Adolf Hitler az emberiség történetének egyik, ha nem a legvitatottabb embere, akivel kapcsolatban egy morális kérdéskör is fel szokott merülni. Ha lenne rá lehetőségünk, akkor visszautaznánk az időben és megölnénk a baba Hitlert, hogy elkerüljük a később miatta bekövetkezett világháborút és népirtást?
A legtöbben erre nyilvánvaló és határozott igennel felelnének, azonban az átlagnál magasabb empátiával rendelkező emberek számára talán nehezebben menne egy újszülött csecsemő meggyilkolása. Ez esetben egy másik morális – és pszichológiai – opció merülhet fel, miszerint más neveltetéssel és életúttal nem vetemedett volna erre – vagyis felnevelnénk-e egy olyan embert, aki a mi emlékezetünkben a történelem legnagyobb tömeggyilkosává vált, remélve, hogy ezúttal másként lesz majd?
Egy Jon Aegis nevű indie játékfejlesztő egy másik felvetésen elmélkedett, miszerint mi volna, ha a 20-as évek pszichoterapeutájaként hozzánk jött volna el Hitler segítségért. Vajon a mentális problémáit és gyermekkori traumáit időben kezelve megakadályozhattuk volna – vagy ahelyett, hogy megölnénk, meg tudnánk-e akadályozni – a későbbi szörnyűségeket?
A játék leírása alapján a legfőbb célja megismertetni az emberekkel a valódi mentális problémákat, és azt, hogy érdemes mindenképpen kezdeni is velük valamit. Aegis szerint ugyanis bizonyos körülmények között – segítség nélkül – bárkiből olyan ember válhat, mint amilyen Hitler is volt, ezért nem tudhatjuk le a náci birodalom vezetőjét annyival, hogy egy embertelen szörnyeteg volt. Szerinte, ha így teszünk, azzal csak a valódi problémákat mismásoljuk el.
A játékban egy 1925-ben praktizáló pszichoterapeutát alakítunk, aki a kornak megfelelően jungi és fraudi pszichoterápiai módszerekkel próbál segíteni a pácienseinek. Ez esetben ez Hitler lesz, aki dühkezelési problémákkal érkezik, a mi dolgunk pedig különböző analitikai módszerekkel a komplexusai és a traumái mélyére ásni – és ha mindent jól csinálunk, akkor elkerülhetjük a háborút és a holokausztot.
Többeknek nem kifejezetten nyerte el a tetszését Hitler ilyen módon való emberi ábrázolása, szerintük ugyanis ez egyenes út a nézeteivel való szimpatizáláshoz. Legalábbis a legtöbb és leghangosabb kommentek (legtöbbjük Redditen) erről szóltak: „Leszarom Hitler gyerekkori traumáit, inkább az áldozataival kellene foglalkoznod.„, többen egyszerűen nem hiszik el, hogy ennyivel orvosolhatóak lettek volna Hitler mentális problémái, de nagyon sokan egyszerűen csak lenácizták a fejlesztőt, és a játék törlését követelik.
„Az elmúlt két hétben több száz személyes támadást kaptam, a legtöbbjükben azzal vádoltak, hogy náci vagyok. Megpróbáltam elmagyarázni a helyzetet a játék előszavában és a Steam áruházban, de hiába. Úgy tűnik, hogy azok, akik a Redditen támadtak rám, nem hallgatnak az észérvekre, és mindent feltételeztek anélkül, hogy ellenőrizték volna a tényeket, és minden hozzászólásomat kiragadták a kontextusból.” – nyilatkozott és reagált a róla szóló támadásokra a Newsweeknek.
Steamen viszont többen építő jellegű kritikákat is hagytak. Sokan azért értékelték pozitívan a játékot, mert megértették a koncepciót és az üzenetet, illetve valóban képes lehet rávilágítani valódi, mentális problémákra. Vannak viszont olyanok, akik ugyancsak jónak tartják az elképzelést, csak a megvalósítás az, ami nem jött össze. Szerintük a játék nagyon rövid (kb. egy óra alatt, vagy még hamarabb be lehet fejezni), ezért valódi és mély rálátást nem ad, mindamellett a játék szerinti három alkalmas terápia sem elegendő a valóságban a megfelelő – és a kívánt – eredmény eléréséhez, de még a dialógusokban is kevés a választható opció, pedig egy beszélgetős játékról volna szó.
„Hitlerről tanulni nagyon nehéz dolog volt” – írta a Forwardnak küldött emailben Aegis, aki nem volt hajlandó megadni valódi nevét. A játék megalkotása során tanulmányozta Erich Fromm szociálpszichológus Hitlerről szóló elemzését, Walter Langer „The Mind of Adolf Hitler” című könyvét, a DSM-IV értékelését a diktátorról, valamint Peter Ross Range „1924: The Year that Made Hitler” című könyvét.
„Hitler ember volt” – mondta a fejlesztő. „Elég unalmas és gyenge ember. Pontosan ez a lényeg. Egy ilyen fickó még ma is létezhet, és azok az emberek, akik nem igazán szoktak hozzá, hogy a saját gonoszságukkal, – vagy akár traumáikkal és problémáikkal (a szerk.) – foglalkozzanak, nem tudnák felismerni ezt más emberekben.”
Gábor János 2024.04.02. - Te is rendszeresen úgy jársz, hogy várod a nap végét, amikor…
2024.04.02. - Nem is olyan rég még azért voltam megőrülve, mert kiderült, hogy tényleg készül…
Gábor János 2024.04.02. - Tízezrek ugrottak rá az első pillanatól a Steam új sikerjátékára, ami…
2024.04.02. - Nem sokkal azután, hogy a Rockstar hivatalosan is bejelentette a GTA 6 megjelenését,…
Gábor János 2024.04.02. - A mozis kellékek nagyon kelendő portékák: amikor legendás tárgyak kerülnek kalapács…
2024.04.01. – Már csak néhány nap választ el minket a Warzone és Modern Warfare III…