Nem minden játék remaster kiadása a kapitalizmus lusta fattya, bizony akadnak olyan illusztris példák, melyek minden egyes fillért megérnek.

2024.01.23. – A január 19-én megjelent The Last of Us Part II Remasterednél azért láttunk már indokoltabb feljavításokat, ha pedig minden igaz, akkor az épp a minap indult NVIDIA RTX Remix program nyomán még nagyon sok játékklasszikus megújulásához lehet szerencsénk. Mivel a kamu (értsd megúszós, valójában money grab) remastereléseknek az RTX Remix akár végérvényesen is a végét jelentheti, ennek apropójából gondoltuk összeszedjük azokat a feljavított kiadásokat, melyeknek valóban van létjogosultságuk. Mi több, tényleg megéri értük fizetni.

Mielőtt azonban rátérnénk az eddigi legjobban sikerült remasterekre, fontos tisztázni, hogy pontosan mit is jelent ez a megnevezés, mire használjuk, és miben tér el a remake-től. Sokan ugyanis összekeverik a kettőt, miközben ég és föld, tűz és víz, sör és bor.

Remake, azaz otromba magyar fordítással az újracsinálás, újraalkotás az a folyamat, amikor egy jobb esetben régi, mára elavult játékot alapul véve a nulláról készítenek el egy modern sztenderdeknek megfelelő teljesen ÚJ programot. Magyarán egy vadi új játékot készítenek a fejlesztők, a trükk csak az, hogy van már egy viszonyítási pontjuk, egy sablonjuk, ami alapján dolgozhatnak. Ugyanakkor egy remake története és játékmenete akár el is térhet az eredetijétől, elvégre nem egy szolgai másolatról van szó, új elemekkel, szálakkal, irányokkal dobhatják fel a megöregedett receptet, hogy az jobban megfeleljen a játékosok megváltozott elvárásainak.

A remaster ezzel ellentétben alig-alig változtat az eredetin, a játékmenetbe pedig egyáltalán nem nyúlnak, lévén az esetek többségében semmi másról nincs szó, csupán felületi polírozásról. Mint, amikor egy filmet digitálisan felújítanak, esetleg egy ősrégi zenének a hangzásán javítanak, hogy a Spotify-on is jól szóljon, úgy a játékok esetében sem jelent többet digitális polírozásnál, hogy a kor konzolján és PC-jén is megfelelő felbontással és képfrissítéssel fusson ugyanaz az élmény.

Az RTX Remix azért lesz forradalom, mert a segítségével akár egyetlen modder teljes és korábban sosem látott mértékű feljavítást végezhet egy-egy régi címen. Az alapjáték – mint egy remaster esetében – semmit sem változik, csupán a vizualitás: az NVIDIA programja egymaga elvégzi a bevilágítás, a textúrák és a játékban található objektumok teljes javítását, modernizálását. Az RTX Remix ezzel végérvényesen eltörölheti a lusta újrakiadásokat, így a kiadóknak egyetlen lehetőségük a pénzkeresésre, ha olyan munkát végeznek a régi játékaik remasterelése címén, mint amilyen az alábbi 6 illusztris példa:

1. Mass Effect: Legendary Edition

A Mass Effect-trilógiát talán méltán nevezhetjük minden idők egyik ha nem a legjobb sci-fi akció-szerepjátékának, ezért abszolút megkérdőjelezhetetlen a remasterelt újrakiadásának léte. Az pedig csak hab a tortán, hogy a gyűjteményes kiadás nem csak a három alapjátékot, hanem annak kiegészítőit is tartalmazza, méghozzá alaposan feljavított látványvilággal: feljavított modellekkel és textúrákkal, új effektekkel, 4K ultra HD felbontással. Sőt, az első rész játékmenetét is modernizálták, ami sokkal teljesebb, jobb élményt nyújt, mint a kultklasszikus eredeti.

2. Halo: The Master Chief Collection

A másik nagy sci-fi klasszikus, a Microsoft és az Xbox egyik legnagyobb zászlósa is kapott egy teljes körű ráncfelvarrást. A The Master Chief Collection PC-n és Xboxon is a lehető legjobb módja a Halo-játékok pótlásának-újraélésének, hiszen a csomagban a 4. etapig mindent is megkapunk – még a fantasztikus ODST és a Reach részeket is, melyekben nem is Master Chief a főhős. Kiemelendő a Halo: Combat Evolved és a Halo 2: a gyűjteményes csomagban ezeket grafikailag teljes mértékben megújítva kapjuk – a második részhez még az átvezetőket is remake-elték.

3. Uncharted: The Nathan Drake Collection

Az Uncharted-trilógiát magába foglaló gyűjteményes kiadás PS4-re igazítja az eredetileg PS3-ra megjelent klasszikusokat, ami nem csak a mindig jóképű Nathan Drake-nek áll jól. A legnagyobb javítást a leggyengébbnek és legnehezebbnek tartott 2007-es első rész kapta, amely nem csak modernizált mozgás-animációt, hanem a korábbinál jobban skálázható nehézséget is kapott – ami ismervén az eredetit egy valódi fellélegzéssel ér fel.

4. The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Breath of the Wild ide, Tears of the Kingdom oda, abból a határozott véleményemet semmi és senki sem képes megváltoztatni, hogy minden idők legjobb Zeldája az eredetileg 2002-2003-ban megjelent The Wind Waker. Ez persze semmit sem vesz el az azt megelőző és az utána következő etapok nagyszerűségéből, csupán sok másik résszel ellentétben a Wind Waker még akkor is frissnek és fantasztikusnak – röviden: korszakos mesterműnek hat, ha most, ma, 2024-ben vesszük elő GameCube-on. A HD remasterelése viszont az egyik legjobb példa arra, hogy kell megőrizni egy ilyen klasszikust: csak ott kell belenyúlni, ahol nagyon muszáj. Feljavított látvány, átdolgozott irányítás, és nagyjából ennyi elég is volt. Hatalmas kár, hogy a Nintendo csak WiiU-ra adta ki, Switchen sajnos nem elérhető…

5. The Witcher 3: Wild Hunt – next-gen update

A The Witcher 3 újgenerációs frissítése némileg kilóg a sorból, azt ugyanis a lista többi szereplőjével ellentétben teljesen ingyen adta az összes játékosnak a lengyel CD Projekt Red, akinek megvan az eredeti. A trükk csupán ott volt, hogy az update megjelenése előtt 3000 forintért vesztegették a The Witcher 3: Wild Hunt minden hájjal és kiegészítővel megkent Complete Editiont, utána viszont tartósan felment az ára. De semmi gond, ugyanis minden egyes forintot megér! Tartalmilag alig változott valami, de a felfrissített látványvilág önmagában annyira feldobja a minden idők egyik legjobbjának is tartott mesterművet, hogy már csak ezért is érdemes leporolni az ezüst és acélkardot.

6. The Elder Scrolls V: Skyrim – Anniversary Edition / Special Edition

Sokat mémelt poén a Skyrim századik kiadása, de kettőt azért mindenképp ki kell emelni a sokaságból: a Special Editiont és az Anniversary Editiont. Platformtól függ, hogy melyiket érdemes választani: a régebbi konzolokon a Special, míg az Xbox Series-generáción talán az Anniversary a jó vétel, ugyanakkor túlontúl sok eltérést nem fogunk tapasztalni a kettő között – sem tartalmilag, sem pedig grafikailag. Az eredetivel való összevetésben viszont már nagyon jól áll a páros, egészen lenyűgöző formába hozzák a klasszikust, a megújított látványvilágnak hála pedig – még ha járókerettel is, de – máig élvezhető élményt nyújt az idén 13. éves klasszikust.

Tudnád még mivel bővíteni a listát?


Bódi Dániel

Ezt is olvasd el:

Ez a 69 kultikus játék hamarosan ingyen remasterelést kaphat

×