Ebben a VR fejesben átértelmeződik a Game Over felirat fogalma.

2022. 11. 08. – A magyarok körében (meg úgy általában nyugaton) nem egy különösebben ismert képregény a Sword Art Online, pedig a Ready Player One-nal szemben egy sokkal félelmetesebb virtuális valóság által uralt jövőképet fest a horizontra, illetve sokkal keményebb kritikával is illeti az életünkön egyre elhatalmasodó digitalizálódást.

Az SAO története úgy kezdődik, ahogyan egy játékrajongó másnapja, azaz megjelenik az egyik legígéretesebb videojáték valaha, a Sword Art Online. A játék apropója, hogy ezt az mmorpg-t kizárólag VR headsettel lehet pörgetni, abból is csak egy speciális darabbal, a NerveGearrel, ami már nemcsak elhiteti, hogy a viselője benne van a játékban, hanem agyi szinten stimulálja a digitális tér szinte összes történését.

Azt viszont még az apróbetűs részbe is elfelejtették leírni, hogy ha a játékos meghal a játékban, az is stimulálásra kerül, vagyis a valóságban is tényleg meghalhat. Sőt, ugyanerre a sorsra jut az is, aki megpróbálja idő előtt levenni a fejest.

A Ready Player One cselekménye ennél már csak azért is egy elképzelhetőbb utópia, mert az ott megismert virtuális világ megalkotására a mi valódi jelenünkben is vannak már törekvések. Nézzük csak meg, hogy a közösségi média pápája, Mark Zuckerberg mekkora erőfeszítéseket tesz, hogy a Metaverzum Istenembere legyen, de rajta kívül is bőven akadnak még más próbálkozók.

Ez tehát egy elérhetőbb, valószínűbb jövőnek tűnt, amihez nem nagyon kell egy újabb forradalom, hiszen VR fejes már létezik, ahogyan óriási nyílt világú játékokra is láthattunk már számos példát. Ezzel szemben a Sword Art Online-ban látott gyilkos VR fejes nem létezik, de ha mégis, akkor aligha találunk olyan embert, aki önszántából hajlandó volna kipróbálni.

Nos, most az Oculus VR egykori első embere, Palmer Luckey tényleg megalkotta az SAO halálos eszközét, ami játékbeli halálkor azonnal képes lenullázni a játékos életfunkcióit is.

Így néz ki a gyilkos VR első prototípusa

Palmer egy blogposztban jelentette be az „innovatív” kütyüt, amit kifejezetten a SAO ihletett:

„Az ötlet, hogy a valós életedet a virtuális avatárodhoz kötöd, mindig is lenyűgözött – azonnal a maximális szintre emeli a tétet, és arra kényszeríti az embereket, hogy alapvetően újragondolják, hogyan lépnek kapcsolatba a virtuális világgal és a benne lévő játékosokkal. A felpumpált grafika talán valóságosabbá teszi a játékot, de csak a komoly következményekkel való fenyegetés teheti a játékot valóságossá számodra és a játékban részt vevő többi ember számára.” – írja a VR úttörője.

A játékosgyilkos VR fejes egyébként úgy képes véget vetni minden szórakozásnak, hogy a rászerelt robbanótöltetek keskeny sávú fényérzékelőhöz vannak kötve, azaz képes érzékelni, ha a képernyő valamilyen frekvencián, például pirosan villog. Ekkor a töltetek elsülnek, és szinte azonnal megölik a viselőt.

Palmer hozzátette, hogy a halálos headset még közel sem tökéletes, mivel bármikor le lehet venni – de már dolgozik valamiféle megoldáson, hogy még jobban hasonlítson a SAO eszközéhez.

„Ezen a ponton ez csak egy irodai műalkotás, egy gondolatébresztő emlékeztető a játéktervezés feltáratlan útjairól” – írta Luckey. „Egyben, amennyire tudom, az első nem fikciós példa egy olyan VR-eszközre, amely valóban megölheti a felhasználót. Nem ez lesz az utolsó.

Ez is érdekelhet:

Tényleg egy szimulációban élünk? Ezért tűnik abszurdnak a világ

×