A Sony lerántotta a leplet a PlayStation 5 hardveréről
A rajongók már a külsőt is szívesen szemügyre vennék, ez azonban továbbra is titkos maradt.
A rajongók már a külsőt is szívesen szemügyre vennék, ez azonban továbbra is titkos maradt.
A rajongók már a külsőt is szívesen szemügyre vennék, ez azonban továbbra is titkos maradt.
A mai Sony élő adásban Mark Cerny, a PlayStation 5 egyik vezető tervezője mutatta be az új generációs konzol részletes specifikációját.
„A fejlesztők legnagyobb kívánsága az SSD volt.” – Mark Cerny
A fentebb olvasható kijelentéssel teljesen együtt tudunk érezni, mégis, a legnagyobb kihívás a videokártya megalkotása volt. Az élő adásban kitértek az SSD-re, a videokártyára, az új memóriákra és meglepő részletességgel mentünk bele a PlayStation 5 hangtechnikájába is.
A fejlesztők már régen a HDD határait feszegetik.
A bemutató felvezetése után azonnal az egyik legnagyobb újdonságra kanyarodtunk rá. Ahogyan a Microsoft is az Xbox esetében, úgy a Sony is elhagyja végre a HDD technológiát, helyettük SSD-t pakolnak a PlayStation 5-be. A PlayStation 4 merevlemez megoldása nagyjából 20 másodpercig töltött be 1 gigabájt adatot, így lehet, hogy olykor percekig kellett várni egy-egy mentett állás betöltésére.
A PlayStation 5 esetében ez a szám drasztikusan csökkenni fog, az ígéretek szerint 2 giga adat nagyjából 0.27 másodperc alatt lesz elérhető. Ez nem csak a loading screeneket tünteti el szinte végleg, az ígéretek szerint a fast travel is egy egészen új szintre lép majd minden játékban.
A PlayStation 4 egyik legnagyobb gyengesége volt a játékok frissítése. Még kábeles net esetén is fájdalmasan sok időt vettek igénybe ezek a műveletek. A PlayStation 5 esetében egy hangzatos ígéretet kaptunk…
A telepítések megszünnek abban a formában, ahogy ma ismerjük őket.
Durva számítások szerint, és ez nem túlzás, a játékok betöltése akár 100x gyorsabb is lehet a PlayStation 5-ön, mint volt az előző generációs konzolon.
A belső SSD tárhely 825 giga lesz, ez azonban bővíthető lesz. Az egyik módszer a külső HDD-s bővítés, ez a régi, PlayStation 4-es játékoknak lesz jó. A másik opció pedig meghatározott M.2 PCIe SSD-k. Utóbbi esetén használhatjuk majd a tárhelyet további PlayStation 5 játékok telepítésére, az eszköznek azonban el kell érnie az 5.5GB/s-os, Sony által meghatározott sebességet.
A GPU 16GB DDR6-os rammal lesz szerelve, szemben a PlayStation 4 nyolc gigájával.
A Sony célja az új videokártyával elsősorban a nagyobb hatékonyság volt, persze a teljesítmény generáció ugrás mellett.
A PlayStation 5 videokártyája egy egyéni chip, mely az AMD RDNA 2-es architektúráján alapszik. Ennek köszönhetően az gép energiafogyasztását sikerült jelentősen lejjebb szorítani. A konferencián elhangzottak alapján a Sony és az AMD közös eredményei akár a PC-s GPU technológiákra is kihatással lehetnek, azonban vannak olyan megoldások, amik PlayStation exkluzívok maradnak.
A visszafele kompatibilitásért felelős technológia már az első perctől elérhető lesz a PlayStation 5-ben, a legnagyobb probléma már most is csak annyi, hogy egyszerűen túl erős a GPU az előző generációs játékoknak. A Sony már teszteli a 100 legnépszerűbb címet, az eredmények eddig rendkívül ígéretesek.
A PlayStation 5 képes lesz a Ray Tracing technológiára is az RDNA 2-nek köszönhetően. Nem lesz kötelező funkció a játékoknak, a fejlesztők dönthetik majd el, hogy implementálják-e.
Mark Cerny elmondta, látott már Ray Tracing-es játékot futni a PlayStation 5-ön, a teljesítményben alig volt észrevehető a változás.
Mark Cerny a prezentáció végén hosszasan beszélt a PlayStation 5 új hangtechnikáiról, ígérete szerint egy teljesen új élményt nyújt majd a játékosoknak, olyat, amit eddig nem tapasztalhattak meg korábban.
A Sony az új hangdrivert Tempest 3D AudioTech-nek nevezi, az AMD GPU dizájnját használja és SPU-ként hivatkoznak rá.
Függetlenül attól, hogy a játékos a tévé hangszóróit, egy fejhallgatót vagy surround cuccot használ, az új SPU mindehol drámai fejlődést ígér. A technológia már készenáll a fej- és fülhallgatókra, a TV hangszórókon és a surround cuccokon még dolgozik a Sony.
Néhány fejlesztés alatt lévő játék már most implementálta ezt az új technológiát, néhányuk pedig majd arra is ad lehetőséget, hogy visszakapcsoljuk a „régi” PlayStation 4-es hangrendszert.
A HRTF technológiáról is sokat beszélt Mark Cerny, elmondta, hogy egy rendkívül érdekes és sok kutatást igénylő területről van szó. A HRTF (head related transfer functions) technológia lényege, hogy 3D hangot préseljünk ki mindössze egy sztereó összeállításból, legyen ez hangszóró, vagy egy egyszerű fülhallgató. A nehézséget az jelenti, hogy minden egyes embernek más profilú a hallása.
A Sony ezért több száz emberrel tesztelte a saját HRTF-jét és ez alapján állítottak össze általános profilokat, melyek a legtöbb játékosnak megfelelnek majd.
A PlayStation 5 vásárlók valószínűleg 5 profil közül választhatnak majd, hogy melyik passzol a legjobban az ő hallásukhoz, de elmondta, ez a technológia sok kutatást igényel még a jövőben.
Ti várjátok már az új generációs konzolokat? Most, hogy ismerjük az Xbox Series X és a PlayStation 5 pontos részleteit is, ti melyik gépet várjátok jobban?