Itt nézheted: HBO Max
Az Eufória második évadára meglehetősen sokat, közel 3 évet kellett várni, de a végeredményt látva valószínűleg ezt senki nem nehezményezni. Tinidráma talán még sosem ütött akkorát, mint Sam Levinson zseniális alkotása (ami egyébként egy izraeli sorozat feldolgozása), köszönhetően a fantasztikus színészi alakításoknak, és a briliáns írásnak.
Maude Apatow, Zendaya, Alexa Demie, Jacob Ecordi, Hunter Schafer, Sydney Sweeney, Javon Walton, Angus Cloud itt mutatják meg a világnak csak igazán, hogy miért tartják őket sokan a fiatalabb színészgeneráció legjobbjainak. Az Eufória második évada egy mélyen húsbavágó dráma, mélyen emberi szereplőkkel.
Na és azt mondtam már, hogy a fantasztikus magyar operatőr, Rév Marcell is sokat dolgozott rajta?
Itt nézheted: Amazon Prime Video
A The Boys harmadik etapja a korábbiakhoz hasonlóan ezúttal sem finomkodott, és nagyon csúnyán odamondta a magáét a tömegkultúrának, a társadalomnak, na meg a rágógumi szuperhősfilmeknek is bemutatott egy nagyot. Persze sokaknak nem feltétlenül jön be ez a néha már gore-ba is belekóstoló stílus, de a vérengzés, a brutalitás, vagy a káromkodás sosem öncélú.
A The Boys sokkal inkább egy pszichológiai thriller, mintsem egy trancsírozós görbe tükör a szuperhősös műfajnak. A színészi alakítások egyszerűen fenomenálisak, pedig egyáltalán nem ismert aktorokról beszélünk – leszámítva persze Carl Urbant, akinél csak egyvalaki emelkedik ki jobban. A Hazafit alakító Anthony Starr ugyanis ismét olyat hoz, amitől még a tapéta is lefordul a falról, és bár a színésznek voltak korábban emlékezetes alakításai, legendává ebben a sorozatban válik.
Itt nézheted: HBO Max és Disney+
A ‘What We Do in the Shadows?’ már a negyedik évadát tapossa, és még mindig nem lett belőle akkora siker, mint mondjuk a Wednesday, vagy mondjuk a Stranger Things, ami mélységesen nagy tragédia. A Taika Waititi azonos című vámpíros ál-dokumentarista filmjének spin-off sorozata ugyanis az egyik legjobb fantasy vígjáték, ami valaha készült.
Mindezt a kifejezetten egyedi humorának köszönheti, ami szinte hihetetlen, de a négy évad alatt minőségében egyszer sem adott lejjebb a színvonalából. A remek írás, a zseniális karakterek, és a roppant szórakoztató poénok miatt egy kihagyhatatlan sorozat, amit még azoknak is érdemes elkezdeni, akik nem kifejezetten rajonganak sem a vámpírokért, sem pedig a The Office-féle ál-domumentarista stílusért.
Itt nézheted: Netflix
Geek körökben óriási várakozás előzte meg a The Sandman Netflixes premierjét, mivel az alapjául szolgáló 1989–1996 között futott misztikus képregény máig az egyik legnagyobb becsben tartott alkotása Neil Gaiman alkotózseninek. Gaiman a The Sandmannel a képregény műfajának olyan mélységeibe repítette az olvasót, amiről sokan úgy gondolták, csak a könyvek lehetnek képesek.
Az álmok fejedelmének élőszereplős adaptációjának készültébe ezért nagyon szorosan ő is bevonódott, ami a végeredményen is érződött. A The Sandman nemcsak tökéletesen dolgozta fel az alapanyagot, de Gaiman miatt olyan stílussal és tapintható hangulattal bírt, ami a kockákon túl az átlagnéző fejét és figyelmét is elcsavarta. A The Sandman a streaming szolgáltatás egyik saját gyártású sorozata, ami sokkal mélyebb, és sokkal többet mond, mint a kínálatában található tartalmak döntő többsége.
Itt nézheted: Netflix
A Peaky Blinders 6. és egyben utolsó évada előtt hatalmas feladat és elvárás csúcsosodott, amit már csak a széria legendás híre miatt is lehetetlen feladat volt megugrani. A forgatásokra aztán egy szörnyű tragédia is beárnyékolta, az egyik, a hatodik évad hangsúlyos főszereplője, Helen McCrory drámai hirtelenséggel elhunyt, ezért szinte teljesen újra kellett írni a záróévadot.
Ez pedig csak ímmel-ámmal sikerült, a Peaky első két évadának nagyságához sajnos nem sikerült felérni, de Cillian Murphy, Paul Anderson, Tom Hardy, Sophie Rundle, Finn Cole, Anya Taylor-Joy és Natasha O’Keeffe lehengerlő játéka így is bőven elvitte a hátán a produkciót.
A Birmingham Bandáinak befejező, a gengszterkedést politizálásra cserélő évada önmagához hasonlítva nem egy tökéletes darab, de még így is bőven az átlagszínvonal fölött tornyosul. Annak pedig, aki nem volt elégedett a „lezárással” talán jó hír lehet, hogy Tommy Shelby és családja története nem itt, hanem egy egész estés mozifilmmel ér majd véget.
Itt nézheted: Netflix
A stand-up estjeivel jellemzően nagy port kavaró, amúgy zseniális Ricky Gervais jegyezte After Life, magyarul Mögöttem az élet valójában nem teljesen vígjáték, mivel legalább annyira képes megríkatni az embert, mint megdolgoztatni a rekeszizmokat. Dramedy-nek pedig kár volna csúfolni, annál ugyanis jóval többről van szó.
A sorozat központi eleme a gyász feldolgozása és annak folyamatai, de nagyon fontos téma a depresszió és a mentális betegségek is. Az After Life egy végtelenül kettős sorozat: az egyik pillanatban elképesztően zseniális módokon képes megnevettetni a nézőt, egy pillanattal később pedig úgy ríkatja meg, mint mozgóképes alkotás még soha.
Ricky Gervais ebben a sorozatban nemcsak a nevetőizmainkkal, hanem az érzéseinkkel is játszadozik. Nagyon magasról hagyja az embert alázuhanni az érzések tengerébe, hogy aztán újra és újra megismételje azt. A Mögöttem az élet az egyik legjobb dolog, amit a Netflixen találhatsz, ami 2022-ben egy elképesztően érzelmes 3. évaddal búcsúzott a nézőktől.
Itt nézheted: HBO Max
A Barry az HBO egyik legméltatlanabbul alulnézett sorozata, pedig a vállalat és az HBO Max egyik legjobb tartalma. A történet középpontjában egy bérgyilkosnak állt exkatona áll, akinek legnagyobb álma, hogy színésszé váljon. Ez azonban csak a felszín, és bár a Barry elképesztően vicces jelenetekkel és helyzetekkel van teletömve, valójában egy kőkemény, többfrontos karakterdrámát láthatunk kibontakozni.
Míg az első két etap inkább a vígjátékos elemeket helyezte előtérbe, addig a harmadik felvonás már jóval drámaibb, sötétebb és szomorúbb hangulatot üt meg. Bill Hader, Henry Winkler, Stephen Root, de legfőképp Anthony Carrigan élete alakítását hozza, amellyel a Barry az egyik legjobb HBO-s történetté válik, amihez szerencsénk volt 2022-ben. ÉS igen, úgy gondolom, még a Sárkányok házánál is jobb volt – kövezzen meg érte bárki.
Itt nézheted: Netflix
Az Ozark negyedik évada előtt hasonlóan nehéz helyzet előtt állt, mint a Peaky Blinders, Jason Bateman sorozata ugyanis ezzel a végéhez ért. De ahogyan Cillian Murphy sorozata, úgy az Orazk sem tudta maradéktalanul beteljesíteni a vállalásait, igaz, még így is teljesen biztosak lehetünk benne, hogy 10 év múltán is a valaha készült legjobb alkotások között fogjuk emlegetni.
A lezárás kissé kapkodott, kicsit csapongott, és sok szálat is túlságosan megúszósan varrt el. A színészi játék azonban mindenért kárpótolt: Jason Bateman örömmel adta át a rivaldafényt Laura Linney és Julia Garner párosnak, akiket még akkor is degradálnánk, ha lehengerlőnek neveznénk. Nem is csoda, hogy mindkettejüket valamennyi neves díjra jelölték, mint legjobb női szereplők.
Itt nézheted: Amazon Prime Video
Az Amazon As We See It című sorozatáról a magyar sajtóban szinte alig, de inkább semmit sem találni, pedig műfajában és mondanivalójában, de még a megvalósításában sem találnánk még egy hozzá foghatót. A történet három spektrumzavaros (autista) lakótárs életét és mindennapi megküzdéseit mutatja be, a lehető legvalóságosabb módon. Ezt úgy kell érteni, ahogy: a színészek maguk is autisták, akik a sorozatban látott hasonló problémákkal küszködnek.
Harrison egy végtelenül kedves és imádnivaló ember, akinek az elmagányosodás és a vele szemben támasztott előítéletek okoznak problámákat. Violet hiába egy felnőtt nő, a környezetében mindenki kislányként kezeli, pedig a legnagyobb vágya, hogy valaki végre az érett nőt lássa meg benne. Jack pedig bár kimagaslóan okos és funkcionális, olyannyira nehezen mennek neki a szociális tevékenységek, mint például a kommonikáció, hogy az sokszor a megélhetésébe kerül.
Az As We See It a témában valaha készült legjobb, legemberibb és legérzékenyebb alkotás, amit nemhogy mindenkinek látnia KELL, de jobb helyeken, edukatív jelleggel iskolákban kellene vetíteni. De jól sejted: nem sokan nézték, így az Amazon egyetlen évad után elkaszálta. Szerencsénkre az alkotók gondoltak erre, így a szezont – úgy a sorozatot – egy igen szép és kerek résszel zárták le.
Itt nézheted: Netflix
Amy Poehler, Natasha Lyonne és Leslye Headland dolga egyáltalán nem volt egyszerű, amikor elhatározták, folytatják 2019 egyik legjobb meglepetéssorozatának, a magyarul Végtelen Matrjoskának a szép ívet bejárt, egyébként tökéletesen lezárt történetét.
Három évvel később azonban egy hasonlóan tökéletes második évadot dobtak fel nagy csendben a Netflixre, ami bár zajos sikert nem aratott, mégis 2022 legjobbjai között van a helye. A Végtelen Matrjoska második évada ugyanis nem egy szolgai ismétlése volt a receptnek, hanem mert teljesen új vizekre evezni, ezúttal az időhurkot egy kis időutazással kiegészítve.
A részben Budapesten forgatott évadot akár Orvos-Tóth Noémi is jegyezhette volna, amely nagyrészt a feldolgozatlan, a szülők által átörökített traumák körül bonyolódik. A Végtelen Matrjoska első blikkre egy átlagos misztikus sorozatnak tűnhet, valójában azonban még a Stranger Things-nél is sokkalta mélyebb, és sokkal több mondanivalót sikerült beleszuszakolni, mint a legtöbb, tömegek által istenített sikersorozatba.
Itt nézheted: Disney+
Ha dramedy-ről van szó, akkor az FX egyszerűen képtelen hibázni: a The Bear a második címük, amit bártan felrakhatunk a legjobb sorozatokat tömörítő listára – és a legtöbb hasonló összesítőben szinte biztosan meg is fogsz találni. Nyilván nem véletlenül.
A The Bear már-már tipikus konyhai szitkom is lehetne, amin még Gordon Ramsey is el tudna mosolyodni néha, csakhogy itt kőkemény karakterdrámáknak, és főleg annak lehetünk a szemtanúi. Mindezt a kifejezetten klausztrofób érzést keltő operatőri munka, és a hús-vér embereket hozó világbajnok színészi munka, és a konyhai szuperrealisztikusság koronáz meg.
A The Bear az év egyik legjobb eredeti sorozata, ami olyan realisztikussággal, de közben viccesen mutatja meg a konyhai munka valóságát, mint ezelőtt soha semmi. Jeremy Allen White-ot pedig külön meg ki kell emelni, őt ugyanis a Szégyentelenek óta nem láthattunk ilyen elképesztő magasságokban. Meg is dolgozott érte rendesen, szóval valaki adjon már neki egy díjat végre!
Itt nézheted: HBO Max
Mit is mondhatnék a világ mára már legnépszerűbb felnőtteknek szóló animációs sorozatáról, minthogy a hatodik évaddal sem veszített a lendületéből és a mélységeiből. A Rick és Morty még mindig a Föld egyik legjobb animációs szériája, ami meglepő módon a hatodik nekifutásra egy jottányival sem lett rosszabb.
A lista végére érve minden bizonnyal nagyon sokan csodálkoznak, hogy ez, meg az, amaz és emez a sorozat vajon miért nem került fel?!
Nos, ebbe a közepesen szubjektív listába csak ennyi remek, de mindenképp kiemelendő sorozat fért csak bele, ami természetesen a többi, vagy épp a te kedvenced érdemeiből egy fikarcnyit sem vesz el. De elárulom, hogy szerencsére egyáltalán nem volt könnyű dolgom „csak” 12 alkotásra szűkíteni a nagyjából 20-25 kiváló sorozatról induló vázlatom. Szerencsére, hiszen ez azt jelenti, hogy 2022-ben is töménytelen remek széria közül csemegézhettünk.
Így már csak azt tudjuk remélni, hogy 2023 is hasonlóan gazdag esztendő lesz, és bár nagyon valószínű, hogy a fenti lista legtöbbje jövőre még nem fog folytatódni, de más, hasonló minőségű tartalmakkal azért el fogjuk tudni feledtetni a hiányukat.
Bódi Dániel 2024.02.01. - Nincs új a nap alatt: tovább döglődik a fizikai játékterjesztés. Tudtuk…
2024.02.01. - Az Apple január utolsó napjaiban adta ki az iOS 17.4 bétáját. Az iOS…
Az elmúlt években másodvirágzásnak indultak a horrorfilmek, köztük is élen a slasherekkel és a pszichológiai…
2024.02.01. - Ahogy arra számítani lehetett, a Call of Duty fejlesztői február első napján leleplezték…
2024.02.01. - Nem is olyan rég kerültek ismét reflektorfénybe a Counter-Strike 2 gránátok. Január utolsó…
2024.02.01. – Az AMD 2022 márciusában jelentette be az első, X3D végű processzorát. Ez még…