Az elmúlt 20 évben alaposan átalakult a videojátékok disztribúciója – míg korábban a fizikai eladások domináltak, ma már a játékeladások közel 90%-át digitálisan bonyolítják.

Egy átlagos játékos a mindennapok során nem sokat gondolkozik azon, hogy vajon digitális vagy lemezes formában vásárolja-e meg az általa választott játékot, hiszen az esetek döntő többségében úgyis az árszabás lesz az eldöntője a dolognak.

Ennek pedig nem kizárólag és nem minden esetben a pénztárca az okozója, sokkal inkább a megváltozott világ dinamikája. Amíg a platformok digitális boltjaiban szinte rendszeresek az akciók, addig hasonló leárazást ilyen ütemben egyszerűen képtelen kivitelezni egy fizikális játéküzlet. Ezért a lemezes játékok ára jellemzően lassan ereszkedik, míg a digitális felületeken hullámozva válik egyre olcsóbbá, aminek hatására sokkal inkább megtalálja magának a gamer a bepattanót. Ezeket pedig nem mindig tudja alálicitálni egy boltos, de legalábbis nem megtérülő üzlet beszerzési ár alatt adni egy-egy kópiát.

Az viszont már egy teljesen másik kérdés – és eldöntendő vita, hogy vajon a lemezes, vagy a digitális játékkal jár jobban az ember?

Röptöri

Egyébként már a vita önmagában is érdekes, és egy picit abszurd is, hiszen egy alapvetően digitális alkotásról van szó, amihez elengedhetetlen egy speciális eszköz, amin megjelenik. Ez lehet egy konzol, vagy egy számítógép, a lényeg, hogy ha az nincs, akkor játék sincs, mindegy, hogy ott van-e a polcon a tükörsimára polírozott lemez, vagy sem.

A videojáték tulajdonképpen minden aspektusában, a készültének szinte minden szegletében egy kézzel megfoghatatlan digitális mű, aminek egyetlen fizikális megtestesülése az adathordozó, amire felmásolták. Ez régen nagyon sok minden lehetett:

  • VHS-szerű kazetta,
  • floppylemez,
  • speciális cartridge,
  • CD,
  • DVD,
  • memóriakártya,
  • UMD-lemez,
  • Blu-ray lemez,

vagy akár egy hatalmas lapka, amit beraktak az árkádgépekbe. A lényeg, hogy ennek a digitális, valójában nem létező dolognak az egyetlen fizikális leképezése az a kütyü, amiről elérhető. A történelem folyamán nem különösebben volt probléma egyik adathordozóról a másikra váltani, hiszen a lényeg tulajdonképpen maradt: a játékoknak volt egy fizikális formája is, még ha azzal önmagában nem is lehetett úgy eljátszani, mint egy búgócsigával, vagy egy társassal.

Viszont a digitális játékvásárlás lehetőségének elterjedésével ez egyre inkább háttérbe szorul, és mivel a játékok egyre nagyobb hányada már csak digitális formában jelenik meg, illetve a játékvásárlás is már 90-10 százalékban a digitális javára dől, úgy egyre valósabb a veszélye annak, hogy idővel eltűnnek a klasszikus, kézzel is megfogható fizikai példányok. Pedig a digitális terjesztésnek is igen régre visszanyúló történelme van.

A legelső hivatalos digitális bolt, de inkább amolyan játékszolgáltatás például az 1980-as években alakult. A Wikipédia szerint volt a GameLine, de ironikus módon ehhez is egy speciális kazetta kellett, amely segítségével az Atari 2600 játékosok egy központi szerverhez csatlakozhattak, itt pedig 5-10 napig bérelhettek maguknak játékokat. Voltaképp ez adta az ötletét a streaming szolgáltatásoknak, illetve a Game Pass-PS Plus játékszolgáltatásoknak, illetve előttük a Steamnek.

A GameLine megszűnése után több konzolgyártó is megpróbálkozott hasonlóval, de azok nem lettek különösebben népszerűek, lévén akkoriban kifejezetten szörnyű volt az internetkapcsolat. A digitális játékterjesztés azonban PC-n már kezdett formálódni a Bulletin Board Systems-en, ahol leginkább demókhoz és shareware cuccokhoz lehetett hozzájutni. Nem mellesleg a BBS volt a World Wide Web, illetve a fájlmegosztás ősatyja is. Ez viszont egy nagyon zárt rendszer volt, illetve a sebesség PC-n sem volt túl acélos, így a valódi digitális forradalomra egészen az internet berobbanásáig, és egy Steam nevű áruház indulásáig várni kellett.

Elég a töriből! Azt mondd meg, hogy melyik a jobb!

Szóval, most, hogy gyorsan átnyálaztuk magunkat ezen a roppant izgalmas történelmi visszatekintőn, rá is térhetünk a lényegre. Digitálisan vagy fizikálisan jobb játékot vásárolni? Erre pedig nem lesz egyszerű választ találni, de azért veselkedjünk csak neki.

Digitális: forma:

A digitális játékvásárlás hátteréről nagyon sokan csak nagyon keveset tudnak, pedig fontos tudni például a jogi maszlagot – legalább felületesen, hogy el tudjuk dönteni, megéri-e nekünk, avagy sem. Alapvető probléma, hogy a játékosok azt hiszik, ha digitálisan vásárolnak meg egy címet, akkor az az övék. Mintha bementek volna a boltba a lemezesért, megvettem, tehát az enyém, örökre megmarad.

Nos, nem igazán:

a digitálisan megvásárolt játék nem lesz a tulajdonod. Azt csupán bérled, pont úgy, mint amikor a Game Passra fizetsz, annyi a különbség, hogy a játék teljes árán drágábban, de sokkal tovább férsz hozzá. Az apróbetűs részben ugyanis szinte minden platformon odabiggyesztik, hogy ezért a bizonyos összegért csak a licenc bérlését kapja meg a felhasználó, azaz ha megszűnik a platform, akkor a játékos sajnos így járt.

Csupán a kiadó, stúdió, vagy a bolt üzemeltetőjének lelkén áll, hogy a pórul jártak kapnak-e visszatérítést, esetleg más felületen továbbra is hozzáférhetnek a megvásárolt portékákhoz. Az esetek többségében a kiadó megoldja valahogy a dolgot, de érdemes tudni, hogy ez senki részéről sem kötelező. Ezzel szerintem nagyon fontos tisztában lenni.

Pro:

  • Általában jobb áron lehet megvenni a digitális játékokat.
  • Egy másik eszközről bármikor hozzáférhetünk, csak a profilunkba kell belépnünk.
  • Nem foglal sok helyet, és megússzuk a portörlést is.
  • Nincs meg a veszélye, hogy elfogy.
  • Nem termel annyi szemetet – ergo környezetkímélőbb, mint a lemezes kiadás.
  • Nem sérül, vagyis egy bosszúszomjas ex nem tudja megsemmisíteni.

Kontra:

  • Nem lehet cserélgetni, illetve elesünk a továbbértékesítéstől is.
  • Ha bármikor nem is, de idővel egészen biztosan elveszítjük a digitálisan vásárolt játékokat.
  • Ha nincsen internet, akkor nem férünk hozzá a könyvtárunkhoz, lassú kapcsolat mellett pedig évezred, amíg letöltődik.
  • Sok platformon bonyolultabb visszakérni érte a pénzt – van olyan, ahol például nem is lehet (WTF?).

Fizikai/lemezes forma:

A lemezes verzióval viszont már tényleg miénk a játék, legalábbis annak lemezen lévő példánya. Viszont így is megvan a veszélye annak, hogy elveszítjük, hiszen egy fizikai kiadás könnyen megsérülhet – egy expasi/barátnő által vagy egy szimpla költözés során, és a polírozás csak a felületi karcokat javíthatja. Szóval itt is simán benne van a pakliban, hogy újra meg kell majd vásárolnunk a játékot.

Az is fontos, hogy az esetek döntő többségében a fizikális példányok egy bizonyos eszközhöz vannak kötve, azaz ahhoz, hogy játszhassunk vele, rendelkeznünk kell egy kompatibilis konzollal vagy PC-vel. Utóbbit is érdemes lehet jobban megvizsgálni, mert sokan azt hiszik, hogy számítógépen örökké tart egy lemezes játék. Nos, nem igazán, hiszen változnak az operációs rendszerek, a háttérprogramok, egy idő után pedig egyszerűen inkompatibilisek lesznek egymással.

Konzolon a Microsoft sokat javított ezen a helyzeten a visszafele-kompatibilitással, azért ennek is megvannak a maga határai. Az pedig egy másik szignifikáns probléma, hogy ha van is egy régi játékgép, ahhoz kell egy megfelelő tévé/kijelző is, az újabb kütyük ugyanis már nem rendelkeznek a több tíz évvel ezelőtti, de már nem használatos aljzatokkal, ha mégis, akkor a felbontással gyűlhet meg a bajunk.

Pro:

  • Miénk a játék, ami örökre megmarad, hacsak nem pusztítjuk el valahogy az adathordozót.
  • Internetkapcsolat nélkül is játszhatunk vele.
  • Ha már nem tartunk rá igényt, akkor pénzzé tehetjük.
  • Van használt piac!
  • Könnyebb visszakérni érte a pénzt, vagy akár el is cserélhetjük, vagy lásd az előző pontot.
  • Szuper gyűjtői kiadások + király játékgyűjteményes szobát lehet csinálni belőlük.

Kontra:

  • Egy idő után már sok helyet foglal, és porosodik.
  • Használódik, és megvan a veszélye, hogy totálkáros lesz, ekkor mehetünk venni egy újat.
  • Környezetszennyező a legyártása, és egészen sok műanyaghulladék keletkezik a dobozokból.
  • Lassabb és körülményesebb a beszerzése.
  • Kevesebb akció.
  • Ha nincs nagy házad, akkor félő, hogy ez is örökre odalesz.

Végeredmény!

Nos, nem könnyű ítéletet hozni, és valószínűleg én sem fogok tudni. Már csak azért sem, mert egy nagyon kettős személyiség vagyok: szeretem megvásárolni a játékok fizikális kiadásait, ugyanakkor egy nagyobb akció során még akkor is befizetek rájuk, ha már ott vannak a polcon – és fordítva.

Mindkét formának megvan a maga előnye és hátránya, nem meglepő módon az egyik pont abban erős, amiben a másik gyengébb.

Ezért is érdemes tisztában lenni az egyéni preferenciákkal és igényekkel. Ha például valaki szereti otthon gyűjtögetni a játékokat, esetleg nem olyan jó az internetkapcsolata, illetve bőven van hova pakolni is, akkor nyilván a lemezes a nyerő. Ha vigyázunk, akkor pedig örökre meg is marad, amit megfelelő kiegészítőkkel az unokáknak is mutogathatunk.

Ha viszont az ember szimplán csak játszani szeretne, és nem különösebben ragaszkodik a fizikai lemezhez, amit egyébként sem tudna hova rakni, meg hát minek, illetve jobb szereti a kényelmet, a gyorsaságot, és nem tervezi később sem eladni a használt piacon, akkor pedig a digitális verzió a jobb. Ez ugyan nem örök, de kényelmesebb és sokszor olcsóbb is, mint a lemezes.

Na és te melyiket preferálod jobban?

Ezt is érdemes lehet elolvasnod:

Gamer DIY: Ne dobd ki a régi billentyűzetet, csomó király cucc lehet még belőle!

 

×