Az immár teljesen az EA égisze alatt készülő és kiadott F1 22 garantált szórakozást nyújt minden rajongónak, legyen szó teljesen kezdőkről vagy profikról.

2020 decemberében sokan megijedtek, amikor az EA bejelentette a Codemasters felvásárlását, ám a 2021-es Forma 1 játék kiválóan bemutatta, hogy nincs ok az aggodalomra. Ráadásul a tavalyi cím egy olyan újdonsággal bővítette az F1 játékok amúgy is széles repertoárját, melyre előzetesen nem sokan tippeltek volna. A Braking Point névre hallgató újdonság képében gyakorlatilag egy meglehetősen gondosan előkészített sztorimódot kaptunk, melynek segítségével megtörhettük az egysíkú versenyzés monotonitását. Nagyjából 6-7 órás kampánnyal volt dolgunk, melyben egy feltörekvő pilóta történetét mesélte el az immár EA köteléke alatt kiadott cím.

 

A Braking Point kikerülésének híre után nagy kérdés volt, hogy milyen újdonságokat hozhat majd az idei cím, ám abban biztosak lehettünk, hogy több változással is találkozunk majd játékon belül. A valóságban is egy új korszak köszöntött be a száguldó cirkusz életébe, mely önmagában is csavart volna a játékon, ám szerencsére a fejlesztők nem elégedtek meg ennyivel. Nagy volt az elvárás a játékosok részéről, ahogy arról sem feledkezhetünk meg, hogy az elmúlt pár évben rohamosan nőtt a versenysorozat népszerűsége is, így egyre többen próbálnák ki a virtuális változatot.

Nézzük is meg, hogy sikerült-e megugrania a lécet az EA legújabb játékának, az F1 22-nek!

Az új autók

A leglátványosabb és leggyorsabban észrevehető fejlesztéseket az autók kialakításán és viselkedésén vehetjük észre, csakúgy, mint a való világban. Megérkeztek a tekintélyt parancsoló, 18 hüvelykes kerekek és az egyéb aerodinamikai változások a játékba is. Sokan féltek attól, hogy mindezek csupán textúrákban, modellekben jelennek meg, ám szerencsére ettől nem kell tartani senkinek. Az autók viselkedése vezetés közben egyértelműen változott a korábbi évekhez képest, jól érezhető az is, hogy az autó alja hangsúlyosabb szerepet kér a tapadásból, egy-egy kerékvetőn látványosan meg is úszhat a virtuális járművünk. 2012 óta játszom a hivatalos F1 játékokkal, de nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy hosszú idő óta nem volt ilyen jó vezetni egy Red Bullt vagy épp egy Ferrarit, ám az első pár napban hozzá kell szokni az autók eltérő viselkedéséhez. Ez ne tántorítson el senki, hamar bele lehet rázódni az új játékba. A legfontosabb pontot ki is pipálhatjuk, a fejlesztőcsapat remek munkát végzett az új szabályok virtuális implementálásával.

Sprint futamok, apróbb újdonságok

A hétvégék kialakítása is igazodott a valósághoz, a 2021-ben debütált Sprint futamos rendszert immáron a játékban is kipróbálhatjuk, ha egy kis extra fűszert vinnénk az amúgy sem unalmas körözgetésekbe. Finomítottak a fejlesztők a felvezetőkörökön és a boxkiállásokon is, sokkal interaktívabb formában vehetünk részt ezekben és bizony odafigyelve kell behajtanunk a boxba vagy épp az időmérőn megszerzett rajtrácsunkra. A boxkiállásnál különösen érzékeny pont ez, hiszen értékes tizedmásodperceket veszíthetünk el, ha nem figyelünk oda a játék által biztosított, könnyen értelmezhető jelzésekre. Természetesen az új pályákat is megkapjuk, így az idén debütált Miamiban és az átalakított ausztrál pályán is kipróbálhatjuk magunkat.

Régebben „kötelező” volt végig „szenvedni” a Safety Cart vagy épp a felvezetőkörös szakaszokat, melyek kupaversenyek esetén értelemszerűen kihagyhatatlan tényezők továbbra is, ám egy laza esti, AI elleni körözgetés során akár idegesítőek is lehettek ezek az időszakok. A fejlesztők erre is kitaláltak valamit, az F1 22-ben egy TV szerű felületre is válthatunk ezekben a szakaszokban, mely jelentősen feldobhatja a játékélményünket, szinte úgy érezzük, hogy éppen a vasárnapi közvetítésben mutat minket a kamera. Ekkor értelemszerűen a számítógép vezet helyettünk, ám ezeken a körökön amúgy sem előzhetünk és mehetünk gyorsan, így ez sem jelent majd problémát. Az egész teljesen opcionális, így a casual és a profi tábor is megtalálhatja a számára megfelelő beállításokat a TV módra vonatkozóan.

Az AI

Ha már számítógép, akkor nem mehetünk el az AI fejlődése mellett sem. A korábbi címekben rengeteg esetben idegesítően agresszívak voltak a gépi ellenfelek, kis túlzással nem is figyeltek oda egyetlen egy szabályra sem, miközben harcoltunk ellenük a pályán. A fejlesztők a játékosok szintjéhez alkalmazkodó gépi ellenfeleket ígértek és a személyes tapasztalok alapján sikerült is ezt betartaniuk. Továbbra sem engednek minket szó nélkül el a virtuális ellenfeleink, ám jobban odafigyelnek a szabályokra, szebb előzéseket hajtanak végre. Sajnos így is becsúszott az elmúlt napok során egy-egy indokolatlan kilökés vagy kiforgatás, de láthattam tőlük igazán szép manővereket is, melyet az előző verziókban több száz óra alatt sem tapasztaltam.

Online meccseken továbbra is valamiért sokkal butábban viselkedik az AI, de ez az előző szériáknál is így volt.  Ami még feltűnhet, hogy az AI vezérelte autók is hibáznak, nem is keveset, mely kicsit valósághűbbé teheti a versenyeinket akkor is, ha csak egyedül vágunk neki a futamnak. Nem a szokásos, beprogramozott „XY out of session” jellegű hibákra kell gondolni, sokkal inkább elfékezésekre, elmért kanyarokra, blokkoló kerekekre. A gyengébb, kezdő játékosok is élvezni fogják a pályán zajló izgalmas harcokat, ha megfelelő erősségre állítják be a gépi ellenfeleket. A korábban megszokott AI erősségi szint (0-110 között) nem biztos, hogy az új játékban is megállja a helyét, érdemes 10-15 szinttel alacsonyabban nekikezdeni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az újdonságok megszokása és a botok erősítése miatt tényleg nem árt egy kis óvatosság az elején.

Nem csak F1 autók?! – Pirelli Hot Laps

A korábbi játékokban találkozhattunk már F2-es autókkal, illetve néhány cím esetében ikonikus korszakból származó F1 autókkal is, ám az EA idén újabb szintre emelte ezt is. Immár különféle szuperautókba is beleülhetünk, hogy kihívásokat teljesítsünk, de az igazán vagány játékosok a két Safety Cart is megjárathatják a különféle helyszíneken. A Pirelli Hot Laps egyébként a valóságban is létező eseménysorozat, így tényleg az egész F1 életérzést megkaphatjuk az idei címben. Ez is egy olyan adalék, melyet könnyedén ki is hagyhatnánk, de nagy hibát követnénk el ezzel, iszonyatosan élvezetes volt egy Ferrarival csapatni az esőben az osztrák F1 pályán.

Amikor az F1 és a Sims találkozik

A Braking Point kikerülése utáni űrt a fejlesztők az F1 Life névre hallgató újdonsággal szerették volna kitölteni, ám meglehetősen érdekes formában tették ezt meg. Az F1 Life gyakorlatilag a Sims és a Forma 1 szerelemgyereke, a végletekig személyre szabhatjuk karaktereinket, autóinkat, megtekinthetjük a korábban megszerzett trófeákat és achievementeket. „Vásárolhatunk” bútorokat, kiegészítőket is a virtuális kis lakásunkba. Nem titok, hogy ez a mód nyit utat leginkább a mikrotranzakcióknak, hiszen az ezernyi ruhát és egyéb tárgyat nem kapjuk csak úgy meg ingyen a fejlesztőktől.

Szerencsére a játékmenetre semmilyen hatással nincsenek ezek a kozmetikai tárgyak, így extra forintok elköltése nélkül is több ezer órát végigvezethetünk. Bizonyára sokan így is órákat fognak eltölteni a virtuális gardróbban, hogy az utolsó pólóig megtervezzék karakterük öltözékét, ám úgy gondolom, hogy ezzel nincs addig baj, míg tényleg csak a skinekért kell extra pénzt otthagynunk. Mindenkinek a lehetőségeihez és pénztárcájához mérten kell eldöntenie, hogy mennyire akar belemerülni az F1 Life világába.

Verdikt

A játékot kontrollerrel (PlayStation 5 DualSense – PS5 ) és kormánnyal (Logitech G29 – PC) is teszteltem, mindkettővel kiváló vezetési élményt adott a játék, az első nap kivételt képez ezek közül, ekkor ugyanis még nem volt megfelelő visszajelzés egyik periférián sem, ám a fejlesztők hamar javították ezt. PC-n több vezérlővel is gondok lehetnek, ám remélhetőleg pár napon belül érkeznek az első hotfixek a fejlesztőktől és a perifériák gyártóitól. Ahogy az F1 2021-nél, úgy az idei résznél is támogatja a játék a Sony játékvezérlőinek adaptív ravaszait, így teljesen új élményt kaphatunk játék közben.

Assetto Corsa vagy iRacing szintű szimulációra ezúttal sem kell számítanunk, ám a hivatalosan licenszelt F1 játék sosem erről szólt. A különféle segédletek finomhangolásának köszönhetően egyaránt élvezhetik a körözgetést a teljesen kezdő felhasználók és a több ezer órával rendelkező játékosok is. A játék több tekintetben is „első”. Egyrészt ez az új F1 éra első hivatalos játéka, illetve az első olyan cím is, mely teljes mértékben az EA és Codemasters együttműködéséből született. Ha egy kicsit is szereted a Formula 1-et, akkor ezt a játékot is imádni fogod, kortól és játéktudástól függetlenül.

Sajnos volt pár újdonság, melyet nem volt alkalmam kipróbálni. VR szemüveg híján az idén debütált VR támogatás tesztelésre kimaradt, pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján bizony egy teljesen új élményt tartogat a játékosok számára.

Konfig:

  • Intel Core i7-12700
  • 32 GB DDR4 3200MHz@CL16
  • Nvidia RTX 3070
  • Kingston A2000 1TB SSD
  • ASUS VG249Q 144Hz monitor

A tesztkonfig a fenti volt, a Ray Tracing és néhány jelentéktelen effekt kikapcsolása, finomhangolása (nézők, árnyékok) után tökéletesen tartotta a kitűzött, 165 FPS-t a játék, limit nélkül pedig 200 fölé is benézett az F1 22. Komolyabb grafikai bugba, vizuális hibába, fagyásba nem futottam bele a teszt során, ám több apró hibajelenség azért tarkította a hivatalos start utáni pár napot, de ezekre hamar érkezhetnek az első hotfixek, az első hónap mindig is erről szólt az ilyen jellegű játékoknál. A ComputerBase.de weboldala alapján még a GTX 1060 tulajok is kisajtolhatnak 60 FPS-t a játékból magas részletesség mellett, így nem csak csúcsgépekkel élhetjük át az F1 élményt.

A bejegyzésben szereplő összes kép saját, ShadowPlay vagy a játék in-game Photo módjával készítve.

A PC-s kódért hatalmas köszönet az ALSO-nak. Ha szeretnétek beszerezni az F1 22-t nálunk is megtehetitek.

Összefoglalás

Az új éra beköszöntött a virtuális térbe is – F1 22 játékteszt

Assetto Corsa vagy iRacing szintű szimulációra ezúttal sem kell számítanunk, ám a hivatalosan licenszelt F1 játék sosem erről szólt. Az immár teljesen az EA égisze alatt készülő és kiadott F1 22 garantált szórakozást nyújt minden rajongónak, legyen szó teljesen kezdőkről vagy profikról.


Szerzői értékelés

8

Igazi F1 életérzés

Javított AI viselkedés

Kiváló vezetési élmény

Kellemes kormány és kontroller támogatás

A grafikára sem lehet panasz

Ötletes adalékok (Sprint futam, TV mód és Pirelli Hot Laps kihívások)

Gyengébb gépeken is bőven meglehet a 60 FPS

 

Az F1 Life kihagyható és felesleges újdonság

Nem kapunk Braking Pointhoz hasonló, sztori alapú módot

Az Online AI valamiért még mindig butábban viselkedik

Olvasói értékelés

0

×