Gaming

Kitálalt egy fejlesztő: Pokol PlayStationre fejleszteni és milliókat kérnek a Store megjelenésért

Ma reggel egészen komoly Twitter posztra és kommentáradatra lehettünk figyelmesek. Iain Garner, a Neon Doctrine nevű indie csapat vezetője teljesen kifakadt, és egy rendkívül dühös posztban tálalt ki – valószínűsíthetően – a Sony és a PlayStation sötét dolgairól. Valószínűsíthetően, mivel a céget konkrétan nem nevezte meg, csupán úgy írta körül, mint a legnépszerűbb platformot, amin NINCS Game Pass.

A Sony-t korábban is támadták már be fejlesztők, amiért szerintük az visszaél a piaci helyzetével, ilyen volt annak idején például a platformok közötti játék is. A Sony azt állította, hogy ez egyszerűen nem lehetséges, mert a rendszerük ezt nem támogatja, majd az Epic Games egyetlen frissítéssel bizonyította az ellenkezőjét. Ezután láss csodát, az Xboxos játékosok játszhattak a PS játékosokkal a Fortniteban. Ezt követően pedig kiderült az is, hogy ha valaki mégiscsak szeretne élni a crossplay adta lehetőségekkel, akkor azért perkálnia kell. Nem keveset, sokat.

A reggeli posztban is egészen hasonló dolgok derültek ki az egyik legnagyobb platformgyártóról. A független fejlesztő elárulta, hogy indieként különösen pokoli PlayStation konzolra fejleszteni. A hardver és miegymás szerinte is kiváló, csupán a cég hozzáállása az, ami megnehezíti az érvényesülésüket.

Itt egészen konkrétan azt mondta, hogy ahhoz, hogy egyáltalán láthatóvá váljanak a PS Storeban ki kell fizetniük 25.000 dollárt (7 millió forintot), de a Kotaku infói szerint – ha tényleg a Sonyról van szó, akkor – ez akár 200.000 $, vagyis 60 millió forint is lehet.

És ezt csak azért, hogy látható legyen a játék a Storeban, amit aztán a cég külön megsarcoltat, vagyis minden eladás után 30%-os jutalékot lecsíp belőle magának.

Garner azt is nehezményezte, hogy a „Sony” konzolján rendkívül nehéz számukra megjelenni is, hiszen túlzottan sok pontnak meg kell felelniük, ami egy kisebb stúdiónak hatalmas kihívást jelent. Sőt, sok ponton nem is tőlük, fejlesztőktől függ a dolog, hanem a „Sonytól”, akik viszont semmilyen segítséget nem adnak meg nekik, és alig kommunikálnak velük.

A fejlesztő különösen azt hánytorgatta fel, hogy platformspecifikus előzetest kell készíteni, illetve írniuk kell egy PlayStation blogra való ismertetőt, melyeket aztán el kell küldeniük a „Sonynak”. A probléma ezzel csak az, hogy ezután senki szóba sem áll velük, nem jeleznek nekik vissza, ha pedig mégis, akkor sokszor hónapokkal később, de ha valamiért nem felelt meg végül az elvárásaiknak, azt sem mondják el miért.

A poszthoz megannyi másik fejlesztővel együtt Matthew White, a Whitethorn Games vezetője is hozzászólt, nagyjából alátámasztva az elhangzottakat. Hozzátette azonban, hogy hiába ez a legnagyobb platform, a teljes eladásaik 3 százaléka származik csak innen – még a vízvezetékszerelős és a szuperkatonás platformon is jobban teljesítenek.

A „Sony” védelmében

A fejlesztő kirohanása valóban egy ördögi működést fest le, azzal azonban érdemes tisztában lenni, hogy szinte mindenhol hasonló a helyzet (kivéve PC-n). A Microsoft és a Nintendo is kér valamennyi összeget azért, hogy egyes játékokat kiemeljen, láthatóvá tegyen a digitális boltjában – ezeket nevezzük marketing költségnek.

Egy nagy stúdió/kiadó természetesen több milliós kiadással számol ezekre, míg egy függetlennek jóval szerényebb lehetőségeik vannak – nagyjából az árakat is ez alapján próbálják meghatározni. A 25.000 dollár valóban soknak tűnhet, de ezen kívül is számos eszköz áll a fejlesztők rendelkezésére az alkotásaik népszerűsítésére.

A „Sony” kommunikációját nem lehet felmenteni, arra, hogy hónapokig nem jeleznek egy arra számító és váró csapatnak az valóban megengedhetetlen egy akkor cégnek, mint ők. Azonban érdemes azt is tudni, hogy naponta elképesztő mennyiségű ilyen játék jelenik meg – Steamen 50, Switchen 30, és Xboxon és PlayStationon sem másabb sokkal a helyzet.

Ez pedig egy szinte tarthatatlan helyzetet idéz elő, ami a fenti káoszhoz vezethet. Sajnos ahhoz, hogy egy ilyen túltelített mezőnyből valaki kitűnjön nem elég egy jó játék készítése, hanem bizony ki kell fizetni a platformtulajdonosoknak a megjelölt összeget, mert minden egyes játékra egyszerűen képtelenség emberi munkát állítani.

via – Gameindustry.biz, Kotaku, Inputmag

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

Olyan büdösek voltak a Yu-Gi-Oh versenyzők, hogy volt, aki feladta a párbajt

2024.04.13. - Tudom, ez most furcsán hangzik majd, de nem először probléma, hogy egy versenyen,…

17 óra telt el azóta...

7 kegyetlen sz@r videojáték, amit legendásan jó stúdiók követtek el

Bódi Dániel 2022. 12. 01.  - Hiába a kikezdhetetlen renomé, a nagy tudás, a közönség…

17 óra telt el azóta...

Tényleg jöhetnek a reklámok a Windows 11 Start menüjébe

2024.04.13. - Úgy tűnik, akármilyen szolgáltatást használunk mostanában, egyre nehezebben ússzuk meg, hogy reklámokat lássunk.…

18 óra telt el azóta...

Teljesen leégett a szoba, mert a töltőn maradt a PlayStation kontroller

2024.04.13. - Nem igazán kaptunk még arról hírt, hogy gond lenne azzal, ha a töltőn…

18 óra telt el azóta...

A 10 legpusztítóbb magyar filmcím fordítás – így TEDd tönkre a jó filmeket!

Gábor János 2022. 12. 28. - Valószínűleg nem vagyunk egyedül a lábon kihordott agyvérzéssel, amikor…

20 óra telt el azóta...

Így néznének ki a kedvenc mesehőseid a valóságban – KÉPEK

Bódi Dániel 2022. 12. 30. - Az élőszereplős adaptációk korában sokan már nem kell, hogy…

21 óra telt el azóta...