Egy amerikai professzor nemhogy nem érti a ChatGPT-t és a nagy nyelvi modelleket, de a hozzáértés hiánya miatt a saját diákjait szívatta meg. Nem kicsit, nagyon.

Egészen hajmeresztő történetnek ment utána a Rolling Stone magazin: a Texas A&M University–Commerce oktatója, Jared Mumm egy levélben értesítette az egyik végzős diákcsoportját, hogy mindenkinek a diploma megszerzéséhez szükséget utolsó dolgozatára 0 pontot adott, mert szerinte azokat az utolsó betűig a ChatGPT-vel íratták.

Bizonyíték? – kérded.

Nos, az oktató megdönthetetlen érvvel állt elő: a diákok beadott anyagait bemásolta az OpenAI programjába, ami aztán többször is azt állította, hogy azokat bizony ő írta. Mumm ezért úgy látta jónak, hogy az egész csoportot megbuktatja, akik állítólag nemcsak nem kaphatják meg emiatt a diplomát, de még fel is függesztették őket.

Aki csak felületesen is, de nagyjából követi a ChatGPT útját, az jól tudhatja, hogy a nyelvi modellre éppülő mesterséges intelligencia gyakorta szeret lódítani. Ezt a legtöbben azért nem neveznék hazugságnak, mert az valamiféle szándékosságot sejtet, a ChatGPT viszont nem előre megfontolt szándékkal kamuzik. Ezt a szakemberek egyébként hallucinációnak nevezik, mivel a betáplált anyagok és információk alapján próbálja „kicsit matekosan” kitalálni a feltett kérdésre a választ.

Arra viszont tökéletesen alkalmatlan, hogy egy írott szövegből kitalálja, hogy azt ő, esetleg egy ember írta.

Ennek több oka van. Egyrészt a ChatGPT-vel folytatott beszélgetések ablakonként titkosítottak, azaz ha egy új beszélgetést indítunk, akkor a másik fül tartalmáról már fogalma sincs. Másrészt pedig – és talán ez a legfontosabb is, az OpenAI nyelvi modellje egyszerűen nem erre a célra készül. Persze vannak már olyan programok, melyek kisebb-nagyobb hatékonysággal képesek felismerni az AI által generált szöveget – mint például a WinstonAI, de a texasi professzor nem ezeket használta.

A Forbes a megdöbbentő hír hallatán gyorsan le is tesztelte a dolgot. Első körben valódi, még a ChatGPT megjelenése előttről származó tanulmányokat másoltak be neki, majd az újság pár cikkével is tesztelték. Nem meglepő módon mindegyikről azt állította, hogy azokat ő írta, miközben az egyik tanulmány 1981-ből, a másik pedig 2012-ből származik, a cikkeket pedig a szerző szerint saját kútfőből kanyarította. Magyarán lehetetlen, hogy azokat a ChatGPT írta volna.

Miután a diákok a Redditen is kitálaltak a közbotrányról, majd a média is felkapta az ügyet, már az egyetem is elkezdett foglalkozni vele, és belső vizsgálatot indított. Ez alapján természetesen hamar kiderült, hogy a technológiához vajmi keveset konyító professzor helytelenül járt el, ezért mindegyik érintett diák dolgozatát újra kiértékelik.

Az első körben ki is derült, hogy az egyik lenullázott esszét biztosan nem az AI írta, amit a diák időbélyegzős mentésekkel tudott igazolni. Ketten azonban bevallották, hogy valóban használták a ChatGPT-t a munkájuk során, a többiek pedig tagadják, hogy bármikor is megnyitották volna a programot.

Ugyanakkor az eset margóján nagyon fontos megjegyezni, hogy a professzor kissé túltolt félelme egyáltalán nem alaptalan. Egyre több helyen tiltják a ChatGPT-féle programok használatát az iskolákban, mert a 2022 év végi megjelenése után sokan a beadandó dolgozatuk megíratására használták. Tehát a probléma valójában az, hogy a tanátok, oktatók és óraadók még nem értik teljesen a nyelvi modellek működését, ebből fakadóan pedig nem is tudják hatékonyan ellenőrizni, hogy egyes dolgozatokat és esszéket készített ténylegesen az AI, és melyeket a szorgos diák.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Rákötötték a ChatGPT-t a Skyrim NPC-ire, akik emberien kezdtek viselkedni

 

×