Megoszlanak a vélemények, ám a számokkal nem érdemes vitatkozni.

Az Nvidia RTX 4060 Ti duplán felborzolta a kedélyet múlt héten. Sokak szerint a generációs ugrás nem igazán kielégítő, ami a nyers erőt illeti. Ebben lehet némi igazság, ám hatékonyság szempontjából a legjobbak között emlegethetjük. Az RTX 3070 Ti nyers ereje alá pozícionálta be magát, miközben játékok alatt 100 wattal kevesebbet fogyaszt. Ez mindenképp említésre méltó eredmény. A másik negatív pont azonban ennél egy fokkal komplexebb kérdés. Sokan úgy vélekednek, hogy az Nvidia kifejezetten spórolósra vette a figurát a 8GB-nyi VRAM-mal és a nem túl combos memóriabusszal. A kártya az 1080p/1440p felbontásokat célozta be és bizony már ezek esetében is elfogyhat a 8GB vagy épp a rendelkezésre álló sávszélesség. Talán az Nvidia is meggondolta magát közben, nem véletlenül érkezik 16GB-os változat a 4060 Ti-ból 2023 nyarán.

Tényleg kevés lenne a 8GB VRAM?

A VRAM

Az Nvidia éppen a napokban fogalmazta egy rövidke mondatban a VRAM lényegét. Nagyon-nagyon leegyszerűsítve játékokban a VRAM kezeli az adott jelenet betöltéséhez szükséges nyers adatokat, textúrákat. Ezeket a rendszer először betölti a háttértárakról a „rendes” memóriába, majd a RAM-ból a VRAM-ba kerül. A VRAM-használat nagyban függ a grafikus beállításoktól, felbontástól vagy épp a textúrák minőségétől. Az is gyakori, hogy a játék szépen befoglalja magának a rendelkezésre álló VRAM-ot, még akkor is, ha teljesítményben ez nem is eredményez érdemleges változást. Ez teljesen természetes folyamat, ezért nem is kell egyből megijedni, ha minden játék kihasználja a rendelkezésre álló memóriát. A profi alkalmazásokban, szoftverekben a VRAM mennyisége közvetlenül az adott projektek méretéhez és összetettségéhez igazodik.

Ha elfogy…

Kellemetlen, amikor az RTX 3060 beelőzi az RTX 3080-at….

Az elmúlt időben azonban több játék már FullHD felbontáson sem elégedett meg 8GB-tal. Ide sorolhatjuk a Last of Us PC-s portját vagy épp a Hogwarts Legacy-t. Ilyen esetben a videókártyának a RAM és a VRAM közötti adatcserét kell menedzselnie, ám az eltérő sebességek miatt ez apró megakadásokhoz vagy akár komoly laghoz is vezethet, akkor is, ha a kártya nyers erejének meg sem kottyan a játék. Kiváló példa erre a modolt, 16 GB-os RTX 3070 esete vagy épp a fenti mérés a HardwareUnboxed jóvoltából, ahol az RTX 3080 elvérzett az RTX 3060 ellen. A nyers erő az RTX 3080-at favorizálta volna, ám jól látható, hogy felhúzott beállításokon elfogyott a memória a kártya alól. A modolt RTX 3070 egy fokkal érdekesebb, az átlagos képkockák száma nem javult a memória duplázásakor, ám az FPS beesések mennyisége és mértéke sokkal-sokkal jobb lett a művelet után. Jól látható tehát, hogy nem minden a nyers erő és az átlagos képkocka, érdemes részleteiben is vizsgálni a dolgokat.

Az Nvidia álláspontja

Jensen Huang, az Nvidia CEO-ja egy Kungfu összecsapáshoz hasonlította a VRAM menedzselését. Tehát nem minden a mennyiség, a kártyának a nyers adatokat megfelelően is kell kezelnie az SSD-RAM-VRAM hármasa között és szerinte ebben a cég az élen jár. Állítása szerint túl sok mindent kellene feláldozni a több VRAM-ért. Arra azonban nem tért ki, hogy mik is lehetnek ezek. Nagyobb fogyasztás, drágább árcédula netán ezek együttes kombinációja? Talán sosem tudjuk meg, pedig sok nyitott kérdésre választ adhatott volna. 

7 FPS-re is leesett Resident Evil 4 közben a 8GB-os 3070, míg a 16GB-os változat 50 felett maradt a legizzasztóbb jeleneteknél is.

A fenti kungfus hasonlat papíron jól is hangzik, ám ahogy a fenti példák is mutatták, a valóság sajnos jóval árnyaltabb képet mutat. Ahogy szintén teljesen ellent mond ennek a 16GB-os 4060 Ti variáns júliusi debütálása is. Sajnos a játékok optimalizációja is csapnivaló manapság, melyet szintén a kevesebb VRAM-mal rendelkező játékosok szenvednek meg igazán. Egy 100 ezer forint körüli RX 7600-nál megbocsájtható a 8GB VRAM, ám az RTX 4060 Ti szegmensében már indokolt lehetne a 12 vagy épp 16 GB. A kevesebb FPS dropnak köszönhetően sokkal simább játékélményt kapnánk akkor is, ha közben az átlagos képkockák nem változnának. 

Windows 10/11 Pro vs. Home – Ezekért érheti meg a Pro változat a felárat

 

×