Kiderült a GTA eredete: Egy dínóval rombolhattunk volna a városban
Egy nemrég készült interjúból végre kiderült, hogy a Grand Theft Auto meglepő és mulatságos eredettörténete.
Egy nemrég készült interjúból végre kiderült, hogy a Grand Theft Auto meglepő és mulatságos eredettörténete.
Egy nemrég készült interjúból végre kiderült, hogy a Grand Theft Auto meglepő és mulatságos eredettörténete.
Azt gondolom senki nem vitatja, hogy a Grand Theft Auto a videojáték-ipar egyik, ha nem a legnagyobb, legismertebb és legsikeresebb címe (játéksorozata). Amióta az első játék 25 évvel ezelőtt megjelent, dollármilliókat termel a franchise, és rajongók milliói játszanak nap mint nap. Az első játék készítésekor azonban az akkori alkotók, a DMA Design még nem volt biztos benne, hogy milyen lesz a végleges játék.
A Grand Theft Auto korai koncepciója szerint a játékos egy dinoszauruszként járkál és rombolja az épületeket.
Nemrég Colin Macdonald, aki néhány hónappal a játék 1997-es megjelenése előtt csatlakozott a DMA Designhoz, a BBC-nek beszélt a franchise kezdeteiről és arról, hogyan fejlődött a sorozat. Vagyis, hogy hogyan született napjaink egyik legkedveltebb játéka.
„A fejlesztés közepén felmérték, hogy a hét cím közül, amelyen dolgoztak, melyik lesz a legsikeresebb és melyik a legkevésbé. A Grand Theft Auto-ról gondolták a leginkább, hogy megbukik” – magyarázza Macdonald.
Macdonald szerint azért gondolták így, mert a fejlesztés közepén még nem volt világos, hogy milyen is lesz a játék. Emellett eléggé bugos volt – nem lehetett vele pár percnél tovább játszani anélkül, hogy összeomlott volna, így az alapverzióban nem igazán hittek.
A fejlesztés során a Grand Theft Auto számos változtatáson ment keresztül a problémás fejlesztés miatt. A játék egyik korai változatában például volt egy kísérlet: a játék főszereplője egy dinoszaurusz volt.
„A DMA egyik alapító programozója, Mike Dailly egy technológiai kísérletet végzett, hogy megmutassa, hogyan nézhetnek ki az épületek 3D-ben felülnézetből. Egy dinoszauruszos játékkal állt elő. Volt ez a város, amely valamilyen 3D-s formában mozgott, de te egy dinoszaurusz voltál, aki körbe-körbe járkált és lerombolta az épületeket. Ez volt a Grand Theft Auto kezdete.”
Később Dailly a város életre keltéséhez autókat is hozzáadott, amelyek körbe-körbe közlekedtek. Ez hozta az ötletet, hogy a dinoszaurusz irányítása helyett valaki autót vezethetne.
„Egy jó darabig Race ‘n’ Chase volt a neve. Aztán valaki rájött, hogy ‘ó, igazából kipróbálhatnánk azt, hogy a játékos kiszáll az autóból, és szaladgál, majd ki-be száll más autókból. Igazából csak ekkor változott át Grand Theft Autóvá.”
A játék átalakítása azonban új problémákhoz vezetett.
„A játék nagyon bugos lett, sokszor összeomlott, a csapat pedig úgy érezte, hogy nem azt csinálják, amit eredetileg terveztek. De valójában ez a fejlődési folyamat az, ami miatt olyan dinamikusnak éreztük a játékot.”
„Bár ez egy nagyon frusztráló folyamat volt a csapat számára, láthatták, mi az, ami tényleg működik, azt továbbfejlesztették, és új irányt adtak a játéknak. Arra is volt idejük, hogy csiszoljanak rajta, így olyan dolgokat kezdtek el csinálni, mint a féknyomok és árnyékok, hangeffektek és a rádiók – mindazok a dolgok, amelyek igazán életre keltették a világot.”
Mint kiderült, volt olyan terv is, hogy a játék játszódjon a jövőben, de később kiderült, hogy minden játékos jobban élvezi, ha a játék a mai világban játszódik. Bár a fejlesztés során voltak problémák, MacDonald szerint az eredeti csapatnak volt egy olyan érzése, hogy valamire rátaláltak.
„Tudtuk, hogy valami különlegeset találtunk – már csak azért is, mert a csapat is szabadidejében ezzel játszott. Elég nagy meglepetés volt, hogy még negyed évszázaddal később is ilyen jól teljesít.”
Eszerint tehát igen sok dolognak kellett történnie ahhoz, hogy a GTA olyan legyen, amilyen. Kezdetben még a fejlesztők sem hittek benne. Vajon a dínós verzió is ilyen sikeres lett volna?
A Microsoft most akkor leplezte le a GTA 6 megjelenési dátumát?