Gyanús árak, külföldi rendelés, garancia - Mire érdemes figyelni a webes rendeléseknél?
Körültekintőnek kell lennünk az internetes vásárlásaink során is.
Körültekintőnek kell lennünk az internetes vásárlásaink során is.
Körültekintőnek kell lennünk az internetes vásárlásaink során is.
Az évnek abba az időszakába léptünk, amikor az ünnepek végéig szinte folyamatos akciózásra számíthatunk a webáruházak részéről. Először a Black Friday(ek), aztán a különféle vasárnapok, majd természetes a szokásos karácsony zárja a sorozatot. Ám ilyenkor, a potenciálisan jó árakat meglátva is óvatosnak kell maradnunk, kellően körültekintően kell megvásárolnunk a kinézett termékeket. Az alábbi bejegyzésben néhány erre vonatkozó jó tanácsot és tippel gyűjtöttünk össze, hogy garantáltan elégedetten zárja mindenki az évet. A Black Friday tévhitekkel és az elállási joggal kapcsolatos bejegyzéseinket is mindenképp érdemes átolvasni, hiába van átfedés a témákban.
Nem konkrét tanács, de mindenképp érdemes elolvasni vásárlás előtt a webshop részletes tájékoztatóját és ÁSZF-et, hiszen így pillanatok alatt bővíthetjük tudásunkat az adott cég elállási jogával kapcsolatban, de fontos információkat kaphatunk a fizetési módokról és a szállítással kapcsolatban.
Ez meglehetősen érzékeny pont, hiszen erre nincs egyértelmű válasz. A legtöbb webáruház ÁSZF-jében külön kitétel van az ilyen esetekre és meglehetősen „agresszívan” védekeznek ezek ellen. A legtöbb webáruház az első emailben még csak egy tájékoztató jellegű értesítést küld ki, hiszen ekkor még nem keletkezik kötelezettség egyik fél részéről sem. Így nagy eséllyel a gyanúsan (és véletlenül!) elárazott termékeket nem fogjuk kézhez kapni, de nagyobb áruházaknál volt, hogy átcsusszant már 1-2 ilyen termék, ám erre alapozni nem érdemes.
Ez többször is visszatérő téma volt az elmúlt hetekben. Alapvetően a 14 (néhány helyen 30 vagy 60) napos elállási időn belül indoklás nélkül visszaküldhetjük a termékeket. Ám vannak kivételek, csak hogy néhányat említsük, de ezek is eltérhetnek áruházanként is akár:
Ez a kivételszabály magától értetődő, hiszen a bőrrel, testnedvekkel közvetlenül érintkező termékek – visszaküldés és esetleges továbbértékesítés esetén – komoly betegségek forrásai lehetnek.
Fontos kiegészítés: Érdemes mindig írásban vagy a weboldalon szereplő elállási jog gyakorlására kitalált felületen megtennünk azt, hiszen így marad nyoma a rendszerben. Szóban, telefonon nem a legjobb ötlet, főleg ha esetleg jogi útra terelnénk a dolgot.
Black Friday: Nem tetszik a termék és visszaküldenéd? – Mindent az elállási jogról
Alapvetően ezt nem tehetik meg csak úgy a cégek, ám lehetnek különleges esetek. Visszautalásnál csak akkor van lehetőség levonásra, ha a fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használat mértékét meghaladóan használta azt és ezért az árucikk értéke csökkent. Ha hiányzik a doboz, az nem probléma: sem összeg levonás, sem elutasítás nem származhat belőle.
Minden esetben érdemes eltenni a számlát, hiszen ezzel tudjuk igazolni a vásárlásunk tényét és idejét. Természetesen az interneten vásárolt termékekre is érvényes a garancia/jótállás. A vásárlástól számítva 2 évig érvényesíthetjük ezt, ám az első 6 hónapban vagyunk igazán biztonságban, hiszen akkor a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy ő még hibátlan árucikket adott el. Ezután már fordított erőviszonyokkal kell számolnunk, melyből nem biztos, hogy mi jövünk ki jobban. Akad azonban néhány kivétel, melyeknél ez az előnyős 6 hónap hosszabb időtartamot tesz ki. Ilyenek az elektronikai termékek vagy épp a háztartási eszközök, ebben az esetben az alábbi ársávos rendszerre számíthatunk:
Akármennyire is jó teljesen bontatlan ajándékot átadni, elektronikai termék esetén mindenképp érdemes egy gyors pillantást vetni a készülékre, hiszen az ünnepi időszak után a garanciális ügyintézés is jócskán elhúzódhat.
Bár itthonról több szempontból is jobban megérheti rendelnünk, előfordulhat, hogy kihagyhatatlan ajánlattal találkozunk például Amazonon. Pár dologra itt sem árt figyelni: