Hazudik-e Dancsó Péter az Unicumról, amikor azt Zsozeatya alázásával reklámozza?

A cikk szerzőjének egyéni véleménye nem feltétlenül tükrözi a Leet.hu szerkesztőségének álláspontját. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy Zsozeatya és a Leet üzleti kapcsolatban állnak egymással.

0
 

A cikk szerzőjének egyéni véleménye nem feltétlenül tükrözi a Leet.hu szerkesztőségének álláspontját. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy Zsozeatya és a Leet üzleti kapcsolatban állnak egymással.

Az utóbbi napokban Dancsó Péter, Magyarország egyik legnagyobb eléréssel és követőbázissal rendelkező videósa látszólag minden ok nélkül, páros lábbal szállt bele az ország egyik másik nagyobb ismertségű tartalomgyártójába, Zsozeatyába. A dolog persze elérte a célját, és még az ilyen balhéktól jellemzően távol maradó TheVR-os srácok is megszólaltak, kiállva Zsoze mellett.

Dancsó indítéka látszólag nemes: a videós influenszer azt nehezményezte a magyar internet nem túl emelkedett, de annál viccesebb szórakozását biztosító tartalomgyártójával szemben, hogy az népszerűsíti az energiaital és a cukros üdítőitalok fogyasztását. Önreflexiót teljes mértében nélkülöző mondandója közben pedig még arra is volt ideje, hogy leírja az NBER Bárba látogató embereket is, úgy Zsozé közönségét, akik szerinte

a legalsóbb társadalmi rétegből kikerülő, legalja körúti kocsmák töltelékei.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Dancsó első, a Cukipukiskodunk drágámmal a médiába” című videója nem Zsozéra, az NBER italokra, vagy az NBER bárra volt kihegyezve, hanem Henry Kettneren keresztül az üres influenszer reklámokra. Ezt persze akár vehetjük egyfajta szembenézésnek önmagával, amikor Kettnerhez hasonlóan ő is üres, semmitmondó, sőt sok esetben vitatható és káros videókat gyártott, majd kontextus nélkül felhajtotta és a követői elé dobott különböző szponzorációkat. Igaz, az önreflexió – ahogyan mindig -, úgy ezúttal is elmaradt.

 

Pedig bárcsak, hiszen Dancsó Péter annak idején jóval több volt, mint felületes bölcseleteket és egyértelmű világi megfejtéseket puffogtató médiaceleb. Videóival egykoron valóban értékteremtő szórakozást adott, mellyel nemcsak meghatározta, de egyik nagyon fontos beindítója is volt a magyar online tartalomgyártásnak. Ezt láthattuk az évek során a huszonéves Sebestyén Balázs (a bunkó), és bizony Henry Kettner szintjére lesüllyedni.

Mindeközben Dancsó mélységes csodálkozást fejez ki, hogy Magyarországon mekkora népszerűségnek örvendenek az energiaitalok, pedig megannyi kifejezetten egészséges alternatíva akad. Dancsó persze eddig még egyet sem reklámozott közülük, és mivel szponzorérdek sem fűzi hozzá, a videójában sem említett egyet sem. Így a követői minden bizonnyal megrekedtek az Unicumnál és a cukormentes kólánál (nem),

melyek szerinte – Zsoze válaszára reagálva – jobbak, mint a tutti-frutti ízű NBER energiaital. 

 

Nyilván jobbak, hiszen azokat ő reklámozza. 

A valóság ezzel szemben az, hogy Dancsó által egészségesebbnek hazudott termékek sokkal károsabbak lehetnek, mint azt ő állítja. Bár erről lehet nem szóltak neki, amikor lezsírozták az üzletet a Zwackkal és a Pepsivel. Dancsónak a hazánkban nagyon népszerű Unicumról tulajdonképpen pontosan annyi gondolta van, amennyit még megenged neki a szerződése:

  • prémium kategóriájú
  • 40 különböző gyógynövényből készült
  • gyomorerősítő likőr
  • az egyik legrégebbi és legmenőbb magyar márka, ami 100 éves múltra és kultúrára tekint vissza.

Dancsó Pétert valóban megilleti a dicséret. Mesteri módon eszelte ki, hogyan tudja a szponzorációit balhéba csomagolva eladni, úgy méghozzá, hogy azt egy teljesen másik tartalomgyártó nézőközönségéhez is eljuttassa. Egyszerűen zseniális, amivel kimaxolja az Unicumos dealjét.

Abban mondjuk igaza van, hogy itthon nagy kultúrája van az alkoholfogyasztásnak:

  • Magyarország világelső az egy főre jutó alkoholisták számában
  • A toxikológusok szerint hazánkban legalább 1 millió kezelésre szoruló alkoholista van
  • Mo.-n a sör és a vodka után a gyomorkeserű a legnépszerűbb szesz a bolti eladásokat tekintve
  • a magyar férfiak legalább 31 százaléka alkoholproblémákkal küzd
  • a magyar 14-15 éves fiatalkorúak 75%-a rendszeresen fogyaszt alkoholt

De vajon egészségese-e az alkohol, hogy ennyien isszák és Dancsó is reklámozza?

  • függőséget okoz, ami halálos is lehet
  • az alkoholfogyasztás 200-féle betegség és sérülés kiváltó tényezője lehet
  • a legfrissebb kutatások szerint már kis mértékben is károsíthatja az egészséget
  • világszerte több mint 3 millió ember hal meg az alkohol miatt, ez a globális halálozási ráta mintegy 5 százaléka
  • az alkohol mennyiségtől függetlenül mérgezően hat az emberi szervezetre
  • az egyik leghalálosabb pszichoaktív szer, azaz tudatmódosító drog

És akkor még nem is beszéltünk azokról az egyáltalán nem ritka esetekről, amikor alkohol hatása alatt álló sofőr követ el halálos kimenetelű közúti balesetet, karambolt, amiben nemcsak ő, hanem a KRESZ szabályait betartó áldozat is (vagy csak ő/ők) veszítik életüket. Vagy azokról az emberekről, akik alkoholista háztartásban élnek, vagyis olyan szülők vagy pár mellett, aki alkoholproblémákkal küzd.

De ezek persze elkerülik Dancsó Péter éleslátását, hiszen ezt már nem engedi a szponzoráció. Így az Unicumról csak a fentieket érdemes tudni, de azokat jól: a legmenőbb pia.

Na és a cukormentes Pepsi? Az egészséges, ugye?

Hát nem pont. A cukrot mesterséges édesítőszerekkel pótló üdítők szinte ugyanannyira károsak az emberi szervezetre, mint a hagyományos verzióik – csak máshogy. Az American Heart Association szerint például a cukormentes üdítők, mint például a Dancsó által korábban népszerűsített ital,

  • súlygyarapodáshoz
  • kettes típusú cukorbetegséghez
  • demenciához
  • stoke-hoz
  • és fog, illetve csontkárosodáshoz

vezethet. A cukormentes édesítőszeres üdítők egészségmítosza már évek óta, több tudományos kutatásnak köszönhetően megdőlt, csak erről úgy tűnik nem feltétlenül tudott a videós.

Emellett azt is fontos megemlíteni, hogy az általa kritizált NBER energiaital kizárólag alumínium dobozban kapható, ami teljes mértékben újrahasznosítható. Ellenben az általa reklámozott, hasonló mértékben egészségkárosító üdítőitallal, amit műanyagpalackba is töltöttek, és aminek a címkéjén próbálták meg vele eladni a nemcsak emberre, hanem így már a környezetre is káros terméket.

Igazat mondott-e Dancsó Péter?

Valójában nem mondott semmit, csupán a cukormentességgel szerette volna feljebb pozícionálni magát a vitában. A legrosszabb a történetben azonban az, hogy álságos módon úgy népszerűsíti (sok esetben fiataloknak) az alkoholt és a cukormentes üdítőt, hogy valószínűleg tökéletesen tisztában van a fent leírtakkal. Ha viszont nem, az talán egy még nagyobb probléma, hiszen ezek szerint úgy vállal el reklámokat, hogy azt sem tudja, kiknek és mit próbál meg eladni.

Zsozeatya és Dancsó között a legnagyobb különbség, hogy Zsoze nem hazudik a „az alja kocsmatöltelék” nézőinek a szemébe.

Nem nézi őket megvezethető pénzeszsáknak, akiknek bármit és bárhogyan eladhat, ha a szponzoráció úgy kívánja. Többször is felhívta rá például a figyelmet, hogy a SAJÁT energiaitala nem kifejezetten egészséges, és ne fogyasszák nagy mértékben. Ez Dancsó részéről nemhogy elmaradt, de még a legmenőbb italnak nevezi az alkoholt, ami Magyarországon fiatalkorúak és felnőttek körében is súlyos népegészségügyi probléma.

Ahogyan az is egy hatalmas probléma, hogy magyar fiatalok a Dancsóhoz hasonló videósoktól tanulják el, hogyan zaklassák hatékonyan egymást. Bennem legalábbis még élénken él az emlék, amikor egy teljesen ártatlan tizenéves fiút gúnyolt ki az egymilliós tábora szeme láttára csak azért, mert ő legalább rendelkezett azzal a társadalomtudattal, amivel még ő sem. Köszönjük neked, Péter.

 

Források – Wikipédia, Index, World Population Review, WHO, 24.hu, Hazipatika.hu, Imperial College London, SFGate

Ezt láttad már?

Szinte csoda: Az iPhone-ja mentette meg az ukrán katona életét

 

https://leet.hu/jbl-bt/

×