Ha minden egyes kifogásolható hátterű játéknál bojkottra szólítanának, akkor tulajdonképpen nem volna mivel játszani.

J.K. Rowling, a modern irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja az elmúlt néhány évben bizonyos körökben akkora közellenséggé vált, hogy nemhogy az általa jegyzett Harry Potter-könyvekről távolítanák el a nevét, de sokan még a frissen megjelent varázsvilágos Hogwarts Legacy-t is bojkottálták volna csak azért, hogy az írónő semmilyen plusz juttatásban ne részesüljön. Rowlingot azért akarják ennyire vehemensen, de inkább kevesebb, mint több sikerrel eltörölni, mert feministaként több helyütt hangoztatta a kifejezetten megosztó véleményét a transzneműekkel kapcsolatban.

A transz-közösségek azonnal transzfóbnak bélyegezték, a mai napig minden felületen hangosan tüntetnek az írónő ellen, majd a közelmúltban gigantikus morális magasságokból arra szólították fel a játékosokat, hogy nehogy fizessenek az Avalanche fejlesztőinek több évig kalapált munkájáért. Erről elsősorban az jutott az eszembe, hogy nyilván más nemi szervével sokkal könnyebb a csalánirtás, főként úgy, hogy közben az önjelölt social justice warriorok olyan nem létező morális piedesztálra állítják magukat, ami más esetben, más ügyekben egyszer csak szőrén-szálán eltűnik.

Ez akkor válik nyilvánvalóvá, ha a fogyasztói aranyhalmemórián túllendülve megnézzük az elmúlt hónapok videojátékos termését. Az elmúlt fél évben megjelent egy játék, amit egy olyan stúdió adott ki, ahol a nőket rendszerszinten nyomták el és zaklatták szexuálisan, spoiler: senki nem próbálta meg bojkottálni. Nem sokkal később bemutatkozott egy olyan alkotás is, aminek az egyik legfőbb alkotójáról derült ki, hogy tizenéves lányokat terrorizált szexuális üzenetekkel a közösségi oldalakon, spoiler: senki meg sem próbálta bojkottálni. Most pedig egy olyan játék is megjelent, amit orosz fejlesztők készítettek, méghozzá valószínűsíthetően orosz oligarchák pénzéből, újabb spoiler: senki meg sem próbálta bojkottálni.

Ha folyton moralizálunk, akkor nem marad mivel játszani.

 

A hasonló bojkottokkal szemben ellenérvként az szokott felmerülni, hogy tudni kell különbséget tenni alkotó és mű között. Ebben valóban van valami, de ez az érvelés csak addig állja meg a helyét, míg a művel, az alkotással, adott esetben termékkel nem okoznak valamiben vagy valakiben mérhető károkat.

Vegyük például az Activision Blizzardot, amit jelenleg most épp meg akar vásárolni a Microsoft. A vállalatról, pontosabban a Blizzardról még 2021-ben derült ki, hogy módszeresen eltiporták, megalázták, túldolgoztatták, alulfizették és szexuálisan zaklatták a női alkalmazottakat, sőt, a HR és a komplett vezetőség segített ezen ügyek eltusolásában. Persze, hullottak a fejek a porba, viszont a főkolompos Bobby Kotick maradt a vállalat élén, aki ellen a dolgozókon kívül igazából nem sokan szólaltak fel. Pedig

  • 2022 júniusában kiadták a Diablo Immortalt, amit mindenki csak a mikrotranzakciók miatt kritizált.
  • 2022 októberében megjelent tőlük a Call of Duty: Modern Warfare II, amit az egyik valaha készült legjobb CoD-etapnak kiáltottak ki.
  • Ugyanebben a hónapban debütált az OverWatch 2 is, melyet az egyik legjobb kompetitív hero shooternek választott a szakma.
  • A World of Warcraft 2004 óta tartó diadalmenetéről már nem is beszélve, a játékosok viszont mégsem szerveződnek át egy tört szerverre.

Egyik játékuk esetében sem volt akkora a népharag, mint a Hogwarts Legacy-nál, pedig ott annyira súlyos volt a helyzet, hogy egy alkalmazott öngyilkos is lett.

Mindeközben a Disney háza táján is van mit sepregetni, ennek ellenére a Dreamlight Valley, na meg több Marvel-kötődésű játékuk, mint például a Marvel’s Spider-Man, annak spinoffja, a Miles Morales is óriási siker lett, de a nemrégiben megjelent Midnight Suns-t, illetve a 2021-es Galaxis Őrzői-játékot is sokan dicsérték. És mi a baj pontosan a Disney-vel? Nos, azon túl, hogy egy köztudottan antiszemita náci szimpatizáns nevét viseli és használja brandként is van mit felróni:

  • a keleti piacokon, főleg Kínában a filmek promóciós anyagairól eltávolítják, elrejtik a más bőrszínű karaktereket
  • a Mulan élőszereplős verzióját pedig Xinjiangban forgatták, ahol nem elég, hogy páros lábbal tiporják az emberi jogokat, de még munkatáborokat is üzemelnek. A Disney viszont a film végén nem felejtette el megköszönni a xinjiangi hatóságok munkáját.

Az emberek mégsem protezsálnak a vállalat ellen a termékein keresztül. Megveszik a játékaikat, melyekből nyilvánvalóan nem keveset profitálnak – igen, még a Sony fejlesztette címekből is.

Bár a Ubisoft esetében nem volt szó olyan mértékű problémákról, mint a Blizzardnál, de a mértékeken talán nem is érdemes sokat lamentálni. Többen arról számoltak be, hogy a francia vállalatnál is jelen van a nemi alapú megkülönböztetés – nem épp a női alkalmazottak javára. Itt is akadtak elbocsátások, de a vezetőség legmagasabb fokáig nem ért el a hullám. Természetesen senki nem próbálta bojkottálni sem az Assassin’s Creedet, sem pedig a soron következő Far Cry-t, csak hogy kiálljanak a női dolgozók jogai mellett.

A Squanch Games Game Passban megjelent FPS-paródiáját, a High on Life-ot sem övezte a torrentre való felszólítás, pedig Justin Roiland, a Rick és Morty sorozat egyik alkotója volt a program egyik alapembere. Roilandról azonban az egyik zaklatásos bírósági ügye miatt kiderült, hogy több fiatalkorú lányt is zaklatott a közösségi oldalakon, sőt, állítólag néhányan a csapaton belül tudtak a viselt ügyeiről, mégsem tettek, szólaltak fel ellene. A High on Life bár nem lett a kritikusok kedvence, a játékosok többsége imádta.

2023. február 21-én jelent meg az Atomic Heart, amit egy orosz kötődésű csapat, a Mundfish készített. Ennek nyilván nehéz utánajárni, de több iparági forrás úgy tudja, hogy a játékot orosz politikai kötődésű üzletember finanszírozta, sőt, egy ponton még annak a gyanúja is felmerült, hogy a stúdió a játékkal adatokat gyűjt a játékosokról, melyek aztán az orosz kormánynál landol. Ezt a csapat természetesen próbálta cáfolni, de sokakat így sem sikerült meggyőzniük. Az Atomic Heartot azonban egy játékos vagy SJW sem próbálta bojkottálni, annak ellenére sem, hogy az utóbbi egy évben számos orosz származású művészt tettek tiltólistára az ukrajnai megszállás miatt.

Ugyanígy a Fortnite vagy a League of Legends ellen sem nagyon lépnek fel az aktivisták, miközben az Epic Games mintegy 40%-át, míg a Riot Games 100%-át az a kínai székhelyű Tencent birtokolja, amely már az alapítása óta szorgosan kiszolgálja a Kínai Kommunista Pártot. Ugyanez a kínai cég 2021-ben megvette a Left 4 Dead fejlesztőcsapatát, a Turtle Rock Studios-t, amely időközben kiadta a Back 4 Bloodot. Szintén senki, egyetlen jogvédő sem emelt hangot, vagy bíztatott a játék torrentezésére, pedig bőven találtak volna rá okot.

De a Tencent és az összes többi vállalat bűntársait még napestig tudnánk sorolni. A lényeg, hogy ha folyton moralizálnánk és emiatt bojkottálnánk, akkor tulajdonképpen nem maradna videojáték, amivel játszhatnánk.

Megoldás a torrent? Egyértelműen nem. Nem csak azért, mert így a játékosok fokozottan kitettek lesznek a hackereknek, de tulajdonképpen a tiltakozásuk lényege, a súlya veszik el, hisz az semmiféle áldozattal, lemondással nem jár.

Egy másik nagyon fontos pont, amiért új megoldást kell találni a tiltakozásra az az, hogy a bojkottal azokat az embereket is büntetik, akik nemhogy nem vettek részt az kimondhatatlan bűnökben, de sokszor még maguk is áldozatok. Ezzel pedig nem csak az önfeladásuk megy a kukába, de semmissé tesszük a munkájukat is. Sőt, több helyütt jutalékot kapnak az eladásokból (royalty), így a torrenttel közvetetten anyagilag is megkárosítjuk őket.

Nem hazudom, hogy itt van a kezemben a megoldás kulcsa. Jól körvonalazódik ugyanis, hogy ahogyan a világon semmi és senki, a szórakoztatóipar ezen ágazata sem makulátlan. És nem is lesz soha. Mindig előkerülnek a mumusok a szekrényből, mindig ki fog derülni valakiről, hogy egy vállalhatatlan figura, akinek bűnei miatt azok is szenvedésre ítéltettek, akik semmiről sem tehetnek.

Az azonban nagyon érdekes, hogy a fenti bűnök a saját megítélésem szerint sokkalta súlyosabbak, mint Rowling véleménye, amivel közvetlenül tulajdonképpen senkinek sem árt. Mégis, a többség szó nélkül fogyasztja őket, költi el a pénzét rájuk/bennük, míg a Hogwarts Legacy-t hosszú hónapokig óriási balhé övezte. Tehát nemcsak a kiállás formáján lenne érdemes még dolgozni.

Ezt is olvasd el:

Ezért ne mobilozz vagy streamelj vezetés közben – Így járt a kutyát gázoló Twitcher

 

×