Assetto Corsa vagy iRacing szintű szimulációra ezúttal sem kell számítanunk, ám a hivatalosan licenszelt F1 játék sosem erről szólt.

2020-ban az EA bejelentette a Codemasters felvásárlását. A 21-es cím kifejezetten jóra sikerült, ám nagy eséllyel annak tervezését már jóval az üzlet előtt be is fejezte a fejlesztőcsapat. Így aztán az egyszerűen csak F1 22-re keresztelt játékon volt a sor, hogy tanúbizonyságot adjon arról, hogy egy gyümölcsöző széria bontakozhat ki az óriáscég égisze alatt is. Szerencsére tavaly is az elsők között próbálhattuk ki a játékot, nem is kellett nagyot csalódnunk. Ahogy a valóságban is új éra kezdődött tavaly, úgy a virtuális világban is immár a megújult autókkal, fejlesztésekkel találkozhattunk. Folyamatosan jöttek a 22-es címhez a frissítések, ám néhányakban komoly hiányérzet alakult ki mind az irányítást, mind pedig a játék funkcióit tekintve.

Nézzük is, hogy minden összeállt-e az F1 23 megérkezésével!

A játéknak abból a szempontból könnyebb dolga volt a tavalyi kiadáshoz képest, hogy már egy megteremtett alaplapra kellett építkezni, a 22-es címnek köszönhetően. Így olyan opciókra, fejlesztésekre koncentrálhatott az EA gárdája, melyek a felhasználói élményt színesítik tovább. Idén is hatalmas volt az elvárás a játékosok részéről, ahogy arról sem feledkezhetünk meg, hogy az elmúlt pár évben rohamosan nőtt a versenysorozat népszerűsége is, így egyre többen próbálnák ki a virtuális változatot.

„Régi” autók, új élmény

Kezdjük is a legfontosabb résszel, a vezetési élménnyel. Az F1 2021 és F1 22 címek között hatalmas ugrás volt az autók viselkedésében, melyet sokan kicsit túlzónak is tartottak a tavalyi játékban. A fejlesztők talán éreztetni akarták velünk 11 hónapja, hogy tényleg nem csak egy egyszerű modell és textúracsomaggal akarják megtisztelni az új érát.

Az F1 23-ban azonban sikerült megtalálni végre az arany középutat. Nem kerültünk vissza a 2020-as, 2021-es irányításhoz, de az F1 22-től is kicsit eltávolodtunk. A vezetési élmény pazar, miközben minden korábbinál jobban érezhetjük és uralhatjuk az autók viselkedését. Külön kiemelendő, hogy az egyes gumikeverékek közötti eltérő viselkedés vagy épp az egyre csökkenő üzemanyagszint is észrevehetően hangsúlyosabb lett, nem csak a „jobb” időeredményben mutatkozik már meg, ha például keményről lágyra váltunk. Az autókat tekintve nagy vizuális változásokra ezúttal nem kell készülni, hiszen maradtak a nagyobb kerekek és a tavalyi évben már nagyrészt bemutatott autófelépítések. A friss festések az új szponzorok, elnevezések természetesen bekerültek az F1 23-ba. Az idén debütáló Las Vegas Street Circuit már most elérhető több visszatérő versenypályával egyetemben, így nem kell egy későbbi frissítésig várnunk, hogy belevethessük magunkat az igazán izgalmas helyszínbe.

Piros zászló, Braking Point 2

 

A 2021-es játékban debütált a Braking Point nevet viselő, sztori mód. Ebben Aiden Jackson F2-es, Formula 1-es megpróbáltatásait élhettük át. Nem túlzás azt mondani, hogy imádta a közösség. Éppen ezért szomorkodtak sokan, amikor tavaly kiderült, hogy az F1 22-ben bizony nem érkezik folytatás. Nos, az F1 23-ban pótolta ezt is a fejlesztőcsapat. A 2022-es és 2023-as szezonokra fókuszál a második epizód. Több ismerős szereplő mellett egészen sok új karakter is feltűnik a történetben. A Formula 2 frissen koronázott bajnokát, Callie Mayert például biztosan nem fogjuk elfelejteni. Árulkodó, hogy bár én inkább a multiplayer mókázást szeretem, szinte alig tudtam letenni a Braking Pointot és az F1 World újdonságait. Jár a pirospont ebben az esetben is a fejlesztőknek.

A tavaly debütált Sprint Futam után újabb elemet sikerült átemelni a virtuális világba. Ez pedig nem mást mint a Red Flag, azaz a piros zászló. Legutóbb az F1 2014-ben találkozhattunk vele, így nem túlzás kijelenteni, hogy közel 10 éve nem szerepelt semmilyen hivatalos F1 játékban. Apró szépséghiba, hogy nem mindig működik megfelelően, melynek köszönhetően fals eredményekkel találkozhatunk a leintések után, függetlenül attól, hogy milyen sorrendben érkeztek be a pilóták. Szerencsére a fejlesztők tudnak a hibáról, így napokon belül javításra is kerülhet.

Megújult AI és OSD

Ezúttal sem mehetünk el az AI fejlődése mellett. A tavalyi címben is sokat okosodtak, ám továbbra is meglehetősen agresszívan viselkedtek a pályán. A 22-es címből ismerős dinamikus erősségű ellenfelek továbbra is megmaradtak, ám immár sokkal jobban alkalmazkodnak a szabályokhoz. Sok esetben már-már túl óvatosnak is tűnhetnek, összességében azonban kijelenthető, hogy hosszú évek után végre mindenki számára észrevehető fejlődést sikerült elérni ilyen téren is. Online meccseken is óvatosan viselkednek a gépi ellenfelek, korábban talán ezekben a módokban voltak a legagresszívebbek, jár a piros pont az EA munkatársainak, most már nem foghatjuk rá a botokra, ha kipörgünk egy-egy futam közben.

A felhasználói felület, az OSD/HUD és a UI is izgalmas változásokon ment keresztül. A sebességünket, a fordulatszámot, a fék és gáz erősségét jelző felület is némi átdolgozást kapott. Sokkal átláthatóbb, modernebb kijelzést kapunk. Ezen kívül szinte az összes játékelem az F1-es futamok közvetítésnél látott hivatalos grafikákat kapta meg, mely extra adalékkal szolgálnak akár már meccs közben is. A játékosok/versenyzők neve mellett immáron láthatjuk a kiválasztott csapat logóját, de az éppen használt gumikeverék is hangsúlyosabb jelölést kapott.

A Sims azért megmaradt

Bár sokakat nem mozgat, továbbra is maradt az F1 Life-ra hajazó felépítés.. Ez részleg gyakorlatilag a Sims és a Forma 1 szerelemgyereke, a végletekig személyre szabhatjuk karaktereinket, autóinkat, megtekinthetjük a korábban megszerzett trófeákat és achievementeket. „Vásárolhatunk” bútorokat, kiegészítőket is a virtuális kis lakásunkba. Nem titok, hogy ez a mód nyit utat leginkább a mikrotranzakcióknak, hiszen az ezernyi ruhát és egyéb tárgyat nem kapjuk csak úgy meg ingyen a fejlesztőktől. Szerencsére ezúttal is teljesen opcionális ez a része a játéknak.

Verdikt

A 2022-es Forma 1 játék újdonságai és éraváltása után nem volt könnyű dolga a fejlesztőknek. Szerencsére jól sikerült balanszolni a rendelkezésre álló kapacitást. A játékot kontrollerrel (PlayStation 5 DualSense) és kormánnyal (Moza R5 Bundle – PC) is teszteltem, mindkettővel kiváló vezetési élményt adott a játék. Ezúttal már a nulladik perctől tökéletes volt a DualSense visszajelzés és a Force Feedback is. Ahogy az előző két F1 címnél, úgy az idei résznél is támogatja a játék a Sony játékvezérlőinek adaptív ravaszait, így teljesen új élményt kaphatunk játék közben.

Idén sem lett Assetto Corsa vagy iRacing a szimuláció, de ez sosem erről szólt. A különféle segédletek finomhangolásának köszönhetően egyaránt élvezhetik a körözgetést a teljesen új felhasználók és a több ezer órával rendelkező, veterán vásárlók is. Ha kicsit is szereted a Formula 1 világát, akkor az F1 23-ban sem fogod rosszul érezni magad.

237-es átlag FPS

Konfig:

  • Intel Core i7-12700
  • 32 GB DDR4 3200MHz@CL16
  • Nvidia RTX 3070
  • Kingston A2000 1TB SSD
  • Samsung Odyssey G4 240 Hz monitor

A tesztkonfig a fenti volt, a Ray Tracing és néhány jelentéktelen effekt kikapcsolása, finomhangolása (pl. nézők részletessége) után tökéletesen tartotta a kitűzött 240 FPS-hez közeli értéket is. Mindeközben pedig jobban is nézett ki a tavalyi címhez képest, így igazi win-win szituációnak lehettem szemtanúja. Az elmúlt napokban multiplayer lobby-kban is megizzasztottam a játékot, ott sem volt probléma, sem FPS, sem csatlakozás szinten. GTX 1050 Ti-on is bőven kisajtolhatunk a játékból 60 FPS feletti értéket, az optimalizációra ezúttal sem lehet tehát panasz. Összességében kijelenthető, hogy sokkal jobb állapotban van már most az F1 23-as játék, mint a közel egy évnyi előnnyel rendelkező F1 22.

A PC-s kódért hatalmas köszönet az ALSO-nak. 

 

 

Összefoglalás

Végre minden összeállt? – F1 23 teszt


Szerzői értékelés

9

Assetto Corsa vagy iRacing szintű szimulációra ezúttal sem kell számítanunk, ám a hivatalosan licenszelt F1 játék sosem erről szólt. Az F1 22 kisebb-nagyobb hibái után a 23-as cím végre teljesen beérett, legyen szó a finomított irányításról vagy épp a sztori módokról.

Élvezhető single player módok

Megújult OSD

Sokkal intelligensebb AI

Érezhetően jobb irányítás

Mindenki számára élvezetes

Visszatért a Braking Point

F1 22-höz képest sokkal simább rajt

Jóval előbb kipróbálhatjuk az új/frissített pályákat, mint tavaly

Kellemes kormány és kontroller támogatás

Az F1 Life által behozott újdonságok továbbra is feleslegesek a legtöbb játékos számára

Olvasói értékelés

0

×