A gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire, ebből eredően a digitális tudatosság szükségességére hívja fel a szülők figyelmét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében. Ami ebben a legérdekesebb, hogy külön kiemelték: a videojátékok térhódítása a társadalom széles köre számára érzékelhető jelenség, gyermekek és felnőttek számára népszerű kikapcsolódási formává váltak, ezért érdemes néhány percet a videojátékkal kapcsolatos pénzügyi műveletekre szánni – emelték ki.
A játékosok, vagy „gamerek” már nemcsak a szoftverek vásárlásakor, de azokon belül is számos olyan bevételszerzési formával találkoznak, amely a nagyobb pénzügyi tudatosság kialakításának szükségességét jelzi – írják a közleményben.
Idézik az NMHH és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete 2022-ben végzett közös kutatását, amely azt mutatja, hogy míg a játékkonzolok elterjedtsége az általános iskolás gyerekeknél alapvetően alacsony, addig az online játékok térnyerése folyamatos, a játékok színterei a laptopok, asztali számítógépek mellett az okostelefonok lettek.
Az NMHH közleménye szerint az egyik legerősebb nyomást a játékokon belül elhelyezett, zavaró, hosszadalmas és kizökkentő reklámok jelentik. Ezek alkalmasak a gyermekeknek szánt termék, vagy más játékszoftverek népszerűsítésére, de céljuk lehet akár a fizetéssel elérhető reklámmentesség kisajtolása a játékosokból.
Hangsúlyozták, az idén csúcsra tört a játékokon belüli vásárlások agresszív alkalmazása is. Fontos továbbá, hogy a vásárlásokat gyakran a játék saját pénznemén keresztül lehet teljesíteni, amely esetében a gyermekek számára problémát okozhat az átváltási arányok figyelemmel kísérése, a virtuális pénz súlyának értelmezése. A loot boxok, vagyis ismeretlen tartalmú, pénzért felnyitható „kincsesládák” nemcsak káros üzleti fogások, de Európa egyre több országa által tiltani kívánt, gyerekekre veszélyes gyakorlat is.
A hatóság azt tanácsolja a szülőknek, hogy
A közleményben kitértek arra is, hogy a videojátékok a veszélyek és az anyagi kiszolgáltatottság mellett olyan szórakozási forma is lehet, amely pozitív hatással is bírhat. Ilyen a készségfejlesztés, a játékokban megjelenő művészeti érték vagy a videójátékok stresszoldó és közösségépítő hatása. Számos esetben nyithatják meg a gyerekek számára az utat az olvasás élménye, a történelem, az informatika és a művészetek irányába is.
Az NMHH ösztönzi a szülőket a gyermekek videojátékokkal kapcsolatos aktivitásában való részvételre, továbbá hangsúlyozza a szülői nyitottság, a tájékozottság és a folyamatos odafigyelés szükségességét a közösségi élményre alapozó, nagy bevonódást igénylő játékoknál. Az NMHH a Magyar Nemzeti Bankkal, a Magyar Bankszövetséggel, az Igazságügyi Minisztériummal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal együttműködésben a Kiberpajzs megállapodás keretében küzd a pénzügyi tudatosság előmozdításáért – mutattak rá a közleményben.
Forrás: MTI
Bódi Dániel A filmvilág sosem volt még annyira nyitott és szinte mentes a tabutól, mint…
Bódi Dániel 2022. 05. 03. - A fekete lyukak sokáig csak elméletben léteztek, egészen 2019-ig,…
Gábor János 2024.02.04. - Most már bármelyik pillanatban bejelentheti a Warner Bros. és az HBO,…
Gábor János 2024.02.04. - A Pocketpair annak ellenére sem lehet felhőtlenül boldog, hogy az általa…
RP 2022. 07. 11. - A nagy nyári melegek miatt bizony gondok akadhatnak az alapjáraton…
Gábor János 2024.02.04. - Visszataszító húzással lopkodhatja össze az adataidat más böngészőkből az Edge, és…