A filmiparban mindig jellemző volt egymás másolása, de egy idő és rengeteg filmalkotás után már eleve elkerülhetetlen, hogy ne essenek bele az alkotók önkénytelenül is a klisék csapdájába.

A filmkészítés is egy szakma, ami ugyanúgy a művészi önkifejezés és a művészet egyik formája, mint a médiavállalatok egy potenciálisan többszörösen megtérülő befektetése, üzlete. Mivel azonban az utóbbi a nagy bevétel reményében készül, leginkább a tömegek igényeit igyekszik kiszolgálni, ami massza mint a Marvel filmuniverzum sikerességéből egyértelműen kiderült, abszolút ki van békülve a sablonként vászonra festett klisékkel.

Persze nem csak a tucatfilm lehet klisés – és ellenkezőleg. Számos olyan művészileg is kiemelkedő filmalkotás akad, amely konkrétan egyetlen nagy klisére építi a teljes egészét, azt mégis olyan újszerűen vagy érdekesen használja, hogy a néző azonnal megbocsájtja a dolgot. Arról már nem is beszélve, hogy a filmiparban már nagyon nehéz újat mutatni, vagy egy minden téren egyedi történetet elmesélni anélkül, hogy ne esnének a klisé-verembe.

A klisés megoldások akkor válnak megbocsáthatatlanná, ha azt az alkotó kizárólag az írói munka kispórolása miatt pakolja be a filmbe. Az olcsó húzásoknak pedig mindig híg a leve, de minimum messziről bűzlenek. De sajnos mint a szuperhősös filmeknél is láthatjuk, a közönség vagy nem veszi észre, ha át akarják verni az olcsó húzásokkal, vagy szimplán nem veszi észre azokat.

Ezért is ultrahasznos a No Film School gyűjtése, amiben szépen összeszedték az összes olyan klisét, ami mára nemhogy teljesen elcsépelt és unalmas, de amikből ha háromnál többet látsz egyetlen filmen belül, akkor már kezdhetsz is gyanakodni.

Szóval itt van 40 a leggyakrabban elsütött klisékből (és néhány jobb-rosszabb ismert példa rájuk):

1. A kiválasztott: Ez egy olyan karakter, akinek az a rendeltetése, hogy megmentse a világot vagy elvégezzen egy nagyszerű feladatot. Ez a karakter gyakran különleges erőket vagy képességeket kap, amelyek egyedivé és hatalmassá teszik. (Mátrix)

2. Szerelem első látásra: Amikor a két főszereplő a találkozásuk után azonnal egymásba szeret, anélkül, hogy a vonzalomnak bármilyen fejlődése, útja és íve vagy egyáltalán oka lenne. (Alkonyat)

3. A gonosz monológja: Ilyenkor a gonosztevő elmagyarázza a hősnek az egész tervét, esélyt adva neki a menekülésre vagy a terv meghiúsítására. (Irdatlan sok középszerű 80-s és 90-es évekbeli akciófilm)

4. A végső csata: A csúcspontot jelentő harc a hős és a gonosz között, ahol a világ sorsa múlik. (Marvel és DC összes)

5. Deus ex machina: Ez egy olyan cselekménybeli eszköz, ahol egy váratlan esemény vagy szereplő az utolsó pillanatban lép be, hogy megoldja a konfliktust és megmentse a napot. (A függetlenség napja)

6. A mentor meghal: Ilyenkor a bölcs mentorfigura meghal, általában azért, hogy a hőst arra ösztönözze, hogy folytassa a küldetését. (Star Wars, méghozzá zsinórban többször)

7. A meg nem értett gonosz: Amikor a gonosztevőt úgy ábrázolják, mint akinek jó szándékai vannak, vagy szimpatikus a háttértörténete, így nehéz igazi gonosztevőnek tekinteni. (X-Men)

8. A happy end: Amikor minden konfliktus megoldódik, és a szereplők boldogan élnek, amíg meg nem halnak. (Erre példa sem kell, mindenki tud mondani legalább egy tucat ilyen filmet.)

9. A bajba jutott lány: A női karaktert gyakran elrabolják vagy veszélybe kerül, és a hősnek meg kell mentenie őt. (Elrabolva)

10. A segédhős: A karakter, aki elkíséri a hőst, és komikus megkönnyebbülést vagy támogatást nyújt, gyakran háttérbe szorul a hős mellett. (Sherlock Holmes)

11. A tragikus háttértörténet: Amikor a szereplőnek szomorú vagy traumatikus múltja van, csak azért, hogy szimpátiát ébresszen a közönségben. (Kb. az összes szuperhősfilm valaha)

12. A mágikus tárgy: A hatalmas erejű tárgy, amelyet a szereplők keresnek, és ami gyakran a küldetésük kulcsa. (Harry Potter)

13. A halott szülő: Az a háttértörténet, amikor a hős elvesztette egyik vagy mindkét szülőjét, ami cselekvésre vagy bosszúra készteti. (Batman, Pókember)

14. A kiválasztott prófécia: Ilyenkor egy jóslat megjósolja a kiválasztott hős érkezését, aki megmenti a világot egy közelgő katasztrófától. (Harry Potter)

15. A gonosz birodalma: Ez egy igen gyakran használt fogás, amikor egy hatalmas birodalom vagy egy szervezet, cég, banda a fő ellenfél, gyakran tekintélyelvű és elnyomó. (Star Wars)

16. A hős áldozata: A hős önzetlen áldozatot hoz, ami gyakran a halálához vezet, hogy megmentsen másokat vagy befejezze küldetését. (Legenda vagyok, Terminátor)

17. A szerelmi háromszög: Három szereplő között romantikus kapcsolat alakul ki, ami gyakran konfliktust és drámát okoz. (Vanília égbolt, Alkonyat)

18. A kiképzési montázs: A főhős intenzív kiképzésen vagy felkészülésen esik át, természetesen inspiráló zene és gyors vágások kíséretében. (Rocky-sorozat)

19. A viszonzatlan szerelem: Egy karakter nagyon szerelmes valakibe, az viszont nem viszonozza az érzéseit. (Emma)

20. A megbízhatatlan narrátor: A történetet egy olyan narrátor szemszögéből mesélik el, aki nem feltétlenül mond igazat, vagy elfogultan mutatja be az eseményeket. (Amerikai Pszicho, Közönséges bűnözők)

21. A tiltott szerelem: Mikor a szereplők szerelmesek, de kapcsolatuk valamilyen módon tiltott vagy tabu, például társadalmi osztály, faji vagy korkülönbség miatt. (Titanic)

22. A mentor figura titokban a gonosztevő: Ilyenkor derül ki, hogy a bölcs mentorfigura valójában a gonosztevő, vagy hogy rejtett céljai vannak. (Galaxis Őrzői 2, Batman: Kezdődik)

23. A színlelt halál: Az egyik karakter látszólag meghal, de később kiderül, hogy életben maradt. (James Bond-filmekben rendszeresen előfordul az ilyen)

24. A „kiválasztott” valójában a gonosztevő: A kiválasztott hősnek hitt karakterről végül kiderül, hogy ő a valódi gonosztevő. (Star Wars, Willow)

25. Az időhurok: Népszerű eszköz, amikor a szereplők egy időhurokban ragadnak, és újra és újra ugyanazt a napot vagy időszakot kell átélniük. (Idétlen időkig)

26. Az árulás: Az egyik szereplő elárulja a hőst vagy a csapatot, ami gyakran a film nagy fordulatához vezet. (Az összes Sikoly film)

27. A töketlen vagy ügyetlen, de mindenképp inkompetens hatósági figura: Mikor a történetben a hatósági vagy rendőri karaktert úgy ábrázolják, mint aki nem ért a dolgához, vagy ügyetlen, esetleg tökkelütött. (Csupasz pisztoly, Az utolsó akcióhős)

28. A bosszúvágy: Mikor a hőst a cselekmény során mindössze a bosszúvágy hajtja. (Kill Bill)

29. Az „aranyos találkozás”: Ez egy gyakori trükk a romantikus vígjátékokban, amikor a két szerelmespár valószínűtlen vagy humoros módon találkozik. (Bridget Jones naplója, 50 első randi)

30. A gonosztevő, aki el akarja pusztítani a világot, csak azért, mert: Egy túlhasznált és rettentően alulírt gonosztípus, aki el akarja pusztítani a világot, de soha nem magyarázzák meg, hogy miért. (A legtöbb szuperhősfilm)

31. A kocka karakter, aki menővé válik: Mikor egy stréber vagy szociálisan esetlen karakter népszerűvé vagy menővé válik. (Ha/Ver)

32. A végső visszaszámlálás: Mikor a karaktereknek korlátozott idő áll rendelkezésükre, hogy teljesítsék a küldetésüket, mielőtt a katasztrófa bekövetkezik.

33. A valószínűtlen hős: Mikor egy látszólag hétköznapi vagy jelentéktelen karakter felnő a feladathoz, és hőssé válik.

34. A meglepő családi kapcsolat: Kiderül, hogy egy karakter rokonságban áll egy másik karakterrel, nem ritkán a főellenséggel. (Star Wars)

35. A rosszfiúból jófiú lesz: Egy eredetileg gonosztevő átáll a hős oldalára, hogy együtt mentség meg a napot. (Pókember 2, Star Wars)

36. Az amnéziás cselekmény: Mikor egy szereplő emlékezetkiesésben szenved, gyakran egy traumatikus esemény következtében, és vissza kell nyernie az emlékeit, hogy megoldja a nagy rejtélyt vagy összerakja a múltját. (Viharsziget, Memento, A gépész)

37. A titkos személyazonosság: A  szereplőnek titkos személyazonossága vagy alteregója van, gyakran azért, hogy megvédje magát vagy másokat. (A legtöbb szuperhősfilm)

38. Az utolsó pillanatban történő menekülés: Mikor a karakter az utolsó pillanatban szerencsével vagy gyors gondolkodással épphogy megmenekül a veszélytől. (Hát nem a Végső Állomás)

39. A nagy és mindent eldöntő csata: A történet egy nagy csatára vagy egy leszámolásra épül a hős és a gonosz között. (Szinte az összes olyan film, amiben két ellenpólus feszül egymásnak, de leginkább akció, fantasy és szuperhősfilmekre jellemző)

40. A kívülállók csoportja: Ilyenkor különböző és gyakran furcsa karakterek egy csoportja összeáll egy közös cél elérése érdekében. (Harcosok Klubja, X-Men)

Most, hogy ismered a leggyakoribb filmes fogásokat/megúszásokat/kliséket, sokkal könnyebben át fogsz tudni látni a szitán. Persze attól még nem lesz automatikusan rossz egy film, hogy akadnak benne már korábban elsütött fordulatok, jelenetek vagy karakterek. A lényeg mindig a saját hozzáadott érték, melyekkel próbálják megfűszerezni a már jól bejáratott és bevált receptet, vagy ugye pont annak a hiánya.

A Star Wars például ugyanakkora gigantikus kliséparádé, mint az Alkonyat: hisz van benne bölcs, motivációs célokból halálra ítélt mester, fiatal és nagyravágyó hős, megmentésre váró hercegkisasszony, gonosz és elnyomó birodalom, majd a gonoszból jó lesz, miután kiderül, hogy a főhősünk igen közeli rokona, és így tovább, és így tovább.

Mégis, a Csillagok háborúja az egyik legnagyobb hatású filmalkotás valaha, míg az Alkonyatot még guilty pleasure-ként is veszélyes felemlegetni. A különbség, hogy George Lucas okosan, szimbolikusan használta a kliséket egy olyan csodálatos sci-fi-fantasy-űrwestern világban, ami azonnal beszippantja a nézőt. Tehát van egy egyáltalán nem elhanyagolható hozzáadott értéke, ellenben mondjuk egy csomó más hasonszőrű filmmel.

Szóval a legfontosabb, hogy ezeket a kliséket ne csak felismerjük, de tudjunk különbséget tenni a kreatív felhasználású klisé és aközött, amikor csak a hiányosságok leplezése és az ötlettelenségből beszuszakolt klisé között. Igazából ez a nehezebb.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Így néznének ki a kedvenc film-sorozathőseink és popkulturális ikonjaink animációs filmként

 

×