Kamu árak, garancia és scam webshopok? - Íme az 5+1 legnagyobb Black Friday tévhit
Sajnos még mindig a rossz élményekből táplálkoznak ezek a félinformációk.
Sajnos még mindig a rossz élményekből táplálkoznak ezek a félinformációk.
Sajnos még mindig a rossz élményekből táplálkoznak ezek a félinformációk.
Pár nappal ezelőtt megkérdeztünk titeket a Leet Hungary YouTube csatornáján, hogy milyen módon viszonyultok a Black Friday akciókhoz. A hozzászólások alapján a legnagyobb probléma az árakkal kapcsolatos, szinte minden egyes komment a „kamu árakról” szólt. Ennek is van igazságtartalma, ám szerencsére valós akciókat is kifoghatunk, ha megfelelő körültekintéssel böngészgetünk az interneten.
Az alábbi bejegyzésben 5+1 Black Friday-jel kapcsolatos tévhitet veszünk górcső alá, hogy magabiztosan belevághassatok a vásárlásba az elkövetkezendő napokban, hetekben.
Az első tévhit mögött rengeteg rossz és valós tapasztalat áll, ezt nem lehet elvitatni. A webáruházak sokszor elkövették azt a nem túl etikus lépést, hogy Black Friday előtt felárazták az adott terméket, hiszen így a kedvezményes ár és akció szócska mellett magasabb százalékszám állhat. Persze előfordul az is, hogy maga az ár tényleg jó, de ettől függetlenül nem 50%-os akcióról, hanem mondjuk csak 25%-osról beszélnénk, ha az átlagárhoz hasonlítanánk a Black Friday alattit. Érdemes lecsekkolnunk, az adott termék árukeresős profilját, hiszen ott hosszú hónapokra visszatekintve is láthatjuk az átlag és minimum árakat.
Model O Wireless esetén például a fenti grafikont látjuk az oldal aljára legörgetve. Így hamar kiszűrhetjük majd az elkövetkezendő akciók során, hogy a 40 ezerről leértékelt ár, nem igazán fedi a valóságot, hiszen már 28 ezerért is megvásárolhattuk korábban is. Sajnos tényleg előfordulhatnak „kamu” árak és százalékok, de nem minden esetben, illetve a fenti módszerrel könnyen ki is tudjuk ezeket zárni.
Valamiért kialakult az emberekben az a tévhit, hogy az akciós termékek nem élveznek semmilyen jótállást, ezért is adják őket olcsóbban. A valóságban szerencsére a kedvezményes ár semmilyen hatással nincs a jótállásra/garanciára. 2021-től pedig ársávok alapján is kötelezik a webáruházakat, boltokat bizonyos idejű jótállás teljesítésére:
A gyártók ennél több időt is biztosíthatnak, illetve azért a 10000 forint alatti termékekhez is jár legalább egy év garancia.
Sajnos a múltban több, papíron kiváló akciókat hirdető webáruház is eltűnt a semmibe, ám butaság lenne ezt általánosítani. Ez megint egy olyan témakör, melyet némi ellenőrzéssel hamar letudhatunk. Általánosságban itt is jó szolgálatot tehet az árukereső vagy árgép weboldala. Ha a webáruházzal találkozunk az adott termék listázásánál, akkor szinte biztos, hogy valós bolttal állunk szemben. Gyanús lehet, ha magyar felület ellenére nem magyar az adott webshop domainja (pl. xyz, tk stb.( vagy irreálisan alacsony árakat látunk és utánvételes átvételre sincs lehetőségünk. Ha biztosra szeretnénk menni, akkor mindenképp maradjunk a nagy és régóta működő webáruházaknál.
Ez a tévhit is az emberek csalódottságából táplálkozik, hiszen valóban nehéz elcsípni ilyen akciókat. Ám elég csak belegondolnunk, hogy rajtunk kívül akár százezres nagyságú tábor frissítheti az oldalt a startra várva. Jó taktika lehet az akció előtt a „kedvencek” alá elmenteni az adott terméket, illetve megérheti használni a webáruház mobil alkalmazását is. A múltban többször is előfordult, hogy valamiért az applikáció előbb beengedte a felhasználókat. Ha nincs kedvünk frissíteni a weboldalt manuálisan, akkor különböző böngésző kiegészítőkkel is megtehetjük ezt, ám amint beengedett minket, kapcsoljuk is ki gyorsan.
Nem árt, ha megőrizzük a termék dobozát, ám akkor sem kell aggódnunk, ha valamiért elveszne, netán megsérülne. Akár üzletben vásároltunk, akár internetről rendeltük a terméket, ha hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes.
Az előző téma, egy kicsit más megközelítésből. Szinte tényleg mindent visszavesznek a webáruházak 14 napon belül, ám néhány kategória termékeire külön szabályt állítanak fel. Ilyen termékek lehetnek a következőek:
Ez a kivételszabály magától értetődő, hiszen a bőrrel, testnedvekkel közvetlenül érintkező termékek – visszaküldés és esetleges továbbértékesítés esetén – komoly betegségek forrásai lehetnek. Már a koronavírus-járvány előtt is aktívak voltak ezek a feltételek, de azóta még jobban figyelnek a webáruházak ezekre. Érdemes ezeket a kategóriákat megkeresni az adott webáruház szabályzatában.