Van, akit egyáltalán nem zavar, ha olyan reklámokat kap internetezés, esetleg másfajta tartalomfogyasztás közben, ami nagyjából rezonál az ízlésével. Akadnak azonban olyanok is, akik nem feltétlenül szeretik ezt a hirdetési formát, mivel töménytelen adatot kell kigyűjtenie az adott vállalatnak ahhoz, hogy pontosan be tudja lőni a megfelelő reklámot. Ami talán közös a két halmazban, hogy ha lehetne, akkor teljesen kikerülnék a reklámokat, ezt viszont manapság szinte már lehetetlen elérni, mivel a vállalatok mindig megtalálják a módját a megjelenítésükre.
Azt viszont nagyon is megtehetjük, hogy uraljuk, esetleg finomhangoljuk az ilyen-olyan úton kapott hirdetéseket, amivel növelhetjük a tudatosságunkat, ezáltal pedig a fogyasztásunkat. A Google például egyre komolyabban veszi az adatok átláthatóságát, ezért egyre több eszközt ad a felhasználók kezébe, hogy ők is hozzáférhessenek, adott esetben rendelkezzenek a saját adataik, internetes tevékenységeik felett.
Beállíthatjuk, hogy a Google milyen begyűjtött adatot és információt használhat fel a hirdetésekhez, de még azt is finomhangolhatjuk, hogy milyen mértékben adjon személyes találatokat az internetes kereséseinkkor. Ha ennél specifikusabbak akarunk lenni, akkor a ‘Hirdetések személyre szabása‘ alatt nemcsak megnézhetjük, de jelentősen bele is nyúlhatunk és szabályozhatjuk a Google által felállított digitális profilt.
Itt tulajdonképpen azt láthatjuk nagy vonalakban, hogy azok az információk alapján, amelyeket a Google a partner oldalak révén begyűjtött, szerinte milyen emberek vagyunk, milyen témák, érdeklődési körök, tevékenységek mozgatnak minket a mindennapok során. Ez egy elég hosszú lista lesz, ha aktívan és régóta használjátok a Google-profilotokat – én például több görgetéssel értem csak a végére.
A Google profilozását itt úgy szabhatjuk át drasztikusan, ha egyszerűen nem engedélyezzük a célzott hirdetések megjelenítését. Így a reklámok a legtöbb Google-höz köthető felületen teljesen véletlenszerűek lesznek addig, amíg vissza nem kapcsoljuk.
Ha viszont nem szeretnénk teljesen megválni a személyre szabott hirdetésektől, akkor akár egyenként is kikapcsolhatjuk az érdeklődési köröket. Ez nyilván eltarthat egy darabig, de legalább a magunk ura lehetünk.
Mindezeken felül lehetőségünk van külön a YouTube-os hirdetéseket is szabályozni. Természetesen a fenti hatással van a videómegosztó hirdetéseire is, viszont a Google nemrég elindított egy béta programot a kényes témák kezelésére. Itt olyan szenzitív típusú reklámokat tilthatunk le, mint például az alkohol, a társkeresés, a szerencsejátékok, a terhesség és gyermeknevelés, vagy a fogyás. Amint ezekről letiltjuk a platformot, ilyen reklámokat többet már nem fogunk látni.
Mindezek persze még nem gátolják meg a vállalatokat, hogy profilozzanak minket, de legalább van beleszólásunk, hogy a kigyűjtött adathalmazból miket használhatnak fel a reklámozások során. Ha pedig egyáltalán nem szeretnénk, hogy szenzitív információkat gyűjtsenek rólunk, akkor érdemes valamilyen VPN-t, vagy egy olyan böngészőt használni, amely megnehezíti a Google és az ahhoz hasonló big tech cégek dolgát, adott esetben teljesen elrejti előlük az internetes tevékenységet.
2024.02.07. - A Warzone Rankedre már nem kell sokat várni, február 7-én élesedik az esti…
2024.02.07. - Ma már lehet, hogy nagyon kevesen emlékeznek csak a Vine applikációra. Ez volt…
Gábor János 2024.02.07. - Elég volt a csak óriási szemétkupacokat termelő Valentin-napokból, amikor szinte kizárólag…
2024.02.07. - Simán lehet, hogy olyan Steam fiókod pang az ürességtől, miközben simán belevethetnéd magad…
Manapság nem könnyű kiigazodni az online áruházak felhozatalán. Hazánkban is rengeteg szereplő képviselteti magát, a…
2024.02.07. - Biztosan sokatokkal megesett már, hogy annyira vártatok valamit, hogy hajlandóak voltatok előre fizetni…