Az állat megölésén túl is hátborzongató az a baleset, amit a Waymo egyik robottaxija okozott San Franciscoban. Pedig látta a kutyát.

Biztos, hogy sok szó esik még arról, hogy mikortól és milyen fejlettségi szinttől érdemes egyáltalán fontolóra venni az önvezető járművek közúti forgalomba engedését, de vannak olyan városok, ahol – emberi felügyelet mellett – már róhatják az utcákat, például robottaxik formájában. Az USÁ-ban talán a Waymo a legnagyobb olyan vállalat, ami üzemeltet ilyen flottákat: a denveri és a Los Angeles-i szolgáltatás még kiépítés alatt áll, de San Franciscoban jó ideje működik, sőt, az Üzletem.hu szerint már az Uberrel is leszerződtek, így még több mód nyílik arra, hogy az emberek igénybe vegyék az önvezető taxikat.

Forrás: Waymo

Persze sokan elfordulhatnak az autonóm technológiától, ha a kocsikat vezető AI olyan hibákat vét, mint a minap a Waymo egyik autója. A TechCrunch arról számolt be, hogy a jármű halálra gázolt egy kutyát, amin az emberek talán kevésbé rökönyödtek volna meg (szomorú, de mindenkivel előfordulhat), ha a kocsi megkísérel megállni. De erről szó sem volt: a vezérlésért felelős mesterséges intelligencia

annak ellenére hajtott keresztül a szerencsétlen állaton, hogy észrevette azt.

Mielőtt bárki gyilkos AI-t kiáltana, szólunk, hogy az eset vizsgálata során kiderült: az autó rendszere ugyan tényleg észlelte a takarásból elé ugró négylábút, de azért nem lassította le a kocsit, mert úgy ítélte meg, hogy az ütközés elkerülhetetlen. Oké, de most „mindenki menjen tovább, nincs itt semmi látnivaló”? Ennyivel el van intézve?

Forrás: Waymo

Ami azt illeti, a dolog több kérdést is felvet. Bár a parkoló autó mögül úttestre szaladó kutyát szinte biztos, hogy egy emberi sofőr is elgázolta volna, az gyakorlatilag kizárt, hogy meg se próbált volna lefékezni, ahogy a robot tette, és kisebb sebesség mellett az állat, sérülésekkel ugyan, de túlélhette volna a találkozást. Szerintünk elég felkavaró, hogy az eb lehetett volna egy labdája után szaladó gyerek is. Azon vajon szintén fékezés nélkül áthajtana, ha nem lát esélyt rá, hogy megálljon? A durva az, hogy a gép hideg számításokra alapozza a cselekvését: ha úgy ítéli meg, hogy mindenképpen ütközés lesz, az a legbiztonságosabb, ha egyenesben tartja a kormányt, ahelyett, hogy elkapná, vagy erős vészfékezésbe fogna, amivel a – talán be sem kötött – utasait veszélyeztetné.

Akárhogy is, az önvezetés ilyen balesetek árnyékában biztosan nem fogja elnyerni a közvélemény bizalmát, még akkor sem, ha a statisztikák végül azt hoznák ki, hogy a gépek biztonságosabban vezetnek (ami sanszos).

Az ügyhöz a PC Fórum még hozzáfűzi: a kutyagázolás alig néhány héttel azután borzolta fel a kedélyeket, hogy egy Tesla kis híján elütött egy gyalogost a zebrán. Pontosabban: kiszámolta, hogy még pont át tud vágni előtte, mert érzékelte az embert, de simán megszegte a közlekedési szabályokat és elhajtotta előtte. Egyébként épp’ hogy:

 

Szerinted? Te engedélyeznéd az autonóm kocsik széleskörű bevezetését? Miért igen, vagy miért nem? Írd meg a véleményed kommentben, a cikk Facebook-bejegyzése alatt!

Ja, tudunk a fentieknél hajmeresztőbbet is:

Kapaszkodj meg: Jön az önvezetős babakocsi

 

×