Tech/Tudomány

Panel, képfrissítés, méret? – Így érdemes gamer monitort választani

A kompetitív FPS játékok világában, mint például a Valorant, CS:GO vagy épp a Call of Duty akár ezredmásodperceken is múlhat egy-egy győzelem. Ha azt feltételezzük, hogy ellenfeleink is hasonló képességekkel vannak megáldva, akkor bizony az a plusz előny fog dönteni egy tűzpárbaj során, amit a különböző perifériák, hardverek segítségével tudunk még kovácsolni magunknak. Jogosan merül fel, hogy mit érdemes fejleszteni, ha úgy érezzük, hogy valamilyen limitbe ütközünk.

Az alapok, tehát egy korrekt egér és billentyűzet mellett a legnagyobb ugrást a monitorunk cseréje jelentheti számunkra. Lehet bármilyen kényelmes és kézre álló az egered, rendelkezhetsz a világ legerősebb processzorával és videókártyájával, egy „gyenge” értékekkel megáldott monitor mindig hátráltató tényező lesz, akárhogy is szépítjük a dolgot. Egy magas képfrissítési rátával és alacsony válaszidővel rendelkező megjelenítő bizony tényleg a titok nyitja lehet.

Nézzük is, hogy milyen szempontokat érdemes átpörgetni vásárlás előtt!

Miért kell magas képfrissítés?

Egy gyors rántásnál hamar kijön a magas képfrissítés előnye

A képfrissítés azt az értéket adja meg, hogy a monitorunk másodpercenként hány képet képes megjeleníteni. Ha tényleg komolyan szeretnénk űzni a játékot, akkor manapság 144 Hz alá nem érdemes mennünk, de a 240 Hz sem olyan ritka már. 360 Hertzes monitorokat is találhatunk a webáruházakban, de egyelőre még nagyon borsos árcédulát ragasztanak rájuk.

Itt már nem látványos a különbség, de azért érezhető

A legtöbb nem „gaming” monitor 60 Hz vagy 75 Hz képfrissítéssel rendelkezik, így egy 144 Hz monitor megvásárlásával másodpercenként több mint kétszer annyi képet jelenít meg a monitorunk. Ennek segítségével nem csak hamarabb reagálhatunk néhány in-game történésre, hanem sokkal folyamatosabbnak is tűnik majd a játék. Ezen kívül pedig csökken az input lag is, azaz a periférián végrehajtott cselekvés (legyen szó mozgatásról vagy kattintásról) is sokkal gyorsabban megjelenítésre kerül, érzetre is kellemesebb lesz a késleltetés. 

Kell a 240 Hz? 

A maximalisták kapásból rávágják, hogy igen, de nem ennyire egyszerű a szituáció. Itt már komolyan mérlegelnünk kell azt is, hogy a gépünk egyáltalán ki tud-e magából adni fixen 240 FPS-t az adott játékokban. Ha nem, akkor feleslegesen vásároljuk meg a monitort. Abban az esetben, ha bírja a gép és megengedhetjük maguknak, akkor természetesen nyugodtan belevághatunk. A profik tapasztalata alapján azonban itt már nem lesz akkora különbség, mint amikor 60 -> 144 ugrást hajtottak végre, de azért természetesen érezhető a fejlődés.

Milyen panellel vásároljuk meg a monitort?

Általánosságban kijelenthetjük, hogy a „TN” panelek a leggyorsabbak még mindig. Ám a határok egyre jobban kezdenek elmosódni, ahogy fejlődik a technológia. A három fő panelnek megvan a maga gyengesége és erőssége, így az egyéni preferencia itt már komolyan beleszólhat a dologba. Az alábbi táblázat és egy korábbi, mélyebbre ható bejegyzésünk egy kis segítséget nyújthat ebben:

TN

IPS

VA

A megfelelő panel kiválasztásánál mindig a saját igényeinket kell szem előtt tartani, hiszen eltérő felhasználásokra eltérő paneltípus lehet a “tökéletes”. Kétségtelen, hogy a méregdrága IPS gaming monitorok a legjobbak papíron, ám ez kőkemény felárral is jár a legtöbb esetben, amit nem biztos, hogy mindig érdemes megfizetnünk.

G-sync, FreeSync?

A technológiákról >ebben< a bejegyzésünkben olvashatsz bővebben. Azt kijelenthetjük, hogy a FreeSync támogatás szinte alap még a legolcsóbb gamer monitorokban is. Ám az sem titok, hogy kőkemény kompetitív játéknál érdemes ezeket kikapcsolni, még ha jobban is törik a kép. AAA játékoknál már érdemes lehet engedélyezni valamelyik Sync megoldást, hiszen nem biztos, hogy meglesz a 144 vagy épp 240 FPS.

A méret a lényeg? Milyen felbontású legyen?

Az arany középút a 24 és 27 inch lehet, ha tényleg komolyan gondoljuk a dolgot. Ennél lejjebb már nem igazán érdemes mennünk, fentebb pedig már könnyen lehet, hogy túl nagynak bizonyul monitor. Ekkor már a látóterünkből kieshetnek értékes információk, melyen akár egy-egy kör is múlhat. A felbontások tekintetében 24 inch-csen szinte csak FullHD panelekkel találkozhatunk, 27 inch-csen pedig már felbukkannak a WQHD (1440p) panelek is a FullHD (1080p) mellett.

Itt is az egyéni preferencia dönt már, sokak számára még vállalható ezen a méreten is a FullHD, ám azt is meg lehet érteni, ha valaki kevésbé pixeles képet akar. Ekkor azonban ismét figyelembe kell venni, át kell gondolni, hogy az adott játék akkora felbontáson is tudja-e a 144/240 FPS-t. Ha valamilyen specifikus ok vagy preferencia miatt mégis nagy megjelenítő mellett kell döntenünk, azt sem akadály már, 32, 34 inch-es modelleket is találunk magas képfrissítési rátával. 

Reméljük egy kicsit sikerült megkönnyíteni a választást, nyugodtan nézzetek szét a webshopunkban is az éppen elérhető monitorok között!

Arpi

Korábbi cikkek

Ne dőlj be neki! – Álommunkát ajánlanak egy új, csaló SMS-sel

2024.02.01. - Az összes vírustípus közül talán a spyware és a malware a legkellemetlenebb, amibe…

2 perc telt el azóta...

Az úgy erős! – Bugos volt a Warzone, mégis őt bannolták a meccsből

2024.02.01. - Egyszerűen nem lehet vitatni, hogy amióta csak megjelent a Call of Duty Warzone,…

2 perc telt el azóta...

SIESS! – Gyönyörű és iszonyú félelmetes horrorjátékra csaphatsz le ingyen

Bódi Dániel 2024.02.01. - Néhány napja kezdetét vette a GoG évi első nagy játékakciója, ahol…

47 perc telt el azóta...

Zene füleinknek! – Külön Gitárkontroller érkezik a Fortnite Festivalhoz

2024.02.01. - A zenei játékok és a hozzájuk készült hangszeralakú vezérlők nagyon népszerűek voltak a…

1 óra telt el azóta...

Kiszivárgott: ennyire dögerős chip kerülhet az iPhone 16-ba

Gábor János 2024.02.01. - Az új iPhone termékcsaládba kerülő chip annyira gyors lesz, hogy már…

3 óra telt el azóta...

Para és INGYENES – Már tölthető az új Silent Hill játék PlayStation 5-re

2024.02.01. - A Silent Hill egy olyan játék, ami számtalan rajongó számára egy kihagyhatatlan klasszikus.…

4 óra telt el azóta...