Minden online vállalkozás egy picit más, de az e-kereskedelemnek is vannak törvényszerűségei.

Minden online vállalkozás egy picit más, de az e-kereskedelemnek is vannak törvényszerűségei. Egy webáruház hatékony működtetésének is vannak ilyen alappillérei, amik azonosak akkor is, ha kézműves kerámiát árul webáruházunk és akkor is ha autógumit.

Végignézzük ezeket a pilléreket a tudatos tervezés fontosságától a fulfillmentig.

Tudatos tervezés

Egy kezdő webáruház sikere nagyon nagy mértékben a tulajdonosi mentalitáson és felkészültségen múlik. A későbbiekben ki fogunk térni a technikai, műszaki alapokra is, de ezek egyik sem olyan mértékig meghatározó a vállalkozás sikerére nézve, mint maga a vállalkozó. A webshop növekedésével sem csökken ez a szerep, de bizonyos mértékig átalakulhat.

A tudatos tervezésnek a vállalkozás minden területén meg kell jelennie. A termékek bevezetését piackutatásnak kell megelőznie, a sikeres marketing kampányokhoz ismerni kell a célközönség igényeit, a megfelelő árazáshoz mindezek mellé működési költségeinkkel is tisztában kell lennünk. Nem megérzésekre alapozott, hanem tényekkel, adatokkal alátámasztott döntések meghozatalára és azok eredményességének mérésére van szükség.

A működés folyamatait is át kell gondolni, ahol lehetséges automatizálni és a visszajelzések alapján korrigálni a hibákat. A partnereket egyértelmű célok és elvárások mentén kell kiválasztani. Ezek mind a vezető személyétől függő döntések, amik alapvetően határozzák meg az áruház gazdasági sikerességét.

A tudatos tervezés, visszaellenőrzés és ezen alapuló újabb és újabb döntések meghozatalának jelentősége sokszor elsikkad a napi munkák között. Ha könnyen átadható, kiszervezhető, stratégiai döntéseket nem igénylő feladatok teszik ki tulajdonosként áruházunkkal töltött időnk javát, akkor hosszabb távon nem leszünk képesek a megfelelő minőségben elvégezni azt az elemző és tervező munkát, ami elengedhetetlen a sikerhez.

Jogszabályok követése

Az adó-, vám- és jogszabályok pontos ismerete és alkalmazása alapfeltétele egy webáruháznak. Az optimális vállalkozási és adózási formát kell választanunk és ezek költségeivel tisztában kell lennünk. Nem érdemes a könyvelőn spórolni.

Tudnunk kell, hogy termékeinkre vonatkoznak-e speciális szabályok. Szükséges-e külön engedély árusításukhoz, el kell-e készítettünk további dokumentumokat forgalmazásukhoz. Elég ha abba belegondolunk, hogy bizonyos termékeket nem vásárolhatnak 18 év alattiak vagy abba, hogy az élelmiszerek árusításához HACCP rendszerre is szükségünk lesz. Ismernünk kell termékeink beszerzésének útját és erre az útra vonatkozó vámszabályokat.

Szintén alaposan ismernünk kell vásárlóink jogait. Minden webáruházra a hagyományos bolti kereskedelemtől eltérő fogyasztóvédelmi előírások érvényesek. Ezen szabályok betartása nem csak azért fontos, mert kötelező, hanem azért is, mert vásárlóink félelmein vagy éppen elvárásain alapulnak. A vásárlót biztosítani kell arról, hogy nem csak jó, hanem biztonságos döntést is hozott, amikor minket választott.

Személyes adatok gyűjtése, tárolása és felhasználása az online marketing alapját képezik. Nem csak tisztességesen és hatékonyan, de legálisan is kell bánnunk az adatokkal.

Stabil informatika

Az eddigi puhább alapok után térjünk rá a kézzel foghatóbb, technikai feltételekre. Stabil, jól kezelhető és szükség esetén bővíthető informatikai háttérre minden webáruháznak szüksége van. Természetesen ide értjük a domaint és a tárhelyet, valamint az online működést legjelentősebben befolyásoló webáruház motort is. Átlátható, logikus, felhasználóbarát, ugyanakkor gyorsan és megbízhatóan működő honlap nélkül a webáruház olyan, mit ha egy hagyományos bolt helyett csak annak raktárába mehetnék be vásárolni.

Nem elengedve a fenti példát: ha fizetési lehetőségeink hiányosak, az pedig olyan, mint ha nem lenne kassza boltunkban. Az online kártyás fizetés lehetősége egyre nagyobb elvárás, ennek technikai feltételeit biztosítani kell. (Továbbra is az utánvét a legnépszerűbb fizetési mód, de a futárnál egyre többen kártyával fizetnének.)

Célzott marketing

Az online térben hatalmas a verseny, hiszen a földrajzi távolságok szerepe szinte teljesen eltűnik. Ebben a versenyben kiemelkedően fontos, hogy ajánlatunk eljusson a fizetőképes kereslettel rendelkező célközönségünkhöz. Ennek alapja, hogy tudnunk kell kik képezik lehetséges célközönségünket és számukra miért lehet előnyös termékünk.

Az, hogy a földrajzi tér szerepe csökken és bárkit elérhetünk, azt is jelenti, hogy a nem kellően célzott kampányok hatékonysága alacsony, így a marketing költségek kilőhetnek az égbe. Ezt a már fent említett tudatos tervezéssel, elemzéssel lehet megelőzni. Potenciális új vásárlóink megtalálása során le kell szűkítenünk kampányunkat azokra, akiknél reális az esély arra, hogy érdekelni fogja őket ajánlatunk.

Megnő a szerepe annak, hogy elérjük azokat, akik már érdeklődtek termékünk iránt vagy vásároltak is nálunk. Törzsvásárlói programokkal, hasznos tartalmakkal kell érdekelté tennünk őket abban, hogy hozzájáruljanak adataik kezeléséhez így további kapcsolatot tudunk építeni velük. Egy korábbi felhasználót új vásárlásra ösztönözni lényegesen olcsóbb, mint egy teljesen új fogyasztót meggyőzni.

Itt már látszik, hogy az e-kereskedelem alappillérei erősen kapcsolódnak egymáshoz. Tudatos tervezés szükséges a célközönség megtalálásához és eléréséhez, aminek feltétele a jogszabályok követése.

Állandó láthatóság

Amíg a marketing a célzott kampányok során ér el a többé-kevésbé ismert célközönségünkhöz, addig a keresőoptimalizálás (népszerű angol rövidítéssel SEO) a tematikus láthatóságot biztosítja számunkra a kampányoktól függetlenül is. A világhálón a felhasználók java kulcsszavas keresésekkel indul böngészésre. A számunkra releváns kulcsszavakhoz így hozzá kell tudnunk társítani webáruházunkat, hogy az megjelenjen a felhasználó számára.

Specifikus, egyedi, informatív és hasznos tartalmakkal és értékes online kapcsolatok tudatos kiépítésével webáruházunk láthatósága ugrásszerűen megnőhet. A láthatóság eztán növeli a látogatók számát, ami ha jól alakítottuk ki oldalunkat, növeli a vásárlások számát is.

Precíz teljesítés

Egészen eddig úgy beszéltünk az e-kereskedelemről és a webáruházak működésének alappilléreiről, hogy nem esett szó arról, hogy a megvásárolt termék fizikai valójában is létezik és azt valahogyan meg is kell kapnia a vásárlónak, ha már egyszer megvásárolta tőlünk. Pedig ha ez nem működik, akkor minden más értelmetlenné válik. Az is egyértelmű, hogy ez a pillér kilóg a többi közül: itt nem online tevékenységre, hanem hagyományos, fizikai munkára van szükség.

Készletünk darabjait fogadni kell a beszállítótól, azokat biztonságosan kell tárolni, nyilvántartani, rendelés esetén megtalálni, kigyűjteni, összecsomagolni, szükség esetén kiegészítő dokumentumokkal ellátni és kiszállítani a megrendelőhöz. Mindezt hiba nélkül és minél gyorsabban. Ez a legtöbb munkaidőt és munkaerőt igénylő feladat a webáruház üzemeltetése során, így működésének minősége alapjaiban határozza meg a vállalkozás sikerességét.

A logisztikai feladatok elvégzése gyakran állít növekedési akadályt a webáruházak fejlődése elé. Ennek elhárítására általában két út áll egy webáruház előtt: vagy teljesen saját logisztikai bázist épít ki, aminek működését akár egy másik önálló vállalkozásként kezeli, vagy kiszervezi ezt a tevékenységet egy külső partnernek.

A saját bázis teljes kontrollt biztosít, de nagy a beruházási és fenntartási igénye. Miután a logisztika egy külön szakma, képzett alkalmazottak felvételére is szükségünk lesz. Saját központ gazdaságossága akkor biztosítható, ha a raktár kihasználtsága magas és egyenletes. Ezt egyetlen webshop üzemeltetésére fenntartani gazdaságtalan.

Éppen ezért az a jellemző, hogy a webáruházak szakosodott szolgáltatóknak, fulfillment vállalkozásoknak szervezik ki a logisztikát. Ezek a vállalkozások egyszerre több webáruház készletét kezelve teljesítik azok minden logisztikai igényét, biztosítva ezzel a hatékony működést saját maguknak és a webáruházaknak egyaránt. A raktározás kiszervezése és a megfelelő logisztikai partner megtalálása az egyik legalapvetőbb pillére a webáruházak működésének.

×