Kikutatták, hogy mennyire sokszínűek a legnépszerűbb videojátékok faji és nemi alapon. Kiderült, hogy semennyire, de ez tényleg baj?

Ha az arányokat nézzük, akkor aggasztó lehet a férfi és a fehér bőrszínű karakterek túlsúlya, na meg az, hogy a gonosztevő még mindig szinte biztosan ázsiai, vagy fekete, ahogy az is, hogy

az elsők között elhalálozó jóbarát tutira nem fehér – béke poraira.

Az ember azt hinné, hogy a skatulyákból és az egydimenziós faji, illetve nemi szemléletből már régen megjöttünk, pedig a GTA V mániákusan tomboló FEHÉR dilinyósa (Trevor szerepében a zseniális Steve Ogg), vagy a Horizon-széria végletekig nemes lelkű főhősNŐje (akit a thai származású Ashly Burch szinkronizál) valójában csak két üdítő kivétel az egy kaptafára született karakterek sorában. Persze, tudjuk, Tomb Raider. De tudnád tovább sorolni?

Forrás: Guerrilla Games

Tisztázzuk: e sorok írója a falat kaparja kínjában a Bridgerton család etnikailag nagyon diverz szereplőgárdája miatt, de nem azért, mert nem akar színesbőrűeket látni. Épp’ ellenkezőleg: nem tudok nem kiakadni az afroamerikai nemeseken, ami

a 19. századi Angliában akkora történelemhamisítás, hogy az 1833-as rabszolgatörvény adja a másikat!

A faji és nemi sokszínűségre vonatkozó elvárásnak MEGFELELNI kellene a szórakoztatóiparban, nem pedig annyira TÚLKOMPENZÁLNI, hogy végül rá se ismerjünk a társadalmunkra, vagy egyenesen elhazudjuk azt, amilyen valójában. És ezt még a hőn szeretett játékiparunk is következetesen elcseszi. A DiamondLobby kikutatta mennyire.

Forrás: DiamondLobby

A videojáték-karakterek diverzitásáról készült riportjukban több mint érdekes eredmények születtek. Fogtak száz darab, 2017-2021-ben készült videojátékot és kielemezték, hogy

milyen arányban szerepelnek bennük fehér-, vagy színesbőrű, férfi és nő, esetleg nem bináris nemű karakterek.

A kutatáshoz egyrészt a vizsgált évek 10-10 bestsellerét választották ki, míg a fennmaradó ötven játékot olyan nagy stúdiók legsikeresebb munkáiból emelték be, mint az Activision, az EA, a Nintendo, vagy például az Ubisoft. Az így kapott listából kiszűrték azokat a darabokat, amikben teljesen testreszabhatóak a karakterek, magyarán száz százalékban a játékoson múlik, hogy a szereplők milyen faji és nemi sajátosságokkal rendelkeznek.

Illusztráció: But Why Tho? podcast

93 sikerjáték maradt fenn a szitán. Nézzük hogy teljesítettek a diverzitás szintjén!

A mintán szereplő történetek főszereplőinek 79,2 százaléka férfi, 20,8 százaléka pedig nő (magyarán egyetlen nem bináris nemű figura sem szerepel közöttük). A további központi karakterek 54,2 százaléka fehérbőrű és csak 8,3 százalékuk nő és/vagy tartozik afroamerikai, ázsiai, latin, vagy egyéb népcsoporthoz.

A 93 játékban szereplő, összesen 810 figura 66,5 százaléka férfi, 27,7 százaléka nő és 5,8 százaléka nem bináris.

Ennél izgalmasabb eredmény, hogy a DiamondLobby szerint a vizsgált címek 31,7 százalékában kizárólag férfiak szerepelnek, miközben öt százalékot találtak, amikben csak női karakterek jelennek meg.

Forrás: WhatIfGaming

A nemek eloszlásához hasonló arányt produkált az a mutató, amivel a faji sokszínűséget igyekeztek kimutatni: az összes karakternek a 61,2 százaléka fehér, míg az összes többi etnikumnak 38,8 százalék jutott. Rálestek a kizárólagosságra is: a vizsgált játékok 9,5 százalékában csak fehér szereplők vannak; ezzel szemben 5,3 százalékos arány maradt azoknak, amelyekben egyáltalán nincs fehérbőrű figura.

Forrás: DiamondLobby

A kutatók nem voltak restek megnézni, hogy etnikai és nemi alapon melyik volt a 2017-2021-es időszak legsokszínűbb játéka.

A győztes az Apex Legends.

A Respawn Entertainment és az Electronic Arts ingyenes battle royale játékában nyolc női karakter szerepel a hét férfivel és egy nem bináris neművel szemben. Ehhez hasonló módon, patikamérlegen súlyozták a féhérbőrű (6), a fekete, ázsiai és más nemzetiségű (7), valamint nem meghatározott etnikumba tartozó (1) szereplők számát. Ami a szexuális hovatartozást illeti, az Apex Legends 17 karakteréből 11 hetero, míg a többi homo-, vagy biszexuális.

Forrás: Respawn / EA

KONKLÚZIÓ

Bár a stúdiók nagyon könnyen takarózhatnak azzal, hogy a játékaik faji és nemi diverzitását a történet határozza meg – így nehezebb is a nők nagyobb számú szerepltetése, például egy katonai játékban, de lássuk be: ez legalább akkora ordas hazugság, mint amekkorát a fent írt Bridgerton család követ el, amikor minden epizódban gerincre vágja a történelemkönyveket…

Forrás: Netflix

A sorozat példájánál maradva: a valóság figyelmen kívül hagyása akkor is hatalmas baj, ha a létező, vagy múltbéli helyszínt csak közegként használják egy fantázia szülte sztorihoz, hiszen a korszakra utalás egyértelmű, márpedig a 19. században

sokkal valószínűbb volt, hogy egy fehér nemes korbáccsal közelít a feketékhez, és nem a kastély báltermében, hanem a cukornád-ültetvényen.

Felesleges ugyanakkor felháborodni azon, hogy egy „messzi-messzi galaxisban” mit keresnek ázsiaiak (miért, és kaukázusi fehérek?), vagy Középföldén az afroamerikaiak (mert mennyivel valószínűbb egy albinófehér tünde?). De akkor hol az arany középút? Ne mondja senki, hogy csak az Apex Legends tudja megtalálni!

És az megvan, hogy készült azonos nemű karakterekkel játszható game is?

Már azonos nemű párokkal is játszható a Heaven

 

×