A metaverzum számos tekintetben pontosan olyan lesz, mint a fizikális valóság, így sok lehetőség onnan kerül majd a virtuális térbe.

A valóságon felül létező második élettel, vagyis a virtuális világgal számos könyv, film, sorozat, és játék foglalkozott már, de eddig néhány kezdetleges próbálkozást leszámítva nem igazán volt sok foganatja a valóságban. Persze akadnak olyan online játékok, melyek néhány aspektusukban mutatnak némi hasonlóságot a Mátrixal, esetleg a Ready Player One Oázisával, de valójában eddig még sosem merült fel komolyabban, hogy tényleg létrehozzanak egy működő metaverzumot.

Ugyan az emberiség legnagyobb része még csak a metaverzum fogalmáról sem hallott soha, de néhány technológiai szakember eskü alatt vallaná, hogy ez a jövő. Hogy miért éppen most, azt nagyon nehéz megmondani, hiszen a metaverzum gazdasági alapjának is számító blokklánc tehcnológia már legalább egy évtizede a fejlesztők rendelkezésére áll, de a VR fejesek sem olyan elérhetetlenek már, mint az első modellek megjelenése idején voltak.

A Gartner kutatása szerint például 2026-ra az emberiség 25 százaléka minimum napi egy órát fog a metaverzumban tölteni, ami azért az erre alkalmas eszközök terjedését, és a metaverzum-projektek fejlesztését látva azért egészen merész becslés. Mindenesetre azt már láthatjuk, hogy az újabb technológiai ugrásból senki sem akar kimaradni, és már az olyan vállalatok is nyitottak felé, mint a Heineket, a Coca Cola, vagy a McDonald’s.

A Deloitte Magyarország szakemberei szerint a metaverzum a lehetőségek tárháza, amely felé láthatólag már számos iparág érdeklődést mutat. Emiatt pedig különösen fontos, hogy a metaverzumban  legyen egy működő piactér és egy gazdasági ökoszisztéma, melynek kialakítása már elkezdődött. Ez teljesen digitális piacterek és tisztán digitális tranzakciók létrehozását is lehetővé tenné a metaverzumban. Például az aukciókat a világ bármely pontjáról elérhetnék az emberek, ahogy kedvenc webáruházunkba is ellátogathatnánk. A digitális piacterek fejlődéséhez nagyban hozzájárulhat a blockchain-re és kriptovalutákra épülő technológiák kihasználása – írja a Deloitte.

Sport és kulturális események

A Deloitte szerint, mivel a koronavírus-járvány kedvezőtlenül hatott a sporteseményekre, a metaverzum terjedésével egyre több ilyen programot fognak megrendezni a virtuális világban is. Ez pedig nyilván bármilyen esemény lehet, amely helyszíni részvételt igényel, például egy koncert, egy kiállítás, vagy egy meccs.

Mindezek pedig teljesen új lehetőségeket ad a vállalatok és az egyének számára, hogy pénzt keressenek. Elhelyezhetnek reklámfelületeket, kitalálhatnak különböző exkluzív, VIP-tartalmakat, míg a résztvevők akár fogadhatnak a sporteseményekre, közvetlenül a metaverzumból.

Digitális művészeti alkotások

A metaverzummal ellenétben az NFT-kről már biztosan sokan hallottak, még ha a legtöbben nem is nagyon tudják még hová tenni a dolgot. Az NFT csúnya magyarsággal annyit tesz, mint nem helyettesíthető token, vagyis olyan tartalom, amit a blokklánc által digitálisan eredetvédett. Vagyis nem hamisítható, bizonyítható, hogy az az eredeti, amit XY készített.

XY pedig tulajdonképpen bárki lehet, az NFT pedig bármi. Készíthetsz például Paintben egy „festményt”, amit NFT-ként eladhatsz másoknak, de NFT lehet tulajdonképpen bármilyen más digitális áru vagy alkotás. Ezekkel pedig a metaverzumon belül is lehetne kereskedni, pontosan úgy, mint mostanság az erre a célra létrehozott piactereken (OpenSea).

Kiterjesztett és virtuális munkahelyek

A metaverzum nemcsak szórakozásra, hanem munkára is tökéletesen alkalmas. Ahelyett ugyanis, hogy a munkatársainkat a képernyőn keresztül néznénk, a metaverzumban egyetlen virtuális szobában lehetünk, láthatjuk egymás avatárjait, közösen dolgozhatunk, ötletelhetünk. Ezzel tulajdonképpen lehetőség nyílna arra, hogy az emberek hogy virtuálisan részt vegyenek egy fizikai megbeszélésen.

Virtuális utazás és turizmus

A Deloitte szerint az éghajlatváltozás idejében, vagy olyan helyzetekben, amikor korlátozott az utazás, a virtuális kiruccanás egy remek lehetőség lehet bejárni a világot, vagy akár más világokat. Ha úgy akarjuk sétálgathatunk egy tengerparton, hegyet mászhatunk, megnézhetjük a világ csodáit, ellátogathatunk neves épületekbe, de ha úgy kívánjuk, akkor akár a Mars, vagy más bolygó felszínére is elutazhatunk anélkül, hogy problémánk lenne a levegővel.

Oktatás és iskolai élet

Az interaktív világ különösen az oktatás és az iskolák számára jelenthet nagy előnyt. Amikor a naprendszerünkről tanítunk, szó szerint lehetséges lenne az űrben tartózkodni, bolygókat feltérképezni, és adatokat szerezni róluk. Minél szórakoztatóbb a tanulási környezettel való interakció, annál könnyebben tanulnak a gyerekek. A metaverzum a vidéki területek vagy az elmaradottabb régiók oktatási helyzetét is megváltoztathatja, ha van internet, ugyanolyan elit oktatásban részesülhetnek, mint mások.

Egészség, jólét

A telemedicina egyre több figyelmet kap manapság, azonban a metaverzum megjelenésével ez a szegmens is továbbfejlődhet. A metaverzum felszabadíthatná az egészségügyi innovációkat, mely érintik a mentális egészség, a műtétek, a fitnesz, a fizikoterápia, betegápolás területét.

Marketing a metaverzumban

A mai vállalkozásoknak újra kell értelmezniük a fogyasztóikkal való kapcsolatot, mivel jól láthatóan növekszik a kereslet az egyedi, limitált kiadású digitális kiegészítők és egyéb virtuális áruk iránt. A metaverzum platformokkal való partneri együttműködés révén a márkák így teljesen új módon egyesíthetik a fizikai és a virtuális kereskedelmet, és növelhetik márkájuk ismertségét.

A metaverzum kiteljesedése még hosszú éveket vehet igénybe, de az bizonyos, hogy minden iparágra hatással lehet. Csakúgy, mint a korábbi információs forradalmakban, a metaverzum körül a legnagyobb izgalom a fogyasztói oldalon kezdődik. Egyes nagyvállalatoknak még lesz idejük felkészülni a jövőre, de azoknak a vállalatoknak, akiknek a profiljába tartozik az emberek közötti kommunikáció és kollaboráció elősegítése, nem vesztegethetik az idejüket. Mint mindig, most is törvényszerű lesz, hogy azok a vállalatok lesznek a legjobb helyzetben, akik gyorsan lépnek és kihasználják ezt az új virtuális jövőt

– mondta el Csuka Máté, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Kritikák a metaverzummal szemben

A metaverzum nyújtotta rengeteg lehetőség jól hangzik, azonban elképzelhető, hogy egyeseknek rémisztő lehet ez a felvázolt virtuális világ. Továbbá több fontos kérdéskör, mint a magánélet védelme, az információk felhasználása, a mentális egészséggel kapcsolatos aggályok és a valós társadalmi vonatkozások nincsenek még teljeskörűen megvizsgálva, így a metaverzum összes előnyének a megvalósításáig még rögös út vezethet.

Egy másik kérdés a „győztes mindent visz” effektussal és azzal a hatalommal kapcsolatos, amelyet ez egyetlen vállalatnak adhat. Ez azt jelentheti, hogy szó szerint egyetlen vállalat képes lehet létrehozni egy virtuális világot saját törvényeivel, saját gazdasági ökoszisztémával, saját identitással, és megkerüli a valós világ szabályait és kormányzását. Hogyan kell kezelni egy ilyen céget? Mi a helyzet az adókkal? Mi a helyzet a valós világ gazdasági vonatkozásaival?

Az AI egy új szintje: Egy mesterséges intelligencia azonosítja az orosz halottakat

 

https://leet.hu/xiaomi/

×