A Battlefield 2042 visszatérítési petíciója több mint 227.000 aláírást gyűjtött össze.

Bármennyire is szeretjük a videojátékokat, fontos mindig szem előtt tartani, hogy a videójáték-ipar mindenekelőtt egy üzlet, és még a legkedveltebb fejlesztők is elsősorban a profittermelésre koncentrálnak. Bár a játékok többsége többé-kevésbé azt nyújtja, amit a játékosok elvárnak, néha annyira eltérnek a valóságtól és az ígéretektől, hogy a játékosok nem hibáztathatók, ha úgy érzik, hogy teljesen átverték őket.

Ez a 10 videojáték annyira eltért a reklámozottaktól, hogy azok, akik lelkesen adták ki rá a pénzt az első napon, érthető módon úgy érezték, hogy fel kell szólalniuk az „átverés” ellen.

Néhány esetben a kiadót végül arra kényszerítették, hogy visszatérítést nyújtson, vagy talán a játékot végül sikerült játszható formába hozni, de mindegyikük figyelmeztető példaként szolgál: ne bízz a marketingben, ne rendelj elő, ha teheted, és olvasd el a kritikákat, mielőtt a pénzedet a következő játékra áldoznád.

Íme 10 játék, ami szó szerint meglopta a játékosokat.

9. Fallout 76

Bár érthető volt a kételkedés, hogy a Bethesda képes lesz teljesíteni a Fallout 76 ambiciózus ígéreteit, a multiplayer-központú Fallout-játék csábítása abszolút magáért beszélt.

És bár szinte minden Bethesda-játék a maga hibáival indul, a Fallout 76 ezt a durva hozzá nem értés szélsőségéig vitte: a játékmenetet megtörő hibák miatt egyes játékosok nem is tudtak játszani a játékkal, ráadásul a véletlenszerű összeomlások és a csalók elleni hatástalan intézkedések sem segítettek.

Mindezt anélkül, hogy belemennénk a játék alapdizájnjába, amely unalmas, általános MMO-küldetésekből állt egy emberi NPC-ket nélkülöző világban.

 

Ezt a videót mindenképp érdemes végignézni!

Ennek eredményeképpen a Fallout 76 a megjelenéskor lélektelennek és sivárnak tűnt, és sok kritikus és játékos egyaránt úgy vélte, hogy alapvetően egy sikertelen kísérlet volt.

Ha ehhez hozzávesszük a játékon belüli kozmetikumok felháborító árait, a játék speciális kiadását, amely messze elmaradt az elvárásoktól, és a Bethesda arcátlan döntését, hogy egy kényelmi alapú előfizetési szolgáltatást indít (ráadásul egy hibásat), akkor könnyen úgy érezhettük, hogy a kiadó teljesen lenézi saját vásárlóit.

Bár a Fallout 76 ma már kétségtelenül jobb állapotban van – a Wastelanders kiegészítője enyhe dicséretet kapott -, tény, hogy a Bethesda megpróbált a Fallout-sorozat jó hírnevén élősködni

8. Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition

Ezen a listán is megjelenik a trilógia…

Papíron a Grand Theft Auto III, Vice City és San Andreas remaster-trilógia kiadása abszolút kihagyhatatlan siker lett volna a Rockstar számára.

Ha bármelyik félig-meddig hozzáértő stúdiónak időt és erőforrásokat biztosítottak volna a remasterek megfelelő elkészítésére, akkor ez egy fenomenális kereskedelmi és PR-siker lett volna a stúdió számára.

Ehelyett a Rockstar ehelyett gyanúsan minimális marketinggel adta ki a remaster-trilógiát, amely kevésbé a csillogó új játékmenet bemutatására, mint pusztán az eredeti játékok iránti általános nosztalgia kihasználására koncentrált.

 

Annak ellenére, hogy elszórtan dicsérték néhány új életminőségi javulást, sokan úgy találták, hogy a felújított megjelenés nem volt kielégítő.

Az esőhatásokat sokan kritizálták, mert olyannyira túlzásba vitték, hogy a San Andreas egyes részei szinte játszhatatlanok voltak, az új karakterek dizájnja pedig erősen megosztó volt.

Mindez arra késztette a feldühödött játékosokat, hogy a Metacriticen a trilógia értékeléseit bombázzák, olyannyira, hogy végül az egész oldalon a legalacsonyabb felhasználói pontszámot kapta, 0,4/10-et.

7. WWE 2K20

A WWE 2K-játékok jól ismertek abszolút elavult grafikától kezdve a szörnyű online netkódon át a rengeteg potenciálisan játékromboló hibáig, még a sorozat jobb játékai is nagyon messze vannak a tökéletestől.

És akkor ott van a WWE 2K20, egy olyan alapvetően eladhatatlan játék, amely miatt a 2K törölte a WWE 2K21-et, és több mint két évre jegelte a sorozatot.

A játékot a megjelenéskor szinte mindenki azonnal elítélte a gyenge grafika, az előnytelen fizika, a célzás és a találatfelismerés, valamint az elképesztően sok hiba miatt.

 

A rajongók a közösségi médiában a #FixWWE2K20 hashtag mellett megosztották a mémekbe illő hibákat, de ezzel még nem volt vége.

Sokan, akik 130 dollárt költöttek a Collector’s Editionre, azt tapasztalták, hogy az Edge által dedikált művészeti kártyák nem kerültek kiosztásra, ami arra késztette magát Edge-et, hogy megpróbáljon megegyezni a rajongókkal.

Ami még rosszabb, hogy egy hiba miatt a játék 2020 elején sokak számára átmenetileg játszhatatlanná vált, ami egy olyan játék katasztrofális szemétdombjára tette fel a koronát, amelyet soha nem lett volna szabad piacra dobni.

6. Cyberpunk 2077

A Cyberpunk 2077 tagadhatatlanul az elmúlt évek egyik legjobban várt videojátéka volt, a CD Projekt Red megállás nélkül hypeolta az akció-RPG-jét, azt állítva, hogy egy generációt áttörő élmény lesz.

A játék azonban végül a közelmúlt videojáték-történelmének egyik legkatasztrofálisabb megjelenését szenvedte el, mivel a játék minden platformon hemzsegett a bugoktól, és felettébb gyenge teljesítményt nyújtott, főleg a last-gen konzolokon.

A CD Projekt Red jogosan került a kritika kereszttüzébe, amiért a megjelenés előtt nem mutatott játékmenet-felvételeket PS4-en és Xbox One-on, így a játékosok nem tudtak teljesen tájékozott vásárlási döntést hozni.

 

A negatív visszhang elég súlyos volt ahhoz, hogy mind a Sony, mind a Microsoft visszatérítést ajánlott fel az elégedetlen játékosoknak, a Sony pedig több mint hat hónapra el is távolította a játékot a boltjaiból, amíg azt rendbe nem hozták.

Bár a játék PC-s verziója jobban teljesített, az sem volt mentes a kirívó technikai problémáktól, amit a saját bőrömön is tapasztaltam. Így sokan arra a következtetésre jutottak, hogy a CD Projekt Red azért tolta ki a játékot az ajtón, mert tudták, hogy hatalmas kereskedelmi siker lesz, annak ellenére, hogy nem volt kész a megjelenésre.

Bár a Cyberpunk a megjelenés óta jelentős javításokat kapott, a PS4-es és Xbox One-os változat sokak számára továbbra sem kielégítő, sőt, a PS4-es lemezes verzió nemrég egy hiba miatt átmenetileg játszhatatlanná vált.

5. Assassin’s Creed Unity

Az Assassin’s Creed-játékok talán ragaszkodnak egy meglehetősen ismerős formulához, de egy ideig úgy tűnt, hogy az éves megjelenési ciklusukat tekintve eléggé csiszoltan indulnak.

Így valószínűleg nem véletlen, hogy a sorozat eddigi legnagyobb baklövése akkor történt, amikor a Ubisoft először adott ki két Assassin’s Creed-játékot egy év alatt.

2014-ben megjelentették az Assassin’s Creed Unity-t PS4-re, Xbox One-ra és PC-re, és még aznap piacra dobták az Assassin’s Creed Rogue-ot, a sorozat utolsó játékát PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra.

Bár a Rogue vegyes kritikákat kapott, a Unity-t már a megjelenéskor leszólták a hibák és grafikai problémák tömkelege miatt, ami többek között azt okozta, hogy a karakterek arca nem megfelelően jelenetek meg.

Egyértelmű volt, hogy a Ubisoft ezzel a megközelítéssel túlságosan szétszórta a csapatait, és nyilvánvalóan nem voltak felkészülve arra, hogy egy éven belül két új, kielégítő címet adjanak ki.

A visszhangok hatására a Ubisoft törölte a játék szezonbérletét, és kárpótlásul egy ingyenes játékot ajánlott fel a könyvtárukból azoknak, akik már fizettek.

Természetesen a játékosokat nem lehetett hibáztatni azért, hogy úgy érezték, keményen átverték őket, még ha a játékot végül elfogadható formába is foltozták.

A Unity elszúrt megjelenése mégis pusztítóan hatott a franchise-ra, megrongálva a folytatás, az Assassin’s Creed Syndicate eladásait, és arra késztetve a Ubisoftot, hogy 2016-ban ne adjon ki új Assassin’s Creed játékot.

Ehelyett úgy döntöttek, hogy egy plusz egy évet az Assassin’s Creed Originsre fordítanak, amelyet nagyrészt a sorozat visszatérésének tekintettek.

4. Tony Hawk’s Pro Skater 5

Papíron tehát úgy tűnt, hogy a Tony Hawk’s Pro Skater 5 visszatér a régi formájához, elhagyva a hülye perifériákat, és visszatérve ahhoz, ami a sorozat korábbi játékait olyan népszerűvé tette: az egyszerűségükhöz.

Még ha a rossz hírű fejlesztő Robomodo ismét át is vette a vezetést, a rajongók remélték, hogy a THPS5 legalább elfogadható lesz.

De sajnos, a megjelenése lesújtóan rossz kritikákat kapott, amelyek a bugok állandó jelenlétére és a játék visszataszítóan elavult grafikájára hivatkoztak, amely legalább egy generációval későbbinek tűnt.

 

Olyan volt, mintha az Activision Tony Hawkkal kötött licencszerződésének lejárta előtt kétségbeesetten gyártották volna, hogy megpróbálják kihasználni a rajongók nosztalgiáját a sorozat korábbi, jobb játékai iránt.

A THPS5 azonban szerencsére kereskedelmi szempontból katasztrofálisra sikeredett, ami miatt a Robomodo tönkrement, az Activision pedig nem újította meg a Hawkkal kötött szerződését.

A sorozat azonban 2020-ban végre visszatért a régi formájához a Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2-vel, amely az első két játék dicsőséges remasterje.

3. Anthem

Az Anthem egy rendkívül várt online akció-RPG volt az EA-tól, amelyet a következő nagy dologként akartak pozícionálni az „live service” játéktéren.

Az EA rengeteg pénzt költött a játék marketingjére, és valóban egy hatalmas AAA-fenomén benyomását keltette a megjelenés előtt, ahol a játékosok Iron Man-stílusú ruhákat ölthettek magukra, és barátaikkal együtt pusztíthattak el óriási idegeneket.

De az Anthem valójában egyáltalán nem volt az a játék, legalábbis nem úgy, ahogy az emberek remélték. Kezdjük azzal, hogy a játék kampánya mindössze 12 órán át tartott, így a játékosok egyetlen hétvége alatt végigjátszhatták.

Az Anthem csak unalmas mellékküldetésekkel, egy középszerű végjátékkal és egy unalmas nyílt világ felfedezésével nem igazán indokolta a teljes kiskereskedelmi árát.

 

Még a repülés alapvető izgalmát is tönkretette a játék idegesítő tether-rendszere, ahol rendkívül közel kellett maradnod a csapattársaidhoz.

Így az Anthem olyan volt, mintha a stúdió vezetői és marketingesei egy olyan játékot terveztek volna, amely a lehető legcsillogóbbnak és legmeggyőzőbbnek tűnt, de nem rendelkezett semmilyen játékmenetbeli alappal.

Szerencsére az EA a teljes játékot napról-napra elérhetővé tette az Origin Access előfizetéses szolgáltatásán, így legalább néhány játékos csak egy jelképes díjat fizetett a játék megtapasztalásáért, ahelyett, hogy teljes árat fizetett volna érte.

Bár az EA eredetileg bejelentette az Anthem újraindításának terveit, a fejlesztést hivatalosan tavaly év elején leállították, így a játék a felszínesen vonzó AAA blockbuster játékok temetőjébe került, amelyek célja a játékosok pénzének lenyúlása.

2. Battlefield 2042

Nem volt éppen ritka, hogy a Battlefield-játékok nehezen indultak be, de a legutóbbi Battlefield 2042 az indulás napján jelentkező gyerekbetegségeket potenciálisan új szintekre emelte a rossz indulást.

A Battlefield 2042-vel már a megjelenéskor rengeteg baj volt, a bugok gyakorlatilag a játékélmény minden aspektusát veszélyeztették, így sem a lövöldözés, sem a játékmenet nem reagált következetesen.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Xboxon a játék gyakran összeomlott, akkor fájdalmasan egyértelművé vált, hogy a játék jóval azelőtt jelent meg, hogy készen állt volna. A pokolba is, a dolgok elég rosszul alakultak ahhoz, hogy még a csalók is abbahagyták a játékot.

 

Végül egy elégedetlen vásárló petíciót indított, amelyben követelte, hogy az EA térítse vissza a játékosok pénzét, és amely több mint 227.000 aláírást ért el.

Egyáltalán nem segített, hogy az EA válaszul „brutálisnak” nevezte a játékosok elvárásait, és a Halo Infinite-et hibáztatta, gyakorlatilag azt állítva, hogy az Xbox shooter csiszolt kiadása csak a Battlefield 2042-t tette rosszabbá.

Egyelőre nem tudni, hogy a petíció nyomást gyakorol-e az EA-ra, hogy késve visszatérítést nyújtson a játékosoknak, de az biztos, hogy a Battlefield márka tekintélyét súlyosan megviselte a BF 2042.

1. EFootball 2022

Biztosan elgondolkodsz azon, hogy egy free-to-play játékkal, hogy a fenébe lehet átverni a játékosokat, de itt fontos figyelembe venni a Konami üzleti modelljét.

Az eFootball 2022 volt az első F2P játék, és bár az érdeklődés hatalmas volt, a játékot tavalyi megjelenésekor a kritikusok és a rajongók megsemmisítették.

A közös panaszok között szerepelt a megjelenési tartalom hiánya, az ikonikus játékosok nevetséges grafikai ábrázolása, amely gyorsan meme lett, és a gyenge alapjátékmenet, mondjuk a FIFA-hoz képest.

 

Ez egy „ingyenes” játék, így talán más elvárásoknak kellene érvényesülniük, mint egy prémium kiadásnál, nem igaz?

Kivéve, hogy a Konami monetizációs modelljébe beletartozott, hogy több mint 30 fontot kérnek a prémium player packért, amely játékbeli valutát és olyan tárgyakat tartalmazott, amelyekkel a legjobb játékosokat lehetett szerződtetni.

Ami még rosszabb, hogy a csomagok nem is voltak használhatók a játék 1.0-s megjelenéséig, több mint hat héttel az első megjelenés után.

A 10 legnagyobb mapot már láttad?

Ha számít a méret – A 10 legnagyobb mappal rendelkező nyílt világú játék

https://leet.hu/shop/newmerch/

×