Film/TV

Ennyit költenek a magyarok streamingre – Hazánkban is verhetetlen a Netflix

Mivel Magyarországon is egyre több streaming szolgáltatás válik elérhetővé, az emberek pénztárcája azonban nagyon is véges, adott a kérdés, hogy a magyarok mennyire nyitottak az ilyesféle platformokra.

A GKI Digital a Disney+ jövőheti indulásának apropójából ismét készített egy reprezentatív kutatást a streaming szolgáltatások magyar helyzetéról, amelyből kiderül, hogy ugyan bőven van még hová fejlődni, de egyre többen választják a kalózkodás helyett ezt a formáját a sorozat és filmnézésnek. A GKID a mérést és a becsléseket 2200 aktív felnőtt internetező megkérdezésével készítette, nem, kor és lakóhely típusa szerint.

Mindez alapján a magyar streaming előfizetők száma egyre gyarapodik: a tavalyi adatokhoz képest 56 százalékos növekedés volt tapasztalható, ami több mint 2 millió aktív előfizetőt jelent. Ez azt jelenti, hogy a felnőtt magyar aktív netezők 39%-a rendelkezik legalább egy előfizetéssel valamelyik szolgáltatónál, ami egészen jó eredmény a 3,44 millió fős televíziós hozzáféréshez képest.

Az is kiderült, hogy a magyar piac kifejezetten árérzékeny, ugyanis a streamingre fordított havi összeg átlagosan 4500 forintot tesz ki.

Ez tulajdonképpen a legdrágább Netflix-csomagnak feleltethető meg, emiatt talán nem is olyan meglepő, hogy hazánkban is ez a szolgáltatás a legnépszerűbb, ami a GKID szerint 87,1%-os piaci részesedést, úgy pedig 1,8 milliós, becsült, aktív felhasználói tábort jelent. Ugyanakkor az egy előfizetésre költők átlagos havi kiadása 3500 Ft, a legalább két szolgáltatást fizetőké 5200 Ft, míg a három vagy annál is több streaming platformot fizetők költése már eléri a 7300 forintot (önbevallás alapján).

A magyar streaming előfizetők 22%-a egy, 15%-a pedig kettő szolgáltatást használ aktívan, míg három aktív előfizetéssel mindössze 3%-uk rendelkezik.

A második legelterjedtebb szolgáltatás a még mindig elég frissnek mondható HBO Max, ami elég szorosan a Netflix nyomában van az 1,3 milliós becsült előfizetői számával, amivel a piac mintegy 61%-át fedik le. Tőlük jelentős lemaradásban van az Apple TV+ és az Amazon Prime Video: előbbi körülbelül 123,6 ezer, utóbbinak 91,3 ezer magyar előfizetője lehet.

A felmérésben a szolgáltatók kedveltségét is vizsgálták, ami alapján ugyancsak a Netflix bizonyult elsőnek, amit a több mint 2 millió streaming-fogyasztói bázis 58 százaléka nevezett meg a kedvencének. Az HBO Maxot sokkal kevesebben, csak 19%-uk vallotta a kedvencének, míg az Apple és az Amazon esetében ez a szám nagyon elenyésző.

Az Amazon sikertelensége a magyar piacon némileg meglepő lehet, hiszen világviszonylatban bőven az élbolyba tartozik, illetve jelenleg ez a legolcsóbb elérhető szolgáltatás a 900 forintos havidíjával.

A GKID ugyanakkor azt is kiemeli, hogy a streaming fogyasztók száma Magyarországon a mértnél jóval magasabb lehet, ugyanis hazánkban is elterjedt módszer a jelszavak egymás közötti megosztása. A felmérés alapján minden ötödik felhasználó osztja meg valakivel vagy valakikkel az előfizetését – ez nagyrészt rokonokat (gyereket, testvért, nagyszülőket) jelent.

Az is kiderült, hogy az előfizetők nagyon szeretik, hogy a platformokon nincsenek reklámok, ugyanis ez a második legnyomósabb érv a streaming mellett: 58% a kínálat, 57% a reklámmentesség miatt költ rájuk, míg a harmadik indok az azonnaliság, vagyis akkor érik el a tartalmakat, amikor csak akarják.

Ilyen erősen korlátozott piacon tehát kérdéses lehet a Disney+ sikeressége. 

A Disney szolgáltatásának indulásáról a megkérdezett aktív internetezők 47%-a hallott már, de a streaminget használó emberek csupán 8%-a mondta, hogy június 14-én előfizet majd rá. A GKID szerint ez 160-180 ezer előfizetőt jelenthet az induláskor, amivel azonnal a harmadik helyre kéredzkedik fel a magyar piacon, előzve az Apple TV és a Prime Video párost.

A legtöbben egyébként a három vagy annál több előfizetéssel bírók kíváncsiak a Disney+-ra, de a 3-6 és a 15-17 éves gyerekekkel bíró családok is terveznek előfizetni rá – előbbi a klasszikus Disney tartalmak, utóbbi a Marvel és a Star Wars filmek és sorozatok miatt.

Messzemenő következtetéseket persze nem érdemes mindebből levonni, ugyanakkor jól látható, hogy mind kínálatban, mind árszabásban a Disney+ leginkább az HBO Max-nak lesz elsősorban a konkurenciája, és nem feltétlenül a Netflixé. Hogy az egyre telítettebbé váló streaming háborúban hogyan alakulnak majd az erőviszonyok, azt majd csak később tudjuk meg egy következő kutatásból.

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

Olyan menő Xbox kontrollereket mutattak be, hogy rögtön a tárcádhoz nyúlsz

2024.02.01. - Megmondom őszintén, annyire nem vagyok nagy rajongója az Xbox kontrollerek kialakításának, de el…

4 perc telt el azóta...

Megérkeztek az RTX 4080 Super tesztek – Ezt tudja az „olcsóbb” kártya

2024.02.01. - Az Nvidia 2022 szeptemberének végén mutatta be legújabb generációját, mely az RTX 40XX…

34 perc telt el azóta...

Ne dőlj be neki! – Álommunkát ajánlanak egy új, csaló SMS-sel

2024.02.01. - Az összes vírustípus közül talán a spyware és a malware a legkellemetlenebb, amibe…

1 óra telt el azóta...

Az úgy erős! – Bugos volt a Warzone, mégis őt bannolták a meccsből

2024.02.01. - Egyszerűen nem lehet vitatni, hogy amióta csak megjelent a Call of Duty Warzone,…

1 óra telt el azóta...

SIESS! – Gyönyörű és iszonyú félelmetes horrorjátékra csaphatsz le ingyen

Bódi Dániel 2024.02.01. - Néhány napja kezdetét vette a GoG évi első nagy játékakciója, ahol…

2 óra telt el azóta...

Zene füleinknek! – Külön Gitárkontroller érkezik a Fortnite Festivalhoz

2024.02.01. - A zenei játékok és a hozzájuk készült hangszeralakú vezérlők nagyon népszerűek voltak a…

2 óra telt el azóta...