Magyarországon is piacvezető a Netflix, aminek nemcsak sok magyar előfizetője van, de az emberek többségében jobban szeretik ezt a szolgáltatót, mint bármelyik másikat.

Mivel Magyarországon is egyre több streaming szolgáltatás válik elérhetővé, az emberek pénztárcája azonban nagyon is véges, adott a kérdés, hogy a magyarok mennyire nyitottak az ilyesféle platformokra.

A GKI Digital a Disney+ jövőheti indulásának apropójából ismét készített egy reprezentatív kutatást a streaming szolgáltatások magyar helyzetéról, amelyből kiderül, hogy ugyan bőven van még hová fejlődni, de egyre többen választják a kalózkodás helyett ezt a formáját a sorozat és filmnézésnek. A GKID a mérést és a becsléseket 2200 aktív felnőtt internetező megkérdezésével készítette, nem, kor és lakóhely típusa szerint.

Mindez alapján a magyar streaming előfizetők száma egyre gyarapodik: a tavalyi adatokhoz képest 56 százalékos növekedés volt tapasztalható, ami több mint 2 millió aktív előfizetőt jelent. Ez azt jelenti, hogy a felnőtt magyar aktív netezők 39%-a rendelkezik legalább egy előfizetéssel valamelyik szolgáltatónál, ami egészen jó eredmény a 3,44 millió fős televíziós hozzáféréshez képest.

Az is kiderült, hogy a magyar piac kifejezetten árérzékeny, ugyanis a streamingre fordított havi összeg átlagosan 4500 forintot tesz ki.

Ez tulajdonképpen a legdrágább Netflix-csomagnak feleltethető meg, emiatt talán nem is olyan meglepő, hogy hazánkban is ez a szolgáltatás a legnépszerűbb, ami a GKID szerint 87,1%-os piaci részesedést, úgy pedig 1,8 milliós, becsült, aktív felhasználói tábort jelent. Ugyanakkor az egy előfizetésre költők átlagos havi kiadása 3500 Ft, a legalább két szolgáltatást fizetőké 5200 Ft, míg a három vagy annál is több streaming platformot fizetők költése már eléri a 7300 forintot (önbevallás alapján).

A magyar streaming előfizetők 22%-a egy, 15%-a pedig kettő szolgáltatást használ aktívan, míg három aktív előfizetéssel mindössze 3%-uk rendelkezik.

A második legelterjedtebb szolgáltatás a még mindig elég frissnek mondható HBO Max, ami elég szorosan a Netflix nyomában van az 1,3 milliós becsült előfizetői számával, amivel a piac mintegy 61%-át fedik le. Tőlük jelentős lemaradásban van az Apple TV+ és az Amazon Prime Video: előbbi körülbelül 123,6 ezer, utóbbinak 91,3 ezer magyar előfizetője lehet.

A felmérésben a szolgáltatók kedveltségét is vizsgálták, ami alapján ugyancsak a Netflix bizonyult elsőnek, amit a több mint 2 millió streaming-fogyasztói bázis 58 százaléka nevezett meg a kedvencének. Az HBO Maxot sokkal kevesebben, csak 19%-uk vallotta a kedvencének, míg az Apple és az Amazon esetében ez a szám nagyon elenyésző.

Az Amazon sikertelensége a magyar piacon némileg meglepő lehet, hiszen világviszonylatban bőven az élbolyba tartozik, illetve jelenleg ez a legolcsóbb elérhető szolgáltatás a 900 forintos havidíjával.

A GKID ugyanakkor azt is kiemeli, hogy a streaming fogyasztók száma Magyarországon a mértnél jóval magasabb lehet, ugyanis hazánkban is elterjedt módszer a jelszavak egymás közötti megosztása. A felmérés alapján minden ötödik felhasználó osztja meg valakivel vagy valakikkel az előfizetését – ez nagyrészt rokonokat (gyereket, testvért, nagyszülőket) jelent.

Az is kiderült, hogy az előfizetők nagyon szeretik, hogy a platformokon nincsenek reklámok, ugyanis ez a második legnyomósabb érv a streaming mellett: 58% a kínálat, 57% a reklámmentesség miatt költ rájuk, míg a harmadik indok az azonnaliság, vagyis akkor érik el a tartalmakat, amikor csak akarják.

Ilyen erősen korlátozott piacon tehát kérdéses lehet a Disney+ sikeressége. 

A Disney szolgáltatásának indulásáról a megkérdezett aktív internetezők 47%-a hallott már, de a streaminget használó emberek csupán 8%-a mondta, hogy június 14-én előfizet majd rá. A GKID szerint ez 160-180 ezer előfizetőt jelenthet az induláskor, amivel azonnal a harmadik helyre kéredzkedik fel a magyar piacon, előzve az Apple TV és a Prime Video párost.

A legtöbben egyébként a három vagy annál több előfizetéssel bírók kíváncsiak a Disney+-ra, de a 3-6 és a 15-17 éves gyerekekkel bíró családok is terveznek előfizetni rá – előbbi a klasszikus Disney tartalmak, utóbbi a Marvel és a Star Wars filmek és sorozatok miatt.

Messzemenő következtetéseket persze nem érdemes mindebből levonni, ugyanakkor jól látható, hogy mind kínálatban, mind árszabásban a Disney+ leginkább az HBO Max-nak lesz elsősorban a konkurenciája, és nem feltétlenül a Netflixé. Hogy az egyre telítettebbé váló streaming háborúban hogyan alakulnak majd az erőviszonyok, azt majd csak később tudjuk meg egy következő kutatásból.

Íme minden, amit a magyar Disney+ indulásakor már nézhetsz is

×