Egy csokorba szedtük azokat az ingyenen játékmotorokat, amikkel akár otthon is elkészítheted álmaid játékát.

Manapság a videojátékok iránt élénken érdeklődő fiatal, vagy épp idősebb fejlesztőpalánták dolga jóval könnyebb, mint amilyen az enyém volt annak idején a kőkorszakban. Ma, ha valaki játékfejlesztésre adná a fejét, jó eséllyel csak ki kell választania valamelyik ingyenes, adott esetben fizetős játékmotort és voilá, Cyberpunk 2077.

Jó, ez nyilván nem pont ilyen egyszerű,és az is egészen valószínű, hogy otthon a sufniban senki nem fog egy CD Projekt Red szintű alkotást összekalapálni. Mindenesetre a lehetőség mindenki számára adott, hiszen akár teljesen zöldfülűként is belevethetjük magunkat, sőt, a legtöbb ilyen fejlesztői eszköz már segédanyagokat is tartalmaz, vagy ha épp nem, a hivatalos oldalukon találunk bőséggel tutorialt.

Ezért programozói, dizájneri és 3D modellezési ismeretek nélkül is bevethetjük magunka a dolgok sűrűjébe, ez esetben viszont idő, míg értékelhető anyag születik a kezünk alatt.

A játékmotorok működéséről Dani már készített a Leet Youtube csatornájára két egészen alapos videót, így a cikk tovább olvasása előtt érdemes, sőt, erősen ajánlott megnézned őket.

Ezzel kezdd:

Ezzel folytasd:

 

Most, hogy úgy nagyjából képbe kerültünk a játékmotorokat illetően, a továbbiakban az ilyen, de teljesen ingyenesen elérhető toolokat szedtük össze, mindegyikhez csatolva a bevezető anyagokat, és a felhasználási területüket.

UNITY

 

A Unity Technologies által fejlesztett motor, ami a világ egyik legnépszerűbbike. Nem is csoda, hiszen minden platformra fejleszthetünk vele és a használata is viszonylag egyszerű. Ez utóbbihoz még segítséget is nyújtanak, ha pedig mélyebb ismereteket szeretnénk szerezni, akkor havi 15$-ért cserébe megtanítanak minket mindenre – de Youtube-on is megannyi tutorialt találunk.

Olyan játékok használták többek között, mint az Untitled Goose Game, az Ori and the Will of the Wisps és a Hollow Knight.

Mikre? 2D és 3D-s játékokra.

Elérhető: Windows, macOS, Linux

Programnyelv: C#

Ár: Diákoknak és hobbistáknak 100,000$/év bevétel alatt ingyenes, ezen felül évente 400 dollárba, vagy 40$/hónapba kóstál.

UNREAL

 

A játékmotor, amit szinte senkinek sem kell bemutatni. Az id Tech motorjához hasonlóan ő sem most kezdte a szakmát, márpa pedig a videojátékipar egyik legelterjedtebb és legjobb engine-je. Jelenleg a 4-es verziót használják, de hamarosan érkezik a mindent megváltoztató 5-ös. Tutorialt internet szerte találunk hozzá, de hivatalos oldalról is nyújtanak némi segítséget.

Olyan játékok készültek Unreal Engine-nel, mint a Fortnite, Final Fantasy VII Remake, a Gears of War sorozat, a Borderlands 3 és még sokan mások.

Mire? 3D játékokhoz inkább.

Elérhető: Windows.

Nyelv: C++, Blueprints Visual Scripting

Ár: Alapvetően ingyenes, de ha a negyedéves bevétel elérte a 3000$-t, akkor 5%-ot vissza kell az Epicnek gurítani.

CRYENGINE

Nem mondanám elterjedt motornak, de elfeledettnek sem. A CryEngine felhasználási módja a végtelenre tehető, és bizony egészen elképesztő dolgokat lehet vele művelni. Régen az Epic Unreal Engine-jével vetekedett, de a Crytek kvázi bebukása csúnya nyomot hagyott a CryEngine-en is. A használatához szintén bárhol találunk segédanyagot a hivatalos oldalon kívül is, a motor szinte mindennel kompatibilis, tehát ezzel sem lesz túlzottan problémánk.

Olyan játékok készültek vele, mint a Prey (2017), az Everybody’s Gone to the Rapture, a Crysis sorozat, vagy a Warface.

Mire? 3D játékok készítésére inkább, de 2D-re is alkalmas

Elérhető: Windows

Nyelv: Lua

Ár: Ahogyan az Unreal, úgy ez is ingyenes, viszont évi 5000 dolláros bevételt meghaladva 5%-ot itt is ki kell fizetni utána.

GDEVELOP

GDevelop - Create games without programming - Open source HTML5 and native game creator

Ez nem egy elterjedt motor, leginkább nagyon egyszerű 2D-s játékok készítéséhez használják. Ezt a legkönnyebb használni, így ha nagyon kezdő vagy, akkor az ismerkedést érdemes lehet ezzel kezdened. A Google keresőjébe bepötyögve a nevét végtelen mennyiségű tutorial áll a rendelkezésedre a használatához, ahogyan megannyi előre elkészített assetet is találhatsz hozzá.

Mire? 2D játékokra

Elérhető: Windows, macOS, Linux

Nyelv: Nem használ programnyelvet

Ár: teljesen ingyenes

GODOT

 

A Godot az egyik legjobb ingyenes motor, amivel játékot készíthetsz. Szinte mindenre alkalmas, és ugyan fotorealisztikus grafikát nem fogsz vele elérni, egészen bámulatos csodákat alkothatsz. Használata egyszerű és gyorsan tanulható, segédanyagot, ahogyan az előzőeknél sokszor keresni sem kell, mert annyi van belőle Youtube-on is.

Mire? 2D és 3D játékok készítésére

Elérhető: Windows, macOS, Linux

Nyelvek: GDScript, C#, és vizuális scripting.

Ár: Teljesen ingyenes, nincs roalti.

LUMBERYARD

 

Az Amazon saját motorja, ami a CryEngine egyik régebbi verzióján alapszik. Használata viszonylag egyszerű, és itt is igazán izgalmas dolgokat alkothatunk, méghozzá már egészen hamar. Segédanyagot a hivatalos Youtube csatornán is találunk, de a weboldalán is akadnak nagyon hasznos tanácsok. Multiplayer feljlesztéseket külön támogatják, a motorba ugyanis Twitch támogatást is beépítettek.

Mire? 3D játékokhoz, de egészen széleskörűen felhesználható

Elérhető: Windows

Nyelv: Lua

Ár: Ingyenes, semmit sem kell visszaforgatni az Amazonnak érte.

REN’PY

The Ren'Py Visual Novel Engine

Teljesen ingyenes motor, amit kifejezetten vizuális novellákra terveztek. A Ren’py-al mást nagyon nem fogunk tudni csinálni, cserébe nagyon egyszerű a használata, és remek, szerteágazó sztorikat kerekíthetünk benne.

Mire? Csak vizuális novellákra

Elérhető: Windows, macOS, Linux

Nyelv: Ren’Py script és Python

Ár: teljesen ingyenes

Ezeket az ingyenes játékmotorokat ajánljuk, ha játékot akarsz készíteni.

Természetesen előbb el kell döntened, hogy milyen játékot szeretnél csinálni. A kiválasztásnál persze fontos szempont lehet az is, hogy van-e programozói, vagy fejlesztői tapasztalatod, mennyire komplex a játék, amit elképzeltél, ahogyan az sem elhanyagolható, hogy mi a célplatform.

A fejlesztést meg kell hogy előzze tehát egy alapos brainstorming. A fenti motorokat akár 0 tapasztalattal is elkezdheted használni, a különbség csupán annyi lesz, hogy a bonyolultabb, komplexebb enginek használatát jóval tovább tart majd megtanulni.

Nézz utána tehát szinte azonnal, hogy mihez van szabadon fellelhető segédanyag, hogy van-e hozzá elérhető 3D-s modell bázis, amit felhasználhatsz. Ugyanis nem mindegy az sem, hogy magadnak kell megtervezned a karaktereket, épületeket, környezetet, vagy sem – és ezeknek is kompatibilisnek kell lenniük egymással és a programmal is.

Ha bármi kérdésed van, akkor azt nyugodtan tedd fel kommentben, megpróbálunk mi is segíteni, ha tudunk.

https://leet.hu/xmas/

×