2024.03.27. – Phil Spencer és stábja rendkívüli érzékkel hasalt rá a játékvilág médiájának tematizálására: ahelyett, hogy az egyre-másra felreppenő pletykákat a legtöbbekhez hasonlóan csendben konstatálnák, inkább hivatalos megszólalásokkal még jobban az Xboxra és annak lehetséges jövőjére irányítják a játékosok érdeklődő figyelmét. Az elmúlt hetekben a PlayStation szó alig került a címlapokra, pedig piacvezető konzolmárka, mindent abszolút leuralt az Xbox – hol negatív, hol pedig pozitív töltetű cikkekkel, pletykákkal és híresztelésekkel, vagy bejelentésekkel.
Azt majd meglátjuk, hogy az Xbox konzolok effektíve mennyit profitálnak belőle, amivel kapcsolatban hallottunk már mindenfélét: jön új modell, nem lesz újabb konzolgenerációja, érkezik egy kézikonzol, de a kiadók nem adnak ki többet játékot rá, közben exkluzív lesz a következő Diablo, míg más saját gyártást mindenre is kiadnak. Nehéz ezt ép ésszel követni, meg igazából fölösleges is: valami úgyis lesz, azt pedig hivatalosan is be fogják jelenteni, amint aktuálissá válik. Minden más találgatás csupán, feltételezés, jóslás, vagy kevésbé megalapozott, esetleg teljesen megalapozatlan pletyka.
Most például az Xbox-vezér újfent a Polygonnak nyilatkozva repítette az Xboxot a címlapokra, amivel kapcsolatban a külsős játékboltok beengedését, a konzolos zárt ökoszisztéma lebontását pedzegette. Spencer szerint a konzolgyártók két legnagyobb problémája,
Szerinte a megoldást az jelentené, ha nagyobb lenne az átjárhatóság a konzol és a PC között, hogy az egyik játékos az itt megvásárolt játékát amott is elérhesse. Erre pedig a legjobb mód az volna, ha megnyitnák a kapukat az olyan alternatív boltok előtt, mint például a Steam, az Epic Games Store, vagy az itch.io. Szerinte a PC-s játékosok a magas szabadságfok miatt is szeretik a platformot, mert eldönthetik, hogy honnan vásárolnak játékokat, míg konzolon egyetlen géphez és egyetlen bolthoz vannak láncolva.
Részben emiatt döntöttek a konzolexkluzivitás elhagyása mellett is: a játékosok bármilyen általuk választott platformon elérhessék ugyanazt a játékot, xboxos, playstationös, PC-s kéz a kézben játszhasson egymással, a barátoknak ne kelljen azzal is foglalkozni, hogy kinek milyen hardvere van. Ez a fajta szabadság pedig valóban vonzó lehet – már csak azért is, mert így például végre eltűnne az az abszurdum, hogy egy megvásárolt digitális terméket kizárólag egyetlen platformon érhetnek el a vásárlók – miközben a játékárak egyre csak nőnek. De az örökös konzoltulajdonosoknak is nagyszerű lehetne az ilyenfajta nyitás, hiszen a boltok így már Xboxon is versenyezhetnének a kegyeikért, mindenféle akciókat találnának ki, hogy inkább náluk költsenek, valamint új szolgáltatásokat is indíthatnak.
Ez összkonzolos fronton is nagyszerű volna, de az Xbox profitálhat belőle a legtöbbet. A Sony ugyanis aligha fogja lebontani az elsődleges pénzügyi modelljét, legalábbis most, amikor a PS5-tel megismételni látszik a PS4 eladási sikere semmiképp. Bár igaz, hogy az utóbbi időben a japán vállalat is egyre nyitottabb a változásra, például egyre-másra adják ki a korábban szent exkluzívnak hitt játékaik PC-re, a másik oldalon viszont nem is olyan régen még a PS4-en is szigorúan tiltottak olyan ártalmatlan funkciókat is, mint a cross-play. Mivel a Sony elsődleges bevételforrása szintén a játékok eladásából, valamint a külsős kiadók sarcolásából ered, aligha fognak konkurenciát állítani saját maguknak. A Nintendóról már nem is beszélve.
Persze az is lehet, hogy ez a fajta nyílt taktika nem fog bejönni az egyre elpécésedő Xboxnak, de akkor is van még a tarsolyban valami, ami hatalmas adu lehet: a népkonzollá válás. Ez furcsán hangozhat, de a leggyakrabban elhangzó érv amellett, hogy valaki konzolt vesz PC helyett az szokott lenni, hogy egy Xbox és egy PS olcsóbb, mint egy azonos erejű PC. Ha ezt az Xbox a jövőben is tartani tudja, miközben az alternatív és egymással versengő boltokon keresztül elérhetjük róla a PC-s, vagy akár csak a multiplatform játékokat, valamint a Game Pass is minimalizálhatja a kiadásokat, akkor tulajdonképpen az Xbox lehet a legolcsóbb platform, amit egy játékos választhat magának.
Hogy ez önmagában elég lesz-e a sikerhez, az erősen kérdéses, de akadnak rá azért szemléltető példák. A játékosok túlnyomó többsége nyílt és olcsóbb Windows PC-n játszik, nem a zártabb rendszerű és drágább Mac-en: a Steam-statisztikái szerint a játékosok 96,91 százaléka valamilyen Windowst használ. A mobiljátékokkal jelentősen több felhasználót érnek el a jellemzően olcsóbb és nyílt rendszerű Android-készülékeken, mint a drágább és zárt iOS-en: a globális mobilpiac 70-30%-ra oszlik meg az androidos telefonok javára.
Miért is ne térhetne egy hasonló útra az Xbox is? Az Epic Games Store és a Steam egészen biztosan nem fog tiltakozni ellene.
2024.03.28. - Emlékszem, még tavaly januárban számoltunk be arról, hogy nem sokkal azután, hogy Oroszország…
Kora tavasztól késő őszig a kert megannyi lehetőséget kínál a szabadtéri időtöltésre: tarthatunk itt családi…
Gábor János 2024.03.28. - Az OTP nevével visszaélő csalók e-mailben próbálnak rávenni, hogy a banki…
2024.03.28. - Az igazság az, hogy a Borderlands fejlesztéséért felelős Gearbox Software-től már régóta meg…
Gábor János 2024.03.28. - Nagyon sok történés zajlik mostanában az Xbox körül, de nem csak…
2024.03.27. – A fejlesztők az elmúlt napokban többször is megerősítették, hogy Rebirth Island visszatér a…