24? 30? 60? 120? 500 milliárd? Hány FPS-ben lát vajon a szemünk?

Bár a 90-es és a 2000-es években még annak örültünk, ha egyáltalán elindult egy játék, manapság már azon szoktak egymás torkának esni a játékosok streamek chatjében, videók komment szekciójában, vagy a hírek alatti hozzászólások közt, hogy a 30, a 60 vagy a 120 FPS-nek van-e a legnagyobb értelme egy játékban?!

A viták hevében sokan azzal érvelnek, hogy 24 FPS fölött már a szem amúgy sem látja a különbséget, vagy hogy a filmeket is 24 FPS-ben vetítik, míg mások szentül esküsznek, rá, hogy bizony hatalmas szakadék tátong a 60 és a 120 FPS között is. De vajon hol az igazság? Mennyi FPS-t képes érzékelni valójában a szem?

Hány FPS-ben lát egyáltalán a szemünk?

Ezt egy gyors kutatómunkával azért nem lehet letudni, mert a tudományos világ véleménye is elég megosztott a témában. Egyelőre még nincsen egzakt válasz arra, hogy az ember szeme pontosan hány képkockát képes feldolgozni másodpercenként, abban viszont mondhatni nagy egyetértés van, hogy bármi is a válasz, azt mindenképp el kell különíteni a videojátékos fogalmaktól, érzékeléstől.

Ennek több oka is van, de a legfontosabb, hogy a szemünk kicsit másképpen működik, mint egy tévé vagy egy monitor. De csak egy nagyon picit:

1. Mikor kinyitjuk a szemünket, a fény a szaruhártyán keresztül a szemlencsére jut.
2. Ez a lencse tulajdonképpen úgy működik, mint egy tükör, ami a fényt a szem hátsó részére, a retinára irányítja.
3. Itt a fotoreceptor sejtek a fényt elektromos jelekké változtatják – hasonlóan a számítógéphez, melyek 1 és 0 értékekké alakítják a megjeleníteni kívánt adatot.
4. Ezután a látóideg révén a jelek az agyba jutnak, ami dekódolja őket, majd megjeleníti a saját „monitorunkon”.

Nagyon-nagyon egyszerűen és dióhéjban így látunk. A szemünk tehát a fény által információkat küld az agynak, a kettő kombinációjából pedig megszületik a kép. A munka nagy részét viszont az agy végzi, ezért lehetésges például az, ami már több tanulmányban is megerősítésre talált.

Nem csak az a fontos, hogy a szem hány képkocka/másodpecben lát, hanem hogy az agy milyen infókat dolgoz fel.

Abban, hogy pontosan hány FPS-t érzékel a szemünk, mint már mondtam, még nincs pontos egyetértés, azzal viszont a legtöbben kiegyeznek, hogy egy átlagos emberi szem (illetve a retina) hozzávetőlegesen 30 és 60 képkocka között érzékelhet. Ilyen értéket a tévéknél és a monitoroknál, na meg izzóknál is meg szoktak adni Hz-ben, ami azt mutatja, hogy a képernyő egy másodperc leforgása alatt hányszor frissíti a megjelenített képet.

Egy ember kb. 50-90Hz körül/fölött már nem érzékeli a villódzást, amit így egyenletes fénynek látunk.

De ez határozza meg az FPS-ek számát is: a 30Hz maximum 30 FPS-re képes, a 60 értelemszerűen 60 képkockára másodpercenként, míg a 120Hz-es kijelzők már 120 FPS-re is képesek. Ez azt jelenti tehát, hogy a szemünk legalább 30 és átlagosan maximum 60 FPS-ben „rögzít”/”jelenít meg” – de némileg  az is veszteségesen, ugyanis a folyamat során egy csomó képkocka elvész (ezt hívják Critical Flicker Fusionnek).

Ezzel szemben a képernyőn látható jelenetek 24 FPS után válnak valószerűen folyamatossá, ez alatt lesz a mozgókép darabos. Mint már tudjuk, minél magasabb ez a szám, annál folyamatosabb a mozgás is,

viszont jogos lehet a kérdés, hogy akkor minek a 60-120 FPS a játékokban, ha a szem ezt már úgysem látja?

Nos, a választ a fentiekben kell keresnünk, mivel nem a szemünk az egyedüli szerv, ami szerepet játszik a látásban. Bár valóban úgy van, hogy másodpercenkénti 60 képfrissítés fölött már nehezen érzékelünk sokat a szemmel, az információ ettől függetlenül átment rajta és valószínűleg feldolgozásra is került.

Legalábbis több vizsgálat is megállapította, hogy hiába a számunkra „érzékelhetetlen”, „láthatatlan” képkockamennyiség, az agyunk valójában mindent érzékel. Erről mi persze semmit nem fogunk tudni, mert ezt a nagyon rövid ideig bevillanó képet megjeleníteni képtelen, de az információ róla „titokban” eljutott az agyig.

2014-ben egy szemészorvos például elvégzett néhány kísérletet, amely során nagysebességű filmfelvételekkel bizonyította, hogy az emberi az képes dekódolni a 13 milliszekundumig felvillant képet is. Ez nagyjából 72 FPS-nek feleltethető meg – a tudomány szerint ez a látásunk és vizuális érzékelésünk felső határértéke, ami még szűrhető.

És valóban, 60 FPS fölött már nagyon nehezen tesz különbséget egy ember, és arra vonatkozóan sincsenek nagyon  bizonyítékok, tanulmányok vagy bámiféle valid kutatás, hogy az online játékokban a 120 FPS tényleg számottevően javítja a teljesítményt. A látott infó viszont bement, még ha érzékelni képtelenek is vagyunk, így egyáltalán nem kizárt, hogy az e-sportolók reflexei is pont emiatt emberfelettiek.

via – Forbes, Healthline, Caseguard, PCGamer

Ezt is érdemes elolvasnod:

A gyorstöltés tényleg tönkreteszi a telefonok akkumulátorát? – Íme az igazság

 

×