Attól, hogy egy játék botegyszerű haptikus parancsokkal is remekül működik, még nem gagyi, sőt, igazi remekművek születtek már ilyen irányítással.

2023.11.21. – Összetett játékmenettel és irányítással, a világ minden technikai és pénzügyi forrásának birtokában is nehéz igazán jó játékot gyártani. De nagyot alkotni úgy, hogy közben a legegyszerűbb billentyűparancsokkal vagy trackpaddal történő irányítással kell megoldanod a dolgokat, még nagyobb kihívás. Amikor viszont összejön, akkor a játékfejlesztő mennybe megy, mert valami igazán különleges születik. Olyan élmény, mint az alábbi 6 játék, amelyekhez még csak egér se kell, mégis, a faék egyszerűségű irányítás ellenére nagyon összetettek és élvezetesek. Köszönjük a tippeket: MakeUseOf!

Forrás: id Software

The Walking Dead: Season One

A filmekből és tévéműsorokból készült játékok elég gyakran kiábrándítóak, és ezt sajnos a legújabb TWD game is megerősítette. A gyatra minőség oka többnyire a kapkodás: az éppen nagy sikerrel vetített film vagy sorozat jó hírét kell minél hamarabb meglovagolni egy videojátékkal. Az átmeneti érdeklődés miatt elsietett játékok általában tele vannak bugokkal, sokszor unalmas játékmenet, sekélyes és ötlettelen történet. És mindez, kellemes meglepetésként egyáltalán nem igaz a The Walking Dead: Season One-ra.

Mind közül talán ez a leghűségesebb TV-adaptáció, ami remekül operál az AMC-s sorozat stratégiájával: „ébressz egy kis reményt, aztán zúzd porrá a lehető legkegyetlenebb módon, a lehető legváratlanabb pillanatban.” Mint a Telltale szerepjátékok legtöbbje esetén, itt is a rejtvény és a történet a hangsúlyos, nem a harc. A benne lévő kevés küzdelem is lassú, így végképp elég hozzá akár egy trackpad.

Tomb Raider 1-2-3

A sorozat első három címe – a játékmenetét tekintve – szinte teljesen megegyezik. Lényegi különbséget a felkeresett helyszínek és a Lara által preferált fegyverek jelentenek. Ugyanúgy beszél, ugyanolyan akrobatikus mutatványokra képes, stb. Ami jól működik, azon nem kell (sokat) változtatni, egészen addig, amíg nem áll fenn a veszély, hogy a játék az önismétlés miatt unalomba fullad.

Ennél a három ősi, 1990-es évek második felében készült játéknál úgy alkottak a fejlesztők élvezetes és izgalmas irányítást, hogy az nem csak az egérvezérlést, de még a WASD gombokat is nélkülözte, hiszen utóbbi trendje szintén később alakult ki. A játékok inkább összpontosítottak a történetre és a narratívára, mint a tomboló erőszakra, aminek megvolt a maga bája. A korszak gamerei boldogan nyomkodták a kurzor gombokat és engedték, hogy a kamera előre kitalált módon tájolja be a fókuszpontokat, aszerint, hogy merre nézünk, vagy a karakter éppen milyen környezetben tartózkodik.

Grim Fandango

A ’90-es évek a point-and-click játékok vitathatatlan aranykora volt: több tucat ilyen ikonikus game jelent meg. Kiemelkedik viszont közülük a legendás Tim Schafer tervezte és a LucasArts által kiadott, 1998-as Grim Fandango. Maga a játék a latin kultúra bájos lenyomata: az esztétika nagy részét a Mexikóban országszerte örömünnepként kezelt halottak napi karnevál ihlette.

A játékban Manuel Calavera, a halottak utazási ügynöke a karakterünk. Az a feladat, hogy a nemrég elhunytakat egy limbo-szerű létezési síkról a „létezés kilencedik síkjára” vezesd. A történet baljós fordulatot vesz, amikor Calavera rájön, hogy az ügyfelei egyedül bolyonganak a veszélyes világban. Őket kellett megmenteni, de ez finoman szólva se ment zökkenőmentesen. A game hemzsegett a hibáktól, amiket Tim Schafer később alapított cége, a Double Fine javított ki, 2014-ben. Akár az újra kiadást, akár a régit tudod leakasztani a szögről, kellemes meglepetés lesz, hogy csupán egy laptopon, trackpaddal is kényelmesen irányítható.

Broken Age

A játék két párhuzamos történetként indul, amelyek között nincs egyértelmű kapcsolat. Kezdheted a két lábon járó hullajelölt, Vella Tartine szerepében, akit kiválasztottak emberáldozatnak Mog Chothra, a szörnyeteg számára, de lehetsz Shay Volta is (a hangja egyébként Elijah Wood), aki két atyáskodó AI program keze alatt létezik, vég nélkül.

Szintén Tim Schafer játék, így szinte természetes, hogy a a jól megírt és jól előadott történetről van szó, egy vizuálisan lélegzetelállító világban. Utóbbi persze nem hiperrealista, hanem finom és művészi esztétikát jelent: mintha az egészet kézzel építették volna, zsinórokból, papírból és ragasztóval. Hihetetlenül elbűvölő, a maga egyszerűségében is, és ennek megfelelően alakították ki hozzá az irányítást is. Trackpad bőven elég, sőt, talán még jobb is, mintha egeret ragadnál hozzá.

Civilization 5

A fordulóalapú stratégiai játékok egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell villámgyors reflexekkel rendelkezni a sikerhez. Annyi időt szánsz a döntéseidre, amennyit csak akarsz, így a Civilization-sorozat játékai ideális társak lehetnek, például hosszú utazások közben. A Civilization 5 Sid Meier jól bevált receptjét veszi át, csak éppen új megjelenéssel, multiplayer élménnyel és jelentősen javított játékdinamikával. A későbbi frissítések, különösen a Brave New World, még tovább növelik lehetőségeket, hiszen továbbfejlesztett diplomáciai, kulturális és katonai funkciókat tartalmaznak.

Ha már ez a játék franchise is megjelenik a listán, kár lenne említés nélkül hagyni a Civilization: Beyond Earth című epizódot is. Elég megosztó játék: a kritikusok és a rajongók véleménye is más-más megítélést tükröz. A korábbi Alpha Centauri utódjának szánták, de talán épp’ a nagy elvárás miatt nem érezhető, hogy megütötte volna a magasztos célt. A diplomácia már-már abszurd módon egyszerű, de azért érdemes játszani vele. A többi Civilization-játékhoz hasonlóan egér nélkül is tökéletesen irányítható.

Doom (1993)

Amikor ez a játék 1993-ban megjelent, komoly botrányok övezték, hiszen ultraerőszakos volt, tele mindenféle okkult jelképpel. Hivatalosan mindenki utálta, nem hivatalosan meg mindenki játszotta a „gyilkosságszimulátort”. Németországban például csak felnőtt tartalmak között lehetett árusítani, nem messze a pornókazettáktól, és ez egészen 2011-ig így volt.

Az egykor csúcstechnológiának számító grafika mára nyilván elavult, de akkor mindenkit halálra rémítettek a démonok. Az irányítás szintén archaikus: gondoltad volna, hogy a megjelenése idején kizárólag billentyűzettel lehetett játszani? Ennek ellenére igazi mesterkurzust tartott arról, hogy hogyan lehet félelemmel és feszültséggel átitatni egy videojátékot. Azzal pedig, hogy csak billentyűparancsok álltak benne rendelkezésre, talán csak tovább fokozták a tehetetlenségből eredő pánik érzését.

A fenti játékokkal még a nagyi is elboldogul, akárcsak az okostelefonnal:

Nem érti a nagyi az okostelefont? 9 egyszerű trükk, amire megtaníthatod

×