Tech/Tudomány

Az Európai Unióban teljesen megváltoznak a közösségi oldalak és a reklámok

Az Európai Unió döntéshozói két évnyi tervezés, majd egy szombati félnapos tárgyalást követően megállapodásra jutottak a digitális szolgáltatásokról szóló törvény elfogadásáról. Az új rendelkezés leghamarabb 2024-ben léphet hatályba, és jelentős korlátok közé szorítaná a legnagyobb technológiai vállalatok működését.

Bár az Európai Bizottság még nem tette közzé a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) végleges szövegét, de szombaton néhány rendelkezést azért részleteztek. Az egyik legfontosabb pontja például az, amellyel korlátoznák a tech vállalatok hirdetéseit, például kiskorú felhasználóknak nem jeleníthetnek meg célzott hirdetéseket, de teljesen betiltanák a vallásuk, szexuális irányultságuk, etnikai hovatartozásuk vagy politikai hovatartozásuk alapján targetált reklámokat is.

Egy másik szignifikáns pont az olyan adatgyűjtő és ajánló algoritmusokat érinti, mint amilyeneket a közösségi oldalak használnak. A Facebooknak például átláthatóvá kell tennie az algoritmusának a működését úgy, hogy a felhasználók is megértsék azt, emellett olyan választható alternatív rendszereket is ki kell alakítaniuk, amelyek nem a profilalkotáson, vagyis az adatgyűjtésen alapulnak. Az egyik ilyen lehet a kronologikus feed, vagyis az olyan hírfolyamot, ami időrendi sorrendben jeleníti meg a tartalmakat.

A DSA értelmében az EU-nak jogában áll majd a szabályszegés miatt a technológiai vállalatokat globális forgalmuk akár hat százalékának megfelelő bírsággal sújtani, a szabályok ismételt megsértése esetén pedig ki is tilthatják a vállalkozást. A The Guardian szerint ez egy olyan vállalat esetében, mint például a Facebookot, az Instagramot és a WahtsAppot működtető Meta, ez egyszeri, körülbelül 7 milliárd dolláros lehetséges bírságot jelentene.

„A mai megállapodás a digitális szolgáltatásokról szóló törvényről történelmi jelentőségű… Biztosítani fogja, hogy az online környezet biztonságos tér maradjon, megvédve a véleménynyilvánítás szabadságát és a digitális vállalkozások lehetőségeit. Gyakorlatilag is érvényre juttatja azt az elvet, hogy ami offline illegális, annak online is illegálisnak kell lennie.” – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.

A törvénykezés természetesen nemcsak a közösségi oldalakat egyengető cégeket érinti, hanem olyan óriásokat is, mint például az Apple, a Google, a Spotify, a Microsoft, vagy az Amazon.

 

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

899 forintért 8 játék között egy legendás RPG-t is berámolhatsz

Bódi Dániel 2024.02.02. - Érdemes most már megtanulni, hogy a magyar előfizetők különösen jól járnak…

6 óra telt el azóta...

Ennyire beteg és furcsa horrorjáték 10 évente, ha megjelenik

Bódi Dániel 2024.02.02. - Bár magyar fordításban sosem jelent meg John W. Campbell Jr. 'Who…

10 óra telt el azóta...

Ez jól kezdődik: baj van a Galaxy S24 kijelzőjével – a Samsung is elismerte

Gábor János 2024.02.02. - Elég hamar kiderült egy zavaró, de nem megoldhatatlan probléma a Samsung…

12 óra telt el azóta...

A TOTY Messi-fiaskóval kinyírta az FC 24-et az EA Sports

2024.02.02. - Tavaly azt hittük, hogy a Hero csomagnál nem fog már nagyobbat hibázni az…

12 óra telt el azóta...

Brutális lesz a Netflix éve: Ez a 93 (!!!) sorozat már biztosan érkezik idén

A Netflix 2024-ben sem lazsál: legalább 93 olyan okot ad rá, miért érdemes előfizetni a…

12 óra telt el azóta...

Season 2-től teljes squadokat is megéri majd legyőzni Warzone-ban

2024.02.02. - A Warzone fejlesztői időről időre új dolgokkal, mechanikákkal dobják fel a meccseket. A…

13 óra telt el azóta...