Íme egy Rainbow Six: Siege event alapján készült, teljesen kibővült csapatjáték, ami miatt szintén nagyon sokat fogunk üvöltözni.

Mindig elképzelem, milyen lenne, ha a földön valóban kitörne a zombi-apokalipszis. Igyekeznék biztonságos helyre húzódni, miután beszerzem a szükséges élelmet és fegyvereket. Ilyenkor jó lenne egy atombunker. Vagy egy nagyon jól elkerített kert, ahová nem tudnak bejutni a zombik. Persze nem akar ilyenkor mindenki elbújni. Az emberek valószínűleg felvennék a harcot a zombik áradatával, a hadsereg valószínűleg biztos lépne valamint.

Így van ez a Rainbow Six világában is, ahol bizony a Siege-ből ismert operátorok felveszik a harcot a világot megfertőző apokaliptikus veszéllyel szemben.

A világ végén még több dolga a Rainbow Six operátorainak. Ilyen lett a Rainbow Six Extraction.

Mi ez a játék?

Talán azt már mindenki tudja, hogy az Extraction alapját tulajdonképpen egy korábbi Rainbow Six: Siege LTM event adta. Az Outbreakben az operátorokkal az volt a feladatunk, hogy megvédjünk bizonyos pontokat, miközben valamilyen szörnyek hada támadt ránk. Persze mindenki zombiknak hívta őket, ám a helyzet nem ilyen egyszerű. Az event viszont olyan jól sikerült, hogy a fejlesztők eldöntötték: egy külön játékot húznak fel erre.

Miközben azonban az Outbreak csupán a lövöldözésről szólt, az Extraction egy sokkal taktikusabb, összetett és történetalapú, kooperatív játék lett.

Miről szól?

Az Extraction története szerint a világban váratlanul valamilyen fertőzés ütötte fel a fejét. A Föld mélyéről egy földönkívüli parazita lepte el az utcákat és az épületeket, sőt: a parazita saját területeit saját teremtményeivel védelmezi. Miután a világon a fertőzés sok városban tombolni kezdett, létrejött a Rainbow Six Siege operátorokból álló szervezet, a Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team (REACT), hogy megfékezze a fenyegetést.

A játékban szereplő idegen lényeket „Archaeans”-nak hívják. Az alap ellenfeleken kívül léteznek speciális változatok is, például a spikerek, amelyek lövedéket tudnak kilőni a testükből, illetve a rooterek, amelyek jelentősen lelassíthatják a játékost. A területeket trutyi borítja, amely mindenhol elterjedt és lassítja a mozgást. Ezt ütéssel, vagy szétlövéssel el lehet tüntetni.

A legtöbb kooperatív játékkal ellentétben az Extraction játékmenete nagyon lassú. A feladat a nevéből adódóan is a kimentés, vagyis minden esetben taktikusan kell hozzáállnunk. A játékosok HP-ja nem regenerálódik, és alig van eszköz, lőszer és élettöltő. A hangsúly tehát azon van, hogy lopakodjunk.

Játékmenet

A Rainbow Six Extraction tehát egy kooperatív játék, egy csapatban maximum hárman lehetünk. Nem csak lehetőség, de igen ajánlott csapatban játszani. Ez a játék ugyanis leginkább a csapatmunkára épít, egyedül nagyon nehéz a dolgunk.

Az Extraction során az operátoroknak be kell szivárogniuk egy-egy idegenekkel fertőzött helyre, és teljesíteniük kell a feladatokat. Például:

  • Mintát kell gyűjteni
  • Adatokat kell gyűjteni számítógépekből
  • Meg kell menteni túlélőket
  • Meg kell menteni az idegenek által elrabolt operátorokat
  • Meg kell védenünk és el kell pusztítanunk pontokat
  • Stb.

 

Minden behatolás során egy adott pályára jutunk, mely összesen 3 területi részre oszlik. Minden pályán tehát 3 alapvető küldetést kell teljesítenünk adott időn belül. A 3 feladat persze megszakítható. Ha mi mondjuk csak kettőt szeretnénk megcsinálni, mert mondjuk a karakterünk lesérült, akkor közben is egy-egy ponton ki tudunk menekülni. Persze minden új területen nehezebb feladat vár ránk. Minden feladatrészre 15 perc áll rendelkezésre. Kivéve amikor aktuálisan kell egy-egy dolgot beaktiválni.

Minden küldetés előtt a játékosok kiválaszthatják az operátort, amivel harcolni szeretnének. Mindegyik operátornak adott a saját képessége (kütyüje), illetve fegyverei. Ezek alapból nem állnak teljes mértékben rendelkezésre, sok dolgot a játék során kell kifarmolni. A legtöbb eszköz persze ugyanaz, mint amit már ismerünk a Siege-ből.

A játék persze folyamatosan segít. Például megmutatja, ha a közelben valami hangot ad ki, sőt, a mi hangunk is feltűnik az ellenfeleknek. Ha hangosak vagyunk, ész nélkül lövöldözünk, annak nagy ára lesz.

A Siege-hez hasonlóan felderítő drónokat küldhetünk a területre, megerősíthetik az ajtókat és ablakokat, és átlőhetünk a falakon. Van ugyanúgy ping-rendszer, sőt az irányítás és a mozgás is szinte olyan, mint a Siege-ben. Van azonban néhány alapvető különbség.

A halálnak ára van

Most hogy túl vagyunk az alapokon, vizsgáljuk meg, hogy milyen élmény is az Extraction. Tegyük fel, hogy egyedül játszom, elindítom az első küldetést. Elát választom, megérkezem a területre és szépen elkezdem csinálni a feladatomat. Mivel egyedül vagyok, és néha a zombik serege rám tör, meghalok. Mi történik?

Minden más játékban elölről tudom kezdeni a küldetést, visszatérek a menübe, átgondolom és megcsinálom újra. A Rainbow Six Extraction azonban nem így működik. Miután Ela meghalt, az idegenek elrabolják, és beburkolják valamilyen sárga genyóval. Vagyis amikor én új küldetésre szeretnék menni, Elát nem választhatom.

Így mit csináltam? Kiválasztottam Doc-ot és elindultam egy új küldetésre. A küldetés során a második területrészen úgy alakult, hogy csak 1 HP-m maradt, és mivel nem szerettem volna meghalni, kimentést kértem. Szuper, két feladat teljesítve, kimentem. Az operátorok menüpontra térve mit látok? Doc inaktív, ugyanis csak 1 HP-ja maradt.

Az Extractionban tehát egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan teljesítjük a küldetést, hogy mi lesz az operátorunkkal és milyen állapotban tér vissza a bázisra. Mindennek következménye van, és minden hatással lesz arra, hogy hogyan haladhatunk tovább.

Az egész olyan, mintha tényleg egy bázison lennénk, ahol bizony vigyázni kell az embereinkre, és nem eszetlenül beküldeni őket a harcba. Taktikáznunk kell és okosnak, óvatosnak lenni, különösen akkor, ha csapatban játszunk.

Miután Doc-nak tehát pihennie kell, Alibivel ismét bevetem magam a harca. A játék segítőkész, az első feladatom az lesz, hogy lokalizáljam az elrabolt operátor helyzetét. Meg is találtam Elát, akivel ugye korábban meghaltam, így van lehetőségem kimenteni őt. A kimentés sem könnyű, de végül sikerült, így juthatott vissza Ela végül a bázisra. Persze még őt is rehabilitálni kell, de legalább megmentettük.

 

Célok és lehetőségek

Persze jogos lehet a kérdés, hogy mennyi lehetőség rejlik a játékban? Az Extraction a Siege-el ellenétében nagyban épít a történetre. Itt ugyanis a jól ismert operátorok mindig átgondolják, hogy mi legyen, melyhez külön történeti bejátszások is készültek.

Például amikor online csapattárs hiányában egyedül indultam küldetésre (a teszt alatt nem volt matchmaking), Ash és Thermite azon vitatkoztak, hogy engedjenek-e egyedül el valakit. Végül Thermite meggyőzi Asht, hogy mehessek küldetésre.

Az Extraction küldetései során fokozatosan jutunk előre a történetben. Ahhoz, hogy megnyissuk az új területeket (értsd pályákat), sikereket kell elérnünk az előzőkben. Ezzel együtt a történet is szép lassan halad előre. Az új területeken új feladatokat kapunk, melyek persze egyre nehezebben lesznek. Még akkor is, ha minden küldetés-indításnál kiválaszthatjuk, hogy milyen nehézségi fokozaton szeretnénk játszani. Ez azt is jelenti, hogy a nagyon profi csapatok majd megnehezíthetik a saját dolgukat.

Úgy tűnik, a fejlesztők sok pályát építettek, unalmas azonban még lehet a játék azok számára, akik hamar megunják a lassú, lopakodós játékmenetet. Az előrehaladással azonban az operátorok, a fegyverek és az eszközök is fokozatosan fejlődnek.

Nem jó egyedül

Az Extraction tehát nem úgy fest, hogy korán unalmas lenne, azt azonban fontos megjegyezni, hogy leginkább csapatban lehet élvezetes. Ezt a játékot szerintem nem érdemes megvenni, ha nincs meg a haverjaidnak. Random csapattársakkal, a kommunikáció hiányában nagyon hamar kiábrándító lehet.

Ez a játék kifejezetten arra épít, hogy hogyan kommunikálnak a csapatársak, hogyan oldanak meg egy-egy feladatot összehangolt módon. Csapatban kisebb az esélye, hogy nagy bajba kerülünk, együtt viszont akár meg is menthetjük egymást.

Grafika, irányítás, játékmenet

Azt kell, hogy mondjam: a játék iszonyatosan kidolgozott és izgalmas világot tár elénk. A grafika lenyűgözőre sikerült, a látvány magával ragadó, és a hangulat kellően baljós. Valósággal elfog a rettegés, amikor elindul a küldetés, még akkor is, ha nappal van. Ahogy haladok lassan befelé az épületekbe kintről, már félek, hogy mikor találkozom valamilyen szörnnyel. Ahogy elhaladok az átlőhető fal mellett, a játék figyelmeztet a közelben lévő hangokra. Látom a zombit a falon keresztül, hallom ahogy mellettem lépked. Nem láthat meg…

Az irányítás nagyon egyszerű, aki játszott már a Siege-el, az mindent tudni fog, az eszközök és aktiválásuk is hasonló. A játékmenet az egyetlen, ami különbözik. Itt valóban lopakodni kell, át kell gondolni a lépéseket, néha futni kell, néha elbújni, néha taktikázni. Tényleg olyan, mintha fontos katonák lennénk, akiknek nem csak a küldetés számít, de a saját életük is. Vigyázni kell magunkra és a csapattársakra is, mivel minden HP-csökkenésnek, minden halálnak komoly követkeménye van.

Ugyanígy a csapattársak is kellemetlen helyzetbe hozhatnak minket, ha nem működnek együtt.

Lesz itt toxikus viselkedés?

Mivel a játék alapvetően PvE alapú, nem kell attól tartani, hogy az ellenfél toxikus lehet. A csapattársak viszont igen is lehetnek azok. Ha valaki nem figyel, vagy éppen úgy gondolja, jó ötlet lövöldözni, vagy szándékosan szabotálni a küldetést, abból nagy baj lehet. Mint mondtam, itt elveszítjük azt az operátort, aki meghal a küldetés során, így nem érdemes olyanokkal játszani, akik szándékosan ki akarnak szúrni velünk. Sajnos a toxikus viselkedés itt is előfordulhat, és ezzel nem csak a küldetést bukjuk, de a további küldetések megoldásának lehetőségeit is.

Ha a Siege-ben rage-elsz, itt is fogsz

Sajnos igen. Aki számára ismerős az, hogy a Rainbow Six: Siege miatt felhúzza magát, az itt sem fogja megúszni. Sajnos a játék itt is képes igazságtalan lenni. Értem ezt úgy, hogy néha az ember mindent megtesz, és mégsem sikerül túlélni. Mégis meglátnak, meghallanak, körbevesznek, ledarálnak az ellenfelek. A halál után elveszítjük a karaktert, ami alapvetően elveheti a casual játékosok kedvét. Ha a csapat nem kommunikál megfelelően, elég egy kis hiba és vége a játéknak, így kiváló táptalaj lehet a játék az összeveszéseknek.

A játék ugyanis a nehézségi szintek ellenére is baromi nehéz, és csak nehezebb lesz a történet előrehaladtával. Fel kell kötni tehát a gatyát ahhoz, hogy mindent sikeresen teljesítsünk.

Érdekes módon azonban pont ebben rejlik a játék varásza. Hogy itt nem szórakozod el, hogy mit csinálsz. Nem döntesz úgy, hogy jó, nem számít, elpoénkodom a küldetést. Minden egyes küldetés után az ember úgy érzi, hogy még egyet akar, még tovább akar jutni. Tényleg olyan, mintha katonák lennénk egy bázison és az a feladatunk, hogy megmentsük a világot. Ez persze nem lesz könnyű feladat, de haladni akarunk benne.

Összegzés

A Rainbow Six: extraction nem lesz mindenki kedvence. Különösen azok nem fogják szerintem élvezni, akik szeretik a pörgős, gyors játékmenettel bíró FPS játékokat. Itt nem lesz helye hülyéskedésnek, szórakozásnak, fokozott koncentráció kell. Ez nem a 10 évesek játéka, amit szünetben lehet játszani. Felkészültség, koncentráció, érett, felnőtt hozzáállás szükségeltetik.

Ezzel együtt a játék valóban nehézre sikerült, miközben a grafika és a játékmenet gyönyörű. Biztos vagyok abban, hogy az Extraction nem lesz egy agyon-hype-olt játék, egy szűk réteg fogja igazán szeretni majd. Akik viszont imádják a lopakodós, taktikus, együttműködős, kis-kis jutalommal operáló játékmenetet, azoknak igazán ajánlott.

A Rainbow Six Extraction alapvetően nem lett egy rossz játék, bár azt is gondolom, hogy van egy-két dolog, amit nem gondoltak át elég alaposan. Például, ha minden operátorral meghalok, akkor nem tudok játszani? Ezt nem próbáltam ki, de lehetséges.

A Ubisoft ezúttal kitett megáért. A játéknak nincs lehetetlen gépigénye, szépen fut, jól néz ki, és a történetvezetést akár a Siege-ben is el tudnám képzelni. Jó látni más helyzetben a karaktereket, és meg lehet ismerni őket más oldalukról. A játékmenet, a küldetések feszültséggel teliek és izgalmasak, de hosszú távon frusztrálók lehetnek, legalábbis annyira, amennyire komolyan kell venni egy ilyen fenyegetést, amit a világa nyújt. Alapvetően nekem tetszett az Extraction, és ha a haverjaimnak meg lesz, akkor sokat fogjuk pörgetni.

A tesztlehetőségét nagyon szépen köszönjük a Cenega Hungary-nak.

Összefoglalás

Lehetetlen zombis küldetés – Rainbow Six Extraction teszt


Szerzői értékelés

8

A Rainbow Six Extractiont mindenkinek ajánlom, aki már unja a folyamatosan rohanós, prögős fps játékokat. Itt egy játék, aminek komoly hangulata van, feladatai egyediek és teljesen új élményt kínál az FPS rajongóknak.

Teljesen új megközelítés, egyedi küldetések

Rainbow Six: Siege operátorok

Szép grafika

Izgalmas, feszültséggel teli küldetések

Folyamatos történetvezetés

Sok farmolható elem

Csak csapatban igazán jó

Komoly követkeménye van a halálnak

Rettentően nehéz küldetések

Lassú farmolás

Olvasói értékelés

0

×