A virtuális valóság csigalassúsággal kúszik be a mindennapokba, annak ellenére, hogy folyton központi téma. De vajon miért?

Annak ellenére, hogy a virtuális valóság minden második mondatban benne van, ami IT-ról és gamingről szól, a hozzá nélkülözhetetlen AR/VR headsetek piaca tavaly szabályosan a haldoklás szélére jutott. Ebben az évben már számottevő növekedést várnak a szakértők, sőt, azt jósolják, hogy három éven belül több mint kétszeresére fog növekedni az éves forgalmuk.

Forrás: IDC

Vajon reális ez a jövőkép?

A 2022-ben eladott VR-headsetek száma (9,5 millió darab) 12,8 százalékkal múlta alul a 2021-ben értékesített eszközökét (10,9 millió darab) – állapítja meg az IDC piackutató adataiból a Variety. A visszaesésnek számtalan oka lehet, a tavalyi évre mindenhol felszámolt karanténintézkedésektől a technológia stagnáló népszerűségén át egészen addig, hogy nem került elég értékelhető és/vagy megfizethető eszköz a piacra. Ez idén biztosan megváltozik, így a piacot jelenleg uraló Meta kezdheti enni a kefét.

 

Február 22-én visszatér a virtuális valóság piacára a Sony, amikor piacra dobja a PlayStation VR 2-t, 549 dolláros, vagyis úgy 200 ezer forintos áron. A drágának tűnő eszköz valójában csak az alsó-középmezőnybe fog tartozni, hiszen a tavaly megjelent Meta Quest 2 kb. 400 dolláros (146 ezer forintos) áron kapható, viszont a Meta Quest Pro-ért már lélegzetelállító 1.500 dollárt (547 ezer forintot) kérnek.

És ez nem a jéghegy csúcsa – érkezik az Apple

Továbbra is nagy kérdés, hogy Almáék vajon fel tudják-e borogatni az AR/VR headsetek piacát, vagy akkora árcédulát csapnak a készülő Reality Pro oldalára, hogy a fal adja a másikat. Szakmai berkekben sokan nagy összegben fogadnának rá, hogy az Apple virtuális valóság készlete 2-3-szor annyiba fog kerülni, mint egy MacBook. A hírek szerint

akár 3.000 dolláros, vagyis több mint egymillió forintos áron kerülhet piacra – talán még ebben az évben.

Forrás: smartprix

A cégtől nem lenne túl nagy meglepetés, hogy a tehetősebb vásárlókat célozza meg, hiszen eddig sem tett másként, ugyanakkor érdekes, hogy ebben a ligában ott liheg majd mögötte a szintén prémiumnak szánt Meta Quest Pro.

A kompatibilitás fog dönteni?

Bármennyire is lesz káprázatos teljesítményű a Reality Pro és kap végül egy rakás új játékot a PS VR 2, a piacot várhatóan továbbra is a Meta fogja uralni – legalábbis az alapján, hogy mennyire elterjedtek a Quest 2-vel és Quest Proval kompatibilis eszközök. Nos, nagyon. A Facebook utód cége nemrég megállapodást kötött a Microsofttal, így annak alkalmazásaihoz – a 365 csomagtól az Office-on és a Teamsen át az Xbox Game Pass könyvtárig – gond nélkül párosíthatók a headsetjei. Nyugodtan mondhatjuk, hogy Zuckerbergék agresszíven védik a terepüket –

ahová egyébként senki se nagyon akarja követni őket.

A másik két nagy gyártó továbbra is remekül eljátszadozik majd a saját platformjain (a Sony a PS5-ön, az Apple meg a TV-n, Watch-on, Mac-en), míg a többiek, mint a HTC és a Bytedance egyelőre csak óvatosan harapdálnak a tortából. De az a felállás, hogy tízből majdnem kilenc VR headset a piacon a Metától származik, szinte biztos, hogy nem marad így.

Forrás: IDC

Ne menjünk el a dolog mellett, hogy a Meta teljesítménye ebben a szegmensben nagyon szép – még annak ellenére is, hogy a VR projektekért felelős Reality Labs divíziója szabályosan elvérezni látszik, maga az anyacég meg levegőért kapkod a tőzsdén.

Mikor, ha nem most?

A Meta bajlódását – ha ügyes, és miért ne lenne az? – remekül kihasználhatná az Apple arra, hogy leharapjon egy jókora darabot a konkurencia piaci részesedéséből. Ehhez még közelebb juthat, ha saját VR-sisakjának funkcióit valahogy integrálja abba a több mint egymilliárd iPhone-ba, ami jelenleg is üzemel a világon. Ez egyszerű zsebbe vágó következmény lenne, hiszen amíg a PS VR 2-höz még csak-csak megveszik az emberek a PlayStation 5-öt, hogy a kettőt együtt kb. ezer dollárért hazavigyék, egy önmagában háromezer dolláros Apple Reality Pro birtoklásáért nem biztos, hogy további ezreket kiadnak Apple TV-re, MacBook-ra, vagy iMac-re. Az iPhone – az viszont sokkal-sokkal több zsebben ott lapul.

Itt részleteztük mire lehet képes a Reality Pro:

Brutális árral és tudással érkezik az Apple VR szemüveg – Ez tudjuk eddig

 

×