Hiába a kultstátusz, a zajos siker, ez a 9 csodálatos, fejelthetetlen, zseniális játékklasszikus más sosem éli meg a 3. részét.

Bódi Dániel

2023. 04. 04. – Hiába sikerültek különlegesre, zseniálisra, váltak szinte azonnal kultjátékká, majd ismételték meg mindezt még hangosabb sikerrel, még ez is kevésnek bizonyult, hogy egy harmadik részt, esetleg egy lezárást kapjanak. Nem minden játék lehet egy Call of Duty, egy FIFA, vagy egy Resident Evil, és így van ez jól, ugyanakkor néhány alkotás, aminek nem is a sokadik, csupán a 3. felvonása után vérzik a szívünk már hosszú-hosszú évek óta. Egészen kontkrétan erről a 9 mesterműre gondolok, melyek szinte biztosan nem fognak már folytatódni;

1. Drakan

A Drakan-sorozatra manapság már alig emlékszik bárki is, pedig a 90-es évek végén, a 2000-es évek elején egészen remek ötletekkel tűnt ki a játéksokaságból. A fantasy világban a sárkánylovas Rynn-nel és hűséges társával, a lgendás sárkány Arokhhal kell közösen kell a gonosz mágus, Navros körmére néznünk.

A játék egyszerűen zseniális volt, a korhoz képest pedig túlzás nélkül forradalmi. A játékos alapvetően Rynnt irányíthatja, akivel szinte szabadon barangolhatunk a hegyes-völgyes tájakon, sőt, töltőképernyő nélkül bejárhatjuk az épületeket, felfedezhetjük a barlangokat és kazamatákat, ahonnan nyilván ki kell pucolnunk a rémségeket.

Az igazi meglepetés akkor ér, mikor bejön a képbe Arokh, akinek a hátára felpattanva oda és úgy repülhetünk, ahogyan csak akarunk. Sőt, a harcok egy részét akár vele is letudhatjuk: tüzet okádva felgyújthatjuk a földi ellenségeket, vagy távolról leszedhetjük azokat a lövegtornyokat, amiket kifejezetten a sárkányok ellen építettek.

A Drakan 2002-ben bár kapott egy szintén nagyszerű második felvonást, de az már csak PS2-re jelent meg, a harmadik rész pedig sosem készülhetett el. Pedig már maga a szetting is ordít egy folytatásért, vagy akár egy remake-ért, pláne most, amikor amúgy is nagy divatja van a nyílt világú játékoknak. Egyébként valószínűleg a Drakan szellemi örököse lett volna az időközben elkaszált Xbox-exkluzív Scalebound, amiben szintén egy sárkány hátán járhattuk volna be egy felfedeznivalóval teli fantasy világot.

2. Hidden & Dangerous

A 2000-es évek környékén a H&D volt a háborús taktikai akciójátékok császára. Az első rész még 1999-ben jelent meg, és szinte rögtön felállította a képzeletbeli nívópálcát, amit csak a 4 évvel későbbi második etap volt képes megugrani. A H&D2 maga volt a tökély: nagyszerű grafika, mély taktikai játékmechanikák, szabadon változtatható külső és belső nézet, és akciójátékhoz mérten igen hosszú kampány, szóval a játékosok is imádták.

Máig érthetetlen, hogy miért hagyták csak úgy csendben elhalni a sorozatot. Igaz, nem sokkal később a Brother’s in Arms-széria tovább vitte a fáklyát, de az csak megközelíteni tudta a H&D nagyságát. Külön érdekesség, hogy ugyanez a cseh csapat, néhai nevén az Illusion Softworks, ma 2K Czech fejlesztette a legendás Mafiát, a Mafia 2-t, sőt, a Mafia 3-ba is besegítettek a Hangar 13-nak.

A H&D jogai elvileg a 2K-nál vannak, de semmi jele annak, hogy bármit is szándékoznak kezdeni vele. A Hidden & Dangerous 20 éve halott, és a Call of Duty és a Battlefield, vagyis a gyors és pörgős akciójátékok árnyékában valószínűleg az is marad.

3. Half Life

A Half Life talán az egyik legnagyobb mémje a soha el nem készülő harmadik etapoknak. Az már köztudott, hogy a Valve eredetileg tervezte a HL2 harmadik kiegészítőjét, az Episode 3-at, ez azonban valamiért soha nem érte meg a megjelenést – pedig elvileg már a teljes sztori le volt körmölve.

Bár a Half Life: Alyx felélesztette a rajongók reményeit, a nagy Gabenék valószínűleg már nem mernek érdemben hozzányúlni a sorozathoz. Már a második rész is rizikós volt (volt is belőle balhé, amikor ellopták a forráskódot anno és kiderültek a turpisságok, pl. közel sem olyan a játék, mint az előzetesekben), egy esetleges Half Life 3 pedig szinte biztosan nem aratna osztatlan sikert. Az elvárások ugyanis olyan magasra hágtak, hogy már csak a történet alakulása miatt is kicsapnák néhányaknál a biztosítékot.

Gabe Newell pedig kifejezetten kikötötte, hogy csak akkor folytatják ezt a sorozatot, ha az tényleg újszerű ötleteken és megoldásokon alapul. Az Alyx ezért kaphatott zöld utat, amit kizárólag virtuális valóság fejeseken lehet játszani – ez már bőven volt annyira új, hogy megérje megcsinálni.

A Half Life 3 vagy Episode 3 valószínűleg sosem fog elkészülni, ha viszont mégis, akkor nagyon nagy az esélye, hogy nem ezekre a generációs, illetve a hagyományos játékgépekre fog megjelenni.

4. Left 4 Dead

A Left 4 Dead 1-2-vel elég nagyot szakított a Valve és a Turtle Rock, ami máig a világ egyik legjobb kooperatív lövöldéje. Ugyan a második rész nem hozott akkora változást, mint mondjuk a Half Life 2 az első részéhez képest, mégis ezt nevezhetjük etalonnak, ami tökélyre fejleztette az ismerős játékmechanikákat.

Ezért is volt olyan nehéz dolga a Valve után a fejlesztőknek, akik minuntalan meg akarták újítani a kooperatív műfajt. Mindhiába, hisz sem az Evolve, sem pedig a L4D szellemi örököse, a Back 4 Blood nem tudott a nagy előd nyomdokába lépni.

Bár a Counter Strike 2 bejelentése és bétája kapcsán felmerült a L4D3, a Valve valószínűleg nem fogja feltámasztani a címet. Ennek oka talán a Back 4 Blood sikertelensége lehet, illetve a tény, hogy amit lehetett, azt a L4D2-ben már megcsinálták. Innentől kezdve pedig minden csak látványtupír, érdemben nem sok mindenben tudnák felfrissíteni a receptet.

Ettől persze még reménykedhetünk egy esetleges folytatásban, de még ha lesz is, az esély arra, hogy a közeljövőben elkészüljön igen csekély.

5. No One Lives Forever

Egy újabb (de nem utolsó) elfeledett gyöngyszem a 2000-es évekből. A (The Operative) No One Lives Forever a 2000-es évek elejének egyik legjobb akciójátéka volt, amiben egy egészen erős női hőst, pontosabban kémet, Cate Archert irányíthattunk. Ez akkortájt nagyon előremutató és példás dolog volt, hiszen nem sok fejlesztő választott női hőst egy FPS-hez, méghozzá úgy, hogy nem szexualizálták túl – mint mondjuk Lara Croftot.

A NOLF tulajdonképpen egy James Bond játék is lehetne, de inkább annak paródiája lett, ami több fronton is képes volt újat mutatni az akciójátékok műfajában. A játékban ugyanis nemcsak szimplán puffogtatnunk kellett a karabélyokkal, hanem lopakodhattunk, különböző és teljesen irreális kémkütyüt is használhattunk – amit később a JB 007: Nightfire is próbált lemásolni.

A NOLF 2002-ben kapott egy elsőnél is jobb folytatást, majd 2003-ban egy nem túl acélos, inkább átlagosnak mondható spinoffot, a Contract J.A.C.K.-et, ezután viszont teljesen és látszólag végérvényesen eltűnt. Látszólag, ugyanis a Night Dive Studios fejlesztőinek feltett szándéka feltámasztani a sorozatot, amit egyelőre a jogi útvesztők miatt nem tehetnek meg.

A Night Dive tervei között például szerepel egy remake, de minimum egy újrakiadás, jelenleg viszont még az sem teljesen tiszta, hogy kivel kell végül leboxolni a NOLF jogait. A küzdelem ténye pedig azért lehet furcsa, mert a kultikus brandhez már 20 éve nem nyúlt senki, és a jogi hercehurca miatt sanszos, hogy többé már nem is fognak.

6. Neverwinter Nights

A mostani Dungeons & Dragons: Betyárbecsület mozisikere miatt a Neverwinter Nights harmadik részét nem teljesen söpörném le az asztalról, de sajnos sokkal valószínűbb, hogy sosem fog elkészülni.

A két fantasztikus epizódot is megélt D&D univerzumában játszódó szerepjáték első felvonását a BioWare készítette, amihez egészen 2006-ig adtak ki különféle kiegészítő tartalmakat. A második részt már az Obsidian hozta tető alá, ami meglepő módon képes volt felérni a nagy elődhöz, sőt, sok tekintetben még túl is tett rajta. A Neverwinter Nights 2-t szintén több éven keresztül támogatátták, 2009-ben viszont kénytelenek voltunk végső búcsút venni tőle.

Azóta semmi hír a folytatásról. Bár időközben megjelent egy Neverwinter című MMO, az a területen és a közös világon túl nem sok mindenben kapcsolódik az eredeti sorozathoz. A rajongók is valószínűleg jobban örülnének, ha az Obsidian venné gondozásba a folytatást, amire ugyan kevés az esély, de ha a Baldur’s Gate 23 év után idén megkapja a 3. etapot, akkor talán a Neverwinter Nightsnak is van rá esélye kifogni valamit a Betyárbecsület váratlan sikerének farvizéből.

7. Manhunt

A Rockstar talán legvitatottabb, legnagyobb ellenszenvet kiváltott programja a Manhunt, amit a GTA-sorozat eredeti csapata, a Rockstar North, azaz a DMA Design készített. A Manhunt érdekessége, hogy ugyanabban a világban játszódik, mint a GTA, igaz, egy teljesen másik városban, Carcer City-ben.

A játék története szerint egy showban veszünk részt, aminek a tétje, hogy élünk-e, vagy halunk. Ahhoz viszont, hogy megússzuk a műsort, többféle szettet meg kell járnunk, melyeken többféle bandát eresztenek ránk. A banda tagjait pedig értelemszerűen el kell intézni, be kell őket cserkészni, majd a lehető legbrutálisabb módokon szó szerint ki kell végezni.

A Manhuntban még a műanyag szatyor is egy halálos fegyver, de megannyi más, kifejezetten kreatív mód van az ellenfeleink kegyetlen eliminálására. És amikor azt mondom, hogy a Manhunt brutális, akkor tényleg azt értem, hogy brutális. A kivégzések rendkívül valósághűek, és a legtöbbet méghozzá olyan eszkábált eszközzel lehet megcsinálni, amit bárki bármikor talál maga körül otthon is. A Manhunt az egyik legkegyetlenebb játék, amihez szerencsém volt, és hiába lett nagyon megosztó, 2007-ben második részt is kapott.

Az viszont valamiért csak PSP-re, PS2-re és Wii-re jelent meg, azóta pedig teljesen elhalt a sorozat a GTA és a Red Dead Redemption árnyékában. Harmadik rész szinte biztosan nem fog készülni, a játék védjegyének számító brutalitás miatt nem kockáztatna a stúdió és a kiadó, egy kiklórozott-cenzúrázott játék pedig a rajongóknál csapná ki a kisbicskát.

8. MediEvil

A MediEvil egy fantasztikus játék volt, amit a korombeli játékosok a valaha készült legjobbak között emlegetnek. Valószínűleg a Sony-nál is akadnak hasonló véleményen álló döntéshozók, akik pár évvel ezelőtt zöld utat adtak Sir Daniel Fortesque második feltámadásának.

Értem ezalatt, hogy a MediEvil eredetileg 1998-ban megjelent legelső része két remake-et is megélt az idők során: az egyiket PSP-n lehetett újrázni, a másodikat 2019-ben már PS4-en lehetett elindítani, teljesen modernizált grafika és irányítás mellett. A dolog azért mókás, mert a MediEvil 2-höz senki hozzá sem szagolt az elmúlt 23 évben, harmadik rész pedig még csak a tervezőasztalt sem élte meg.

Persze Sir Daniel Fortesque kalandjaiból már jól tudjuk, hogy a halva született ötletek nem mindig olyan rosszak ám, bár a két remake után a folytatás hiánya azért némileg komikus.

9. Blood

A Blood egy okkult elemekkel teletűzdelt horror akciójáték, ami több aspektusában is nagyon hasonlít a Doomhoz. Az FPS-es akciózásban viszont képes volt újat is mutatni, amit leginkább a fegyvereken érhetünk tetten. A halálosztók ugyanis kifejezetten változatosak és egyediek voltak (volt például egy Voodoo-baba is), de nagyot újított a fegyverek alternatív tüzelési módjával, illetve a dupla pisztolyhasználattal is.

A Blood korának egyik legjobb FPS-e volt, tele elképesztően menő akciókkal, humorral és popkulturális utalással. A folytatás, a Blood II: The Chosen 1998-ban jelent meg, ami már jóval megosztóbb program lett, ami a Half Life és az Unreal árnyékában inkább tűnt egy letűnt kor utolsó hírnökének.

Mégis, a Blood-sorozat kifejezetten szórakoztató és számos tekintetben előremutató alkotás volt, amit az Atari segítségével ugyancsak a Night Dive Studios karolt fel. Remake vagy folytatás sajnos nem érkezett, de Blood: Fresh Supply címmel egy remasterelést azért megélt. Harmadik részben viszont még reménykedni sem érdemes.

Te mivel tudnád még folytatni a listát? Melyik játéknak hiányolod a soha el nem készült 3. részét?

Ezt is érdemes elolvasnod:

Tudtad, hogy a The Witcher eredetileg PS1-re készült? – Megmutatjuk!

×