod, hogy: Ó, most fizetni kell érte.”

Közösségi média előfizetési kísérletek

A Twitter nem az egyetlen közösségi média platform, amely megpróbálja kitalálni, hogy hogyan szerezhet több bevételt a hirdetéseken túl. Egyes platformok előfizetési módjai az alkotókra fókuszálnak, hogy azok pénzt kérjenek egyes dolgokért. Mások a hirdetések eltávolítását kínálják a pénzért cserébe. A legtöbb platform – a YouTube kivételével – még mindig a fizetős szolgáltatás korai szakaszában jár.

Az Instagram és a TikTok januárban kezdte el bemutatni az előfizetéseket. Az Instagramon az előfizetők 0,99 és 99,99 dollár közötti havidíjért hozzáférhetnek a tartalomgyártók exkluzív tartalmaihoz, és egy lila jelvényt kapnak a profiljukon, jelezve, hogy előfizetők.

A Meta azt mondta, hogy „legkorábban” jövőre vezetheti be az előfizetéseket. A TikTok épp teszteli az előfizetős opciót, hogy ott is tudjanak csak előfizetéses tartalmat kínálni a videókészítők. A TikTok és az Instagram azonban nem volt hajlandók megosztani, hogy hány előfizetőt érdekelt az előfizetés a tesztek óta.

A YouTube sikeres volt az előfizetés szolgáltatásával. A YouTube Premium használatával havi 11,99 dollárért hozzáférhetünk a YouTube Music szolgáltatáshoz, és hirdetések nélkül vagy a háttérben nézhetünk videókat, miközben telefonunk le van zárva, vagy másik alkalmazást használunk.

Tavaly szeptemberig körülbelül 50 millióan fizettek elő vagy próbálták ki a Premium és a YouTube Music szolgáltatást.

A Twitter Blue sorsa talán Elon Muskon múlik, aki túl szeretne lépni a reklámokon, és új módokat szeretne találni a tweetekkel való bevételszerzésre.

Az alapszolgáltatás nem lesz fizetős

Amiben biztosak lehetünk, hogy az ismert közösségi oldalak nem lesznek csak pénzért használhatók. Mivel ezek az oldalak eleve úgy indultak, hogy használatuk ingyenes, nem valószínű, hogy bárki ezen változtatni fog. Arról tehát nem kell tartani, hogy előfizetés nélkül nem használhatjuk a Facebookot, vagy az Instagramot. Itt csupán arról van szó, hogy a platformok szeretnének valahogy még több pénzt szerezni. Ezt pedig úgy akarják elérni, hogy fizetős extra szolgáltatásokat kínálnak.

Ilyen extra a reklámmentesség, a fizetős tartalmak elérése, vagy épp extra funkciók, amik könnyebbé teszik a platform használatát. A kérdés tehát inkább az, hogy hajlandóak vagyunk-e fizetni?

Manapság az átlagos gamerek használják a közösségi oldalakat (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok), a streaming szolgáltatásokat (Netflix, HBO Max, Disney+ stb.), a játékszolgáltatásokat (PS+, Xbox Game Pass, Stadia stb.), és szeretnek játékokban is vásárolni (pl. Battle Pass). Ki lehet fizetni ennyi mindent, ha még Facebookra, Twitterre és Instagramra is fizetünk?

Te előfizetnél egy közösségi oldalon extra szolgáltatásért?

Ezt láttad már?

Mennyibe kerülne összesen, ha minden játékszolgáltatásra előfizetnél?

 

×