Gaming

A grafika csúcsa – Ezeknél a játékoknál idén semmi sem volt gyönyörűbb

Aki azt állítja, hogy egy videojátékban nem minden a grafika, az nyilvánvalóan hazudik. Az persze már más kérdés, hogy pontosan milyen az a grafika, hiszen van olyan alkotás, amelyik pixeles retro, festményszerű, esetleg kézzel rajzolt, vagy animációs mesés látványvilággal operál, nem pedig a AAA-s címekre jellemző realisztikus ábrázolásmóddal.

Ez mind-mind valamiféle grafika, melyek között találunk zseniálisat, úgy pedig kevésbé jól sikerültet. A lényeg, hogy igenis nagyon fontos, hogy egy játék milyen grafikával operál, legalábbis manapság már nem kifejezetten jellemzőek a szövegalapú programok, de minimum nem adnak el belőle annyit, mint teszem azt egy kifejezetten látványos God of Warból, de talán még annyit sem, mint a rajzolt Knights & Bikes-ból.

A játékipar csúcsán viszont valamiért mindig a legvalósághűbb játékokat említjük, pontosabban ezek a címek mutatják, hogy technológiailag nagyjából hol tart a szórakoztatóipar ezen ágazata. Nos, elmondhatjuk, hogy szó szerint egyre közelebb a Mátrixhoz, és bár a tavaly bemutatott azonos című Unreal 5-ös techdemó szintjét egyelőre nem nagyon érte el semmi, azért bőséggel akadt olyan, amikor az asztal alá gurult állunk keresése miatt kellett megállítani egy-egy játékot.

Ebből már sejthető, hogy ezen a listán nem a művészetileg legkiemelkedőbb, hanem a legvalósághűbb alkotásokat fogjuk egy csokorba szedni, melyeknél idén aligha találunk gyönyörűbbet.

Azonban még mielőtt rátérnénk 2022 leggyönyörűbb játékaira, érdemes rámutatni, hogy a Sony belső stúdiói egészen komoly munkát végeztek grafikai fronton. Ugyan több címet kellett visszafele is felcímkézni, a letűnő félben lévő generációs, lassan 9. éves PS4-en is egészen bámulatos látványt tudtak elénk varázsolni az olyan exkluzívjaikkal, mint a Horizon II, a God of War Ragnarök, vagy a Stray, míg PS5-ön még tovább feszegették a határaikat.

Gran Turismo 7

Bár a Gran Turismo 7 megjelenése egyáltalán nem nevezhető zökkenőmentesnek, a legendás autószimulátor legújabb részének minőségére sok panaszunk így sem lehet.

A GT7 az egyik legvalósághűbb versenyjáték, amihez a sebesség szerelmeseinek szerencséje lehet. Holtversenyben persze a Forza Horizonnal, bár játékmenetben óriási szakadék tátong közöttük. A GT7 ugyanis nemcsak a látványában próbálja meg meglepően sikeresen leutánozni a valóságot, hanem az autók működésében is.

God of War: Ragnarök

Függetlenül attól, hogy a Kratos és Atreus északi mitológiát lezáró kalandja játékmenetében és grafikájában sem egy őrületes ugrás a 2018-as etaphoz képest, még így is az idei év egyik leggyönyörűbb játékát tisztelhetjük benne. Mondjuk a négy évvel ezelőtti program is egészen elképesztően fest, szóval túlontúl sok változtatásra nem is nagyon volt szükség, a Ragnarök finomításaival pedig szinte borítékolható, hogy évekre előre felírta magát a legszebb játékok toplistájára.

Horizon II: Forbidden West

A Sony és a PlayStation első nagyobb költségvetésű játéka volt idén a Horizon: Forbidden West, ami Kratosékhoz hasonlóan még megjelent a letűnő félben lévő generációs konzolokra is. Ehhez képest viszont a Guerilla Games valami egészen fantasztikusat alkotott. Aloy kalandjának szinte minden másodpercét kiakaszthatnánk a falra, annyira gyönyörű lett a játék minden masinán generációtól függetlenül.

Stray

A Stray-ről már messziről lerítt, hogy egy igazán különleges alkotás lesz, és nem csak azért, mert az irányítható főhőse egy beszélni (de nem kommunikálni) képtelen macska. A 2016-os alapítású BlueTwelve Studio első játéka alaposan feladta a leckét mindenkinek világépítésből és hangulatkeltésből, aminek igen sarkalatos pontja volt a grafika. A látványvilág pedig annyira kiemelkedőre sikerült, hogy ez a független fejlesztés simán versenybe száll a legtöbb AAA-s, azaz nagyköltségvetésű alkotással.

Scorn

A H.R. Giger (Alien) művészetén alapuló Scorn bár nem a legjobb belső nézetes akció-horror-kaland, de a dizájnra és a grafikára akkor sem lehetne egyetlen panaszunk sem, ha szándékosan bele akarnánk kötni. A fejlesztők valószínűleg ebbe is ölték bele a legtöbbet, hiszen a fejlesztést 2014-2015 között félúton kezdték, a játékmenete és a hosszúsága viszont ezt nem különösebben indokolja.

Kevesen tudják, de Giger két videojátékon is dolgozott: a Dark Seed első és második részén. A Scorn pontosan olyan, mintha ezeket a klasszikusokat helyezte volna egy ultra-realisztikus környezetbe, ami egyszerre hátborzongatóan gusztustalan, és hihetetlenül gyönyörű.

Dying Light 2

A Dying Light folytatása körül óriási balhék voltak, melyek miatt nagyon sokan vagy nagyon aggódtak a játék minősége miatt, vagy már jó előre temették. Aztán mint kiderült nem különösebben volt mitől félni, a Tachland fejlesztői ha nem is mesterien, de kifejezetten korrektül összerakták a zombis parkouros akciót. A látvány pedig külön megér egy misét, hiszen ilyen részletességben, egy ekkora felfedezésre váró világot csak nagyon ritkán, de talán még sohasem láttunk.

Call of Duty: Modern Warfare II

A Modern Warfare rebootjának rebootolt folytatása nem hoz túl sok újdonságot a Call of Duty-sorozatba, a játékmenetébe legalábbis semmiképp. Ai viszont a grafikát illeti, az már egy egészen más tészta. A CoD-ot nagyon sokáig ekézték a régi grafikai motorja, úgy pedig a sok tekintetben elmaradt grafikája miatt, a 2019-es Modern Warfare azonben alaposan megváltoztatott mindent.

Azóta a Call of Duty nem csak a filmes jelenetekről és a roppant népszerű többjátékos módjáról, hanem a látványáról is híres. Az MW2-ben például volt egy olyan amszterdami küldetés, ami annyira jól néz ki, hogy heteken keresztül csak a valós helyszínekkel való összevető posztokat lehetett látni.

The Quarry

Aki ismeri a Supermassive Games munkásságát, azt aligha lepi meg, hogy a legújabb játékuk, a The Quarry is szerepel a listán. A stúdió szinte csak filmszerű horrorkalandokkal ijesztget, a leghíresebb címüket, a máig elképesztően gyönyörű Until Dawnt sokaknak nem is kel bemutatni, de a the Dark Pictures-sorozathoz is biztosan volt már szerencséje néhányaknak. A the Quarry pontosan ezt az irányt viszi tovább: látványos, ultra-valósághű grafika, filmes történetvezetéssel megspékelve.

The Last of Us Part I

Sokat lehetne arról vitatkozni, hogy pontosan mi szükség volt a jövőre 10. éves The Last of Us első részének remake-jére, a Naughty Dog kifogásolhatatlan minőségű munkájára azonban egyetlen rosszat sem tudnánk mondani. A TLOU Part I valóban teljesen új, sokkalta részletesebb látványt ad a már jól ismert történetnek, és bár a fejlesztők mindig is a részletességükről voltak híresek, itt egy egészen új szintre emelnek mindent, amit tőlük megszokhattunk.

A Part I még a második résznél is szebb, még ha nem is sokkal, ami azért is nagy szó, mert a 2020-ban megjelent folytatás máig az egyik leggyönyörűbb videojáték, ami valaha készült. Pontosabban csak volt, az első rész remake-je ugyanis idén beelőzte.

Spider-Man Remastered

A Spider-Man Remasteredre már csak a PC-s verzió miatt is égetően szükség volt, ami még szebbé tette az egyébként is csodálatos játékot. Pókfejjel még sosem volt ilyen látványos és jó érzés keresztül-kasul lengedezni New York városán.

Egyszerűen fantasztikus a hömpölygő embertömeg az utcákon, a felhőkarcolók és a toronyházak ablakain becsillanó napfény, a csatornafedeleken át felcsapó gőz, melyeket bár a 2018-as eredetiben is állkoppanósan néztek ki, a ray tracing technológiának hála azonban szinte pontosan olyan érzésünk lehet, mintha tényleg ott lennénk.

Plague Tale: Requiem

Az Asobo Studio csapatának mindössze három évre volt szüksége arra, hogy elkészüljön a méltán sikeres Plague Tale folytatásával, ami sokakat meglepő módon már csak az újgenerációs konzolokra és PC-re jelent meg. Ennek okát pedig nem is a játékmenetében, hanem a látványában kell keresni, a Requiem ugyanis az utóbbi idők egyik leggyönyörűbb játéka.

A tájak, a városok, a karakterek egészen elképesztő részletességgel lettek megalkotva, ami pedig a patkányhordát illeti, nos, már csak a félelmetes rágcsálók felfoghatatlan mennyisége indokolja az „only on next-gen” címkét. Ha van játék, amiért tényleg megéri egy új masinát venni, az az új Plague Tale.

Elden Ring

A From Software egészen remek munkát végzett az első igazán és teljesen nyílt világú játékukkal, az Elden Ringgel, amely sztoriját és a lore-ját nagyrészt George R. R. Martinnal közösen hozták össze. De nem csak az irdatlanul nehezen legyakható ellenfelekben erős a játék, hanem látványban is.

Igaz, ez nem mindig, nem minden aspektusában mutatkozik meg, és minden bizonnyal láttunk már nála sokkal részletgazdagabb programot is, de olyan környezet és épületdizájn mutatkozik meg benne, ami még sok évig hivatkozási alapul fog szolgálni.

És most jöjjön a szavazás!

Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy szerinted melyik volt 2022 legszebb videojátéka. Természetesen ha a te választottad/kedvenced nincs a listán, akkor azt mint plusz opció kommentben megversenyeztetheted.

SuperSurvey

 

 

Ezt is olvasd el:

 

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

SIESS! – Gyönyörű és iszonyú félelmetes horrorjátékra csaphatsz le ingyen

Bódi Dániel 2024.02.01. - Néhány napja kezdetét vette a GoG évi első nagy játékakciója, ahol…

10 perc telt el azóta...

Zene füleinknek! – Külön Gitárkontroller érkezik a Fortnite Festivalhoz

2024.02.01. - A zenei játékok és a hozzájuk készült hangszeralakú vezérlők nagyon népszerűek voltak a…

24 perc telt el azóta...

Kiszivárgott: ennyire dögerős chip kerülhet az iPhone 16-ba

Gábor János 2024.02.01. - Az új iPhone termékcsaládba kerülő chip annyira gyors lesz, hogy már…

2 óra telt el azóta...

Para és INGYENES – Már tölthető az új Silent Hill játék PlayStation 5-re

2024.02.01. - A Silent Hill egy olyan játék, ami számtalan rajongó számára egy kihagyhatatlan klasszikus.…

3 óra telt el azóta...

Arat a TikTok, jön fel az streaming – ezeket az appokat zabálják a gyerekek

Gábor János 2024.02.01. - Mintegy 400 ezer család és iskola bevonásával készített nemzetközi kutatást a…

4 óra telt el azóta...

Idén is jön Sonic, de a Metro VR is ütni fog – Ezt tartogatta a State of Play

2024.01.31. - Január második felében egyre több pletyka keringett arról, hogy a hónap utolsó napján…

14 óra telt el azóta...