Lehetőségünk adódott, hogy teszteljük az új Gran Turismo fejezetet a Sony új generációján a PlayStation 5-ön. Így hát bele is tapostunk a gázba!

Fennállásának 25. évfordulója alkalmával a Gran Turismo franchise kissé furcsa helyzetbe került. Egy felejthető Gran Turismo 6 és egy lázadó Gran Turismo Sport után sok kritikus azt állította, hogy az erős eladások ellenére a sorozat eltévedt, és elfordult sok olyan alapelvtől, amelyek eleve annyira népszerűvé tették.

 

Ha már a Gran Turismo Sportról beszélünk, a GT7 sokkal nagyobb és ambiciózusabb játék, mint a Sport valaha volt, és ez a kezdetektől fogva látszik. A Sport főbb funkciói, a Sport mód és a Photo Scapes már csak néhány „helyszín” a GT7 kiterjedt világtérképén.

Autógyűjtés

A Gran Turismo 7 legfőbb játékeleme az autógyűjtögetés. Olyannyira, hogy a tapasztalati pontokat is „gyűjtőpontoknak” hívja a játék. Minél több autót birtoklunk, annál magasabb a szintünk és annál több lehetőséget kínál a játék.

Autókat különféle feladatok teljesítésével, vagy akár meccsek megnyerésével is szerezhetünk magunknak. Sőt mi több, a használtautó árusnál még vásárolhatunk is magunknak kreditekből járgányt. Utóbbit is a futamok után szórja a nyakunkba a rendszer.

Akik korábban játszottak bármilyen GT-vel, azoknak furcsa lehet a játék korai szakasza. A játék nagyon fogja a kezdők kezét, így temérdek kreditet, valamint autót ad, ráadásul utóbbiak terén nagyon a fejünket sem kell törni, mindig adja magát, hogy mit kell csinálni a továbbhaladáshoz. Korábban vadászni kellett a megfelelő masinákat a különféle versenyekhez, a fejtörés és fejlesztgetés sajnos csak később érkezik meg.

Viszont amikor megérkezik, a játék kiteljesedik és pontosan olyan élményt nyújt, ami miatt kultjátékká vált a Gran Turismo.

A Gran Turismo Café

A Gran Turismo 7 szíve az új „Gran Turismo Café”-ban rejlik, amely egy meleg, hívogató virtuális kávézó az autók szerelmeseinek, megbújva egy erdőben. Itt találkozhatunk Lucával, a kávézó tulajdonosával, valamint más hozzáértő autórajongókkal és dizájnerekkel, akik sok érdekességet tudnak elmondani az általunk birtokolt autókról. Nagyon kellemes eleme ez a GT7-nek, segít életre kelteni az autókat, kontextusba helyezve jelentőségüket. A párbeszéd, amely csak szövegbuborékok formájában jelenik meg a képernyő alján, pont megfelelő: informatív, mégis rövid.

Ám nem csupán infókért megyünk a Caféba, fontos rész ez a játékban való előrehaladáshoz. Luca „étlapkönyveket” (menüket) ad nekünk olyan autókkal, amelyeket szeretné, hogy összegyűjtsünk, vagy olyan feladatokkal, amiket szeretne, hogy teljesítsünk. Az autógyűjtemények jellemzően egy autótípusra vagy modellre összpontosítanak, mint például a francia ferdehátúak vagy a legendás Nissanok, míg a tevékenységek célja a játék egyéb funkcióinak megismertetése, például az első tuning alkatrészek vásárlása vagy az első Photo Scape elkészítése. Miután megkaptuk a menükönyvet, a játék tényleges menüje egy kis iránytűt fog tartalmazni, amely elvezet azokhoz a pályákhoz, vagy funkciókhoz, amelyek segítenek elérni céljainkat.

Eleinte nem voltam benne biztos, hogy tetszeni fog a menükönyves megoldás. Aggódtam, hogy a játék karriermódja egysíkúnak fog érződni, ezzel kiölve minden kreativitást az előrehaladásból. Azonban ahogy befejeztem a játék korai küldetéseit és haladtam előre, egyre jobban élveztem a céltudatosságot és az irányt, amit a könyvek mutattak.

Még jobb, hogy végre elkezdtem érezni azt a büszkeséget a garázsomban lévő autók iránt, amit sok évvel ezelőtt, amikor először elkezdtem játszani a Gran Turismo-val. Ez végső soron a GT7 széles körű személyre szabási lehetőségeinek köszönhető.

Autó Tuning

A sorozat rajongói már régóta vágytak arra, hogy a GT játékokban több tuninglehetőség bújjon meg. S a Polyphony Digital ezúttal nem okozott csalódást. Rengeteg tuning alkatrészt kell vásárolni a jó teljesítményhez, ráadásul a játék tisztességesen elmagyarázza mindenkinek, hogy melyik elem mit csinál. Érdekes módon a játéknak vannak autóspecifikus elemei is, amelyeket (látszólag véletlenszerűen) a játék nyereményjegy-rendszeréből szerezhetünk meg.

Nem állítom, hogy a tuning szakértője lennék, de még korlátozott ismeretekkel is szórakoztató az egyedi alkatrészek megvásárlása és az autó teljesítményének felturbózása. A Polyphony Digital mindezt egy érdekes eszközzel éri el, amely szimulálja a háttérben az autónk teljesítményét a pályán, így egy Teljesíménypont nevű számmal tudjunk soron követni a járgányunk fejlődését, nem kell folyamatosan a temérdek statisztikát bújni. (Ám természetesen utóbbira is van lehetőség!)

Festések terén, viszont biztosan hagy némi kivetnivalót maga után a Gran Turismo. A szakértők itt most biztosan fogják a fejüket, ugyanis a standard átszínezéseken, valamint néhány matricán kívül nem tud többet az autószerkesztő menüpont. Nekem, abszolút laikusnak ez nem szúrta a szemem, de érdemesnek tartottam megemlíteni, hogy itt egy kicsit elnagyolt lett a végtermék.

A játéknak ebben a „sarkában” könnyű eltévedni. Az autók testre szabása, finomhangolása, tervezgetése és megosztása a közösséggel addiktív és élvezetes elfoglaltság; sokszor úgy érezni, ez egy külön játék is lehetne.

Játékmenet

A kezelhetőség és a vezetési fizika tekintetében a Gran Turismo 7 nem sokat fejlődött a Gran Turismo Sport óta, ennyiből a rajongók valószínűleg már el tudják képzelni, hogy milyen véleménnyel lesznek az új játékról.

Végül is a Gran Turismo 7 fizikája rendben van. Ebben a játékban egyáltalán nem nehéz autót vezetni, s – ahogy Kazunori Yamauchi híresen mondta korábban – végtére is a való életben sem feltétlenül nehéz. Az igazi kihívás abban rejlik, hogy gyorsan és a lehető legoptimálisabban hajtsuk őket. Könnyen megtanulható, ám nehéz elsajátítani.

Talán a legfontosabb tényező egy ilyen változatos autógyűjteményt tartalmazó játékban az, hogy a fizika egyértelműen kommunikálja az egyes modellek teljesítménybeli különbségét, és a Gran Turismo 7 sikeres is ebben. A közúti autók jól éreztetik a súlyukat, míg a gyorsabb versenyautók a nagy leszorítóerő és gyorsaság okán kihívást jelentenek vezetni.

A Gran Turismo 7 egyértelműen profi szimulátorkormánnyal és felszereléssel kínálja a tökéletes játékélményt. Ám mivel ilyen keveseknél van otthon, a tesztet kontrollerrel végeztem. Nem meglepő módon a Gran Turismo 7 szerencsére továbbra is kiváló ebből a szempontból. A PlayStation 5 DualSense kontrollere egy figyelemre méltó hardver, és a GT7 tökéletesen ki is tudja használni. Személyes kedvencem volt a mozgásérzékelős irányítás, amivel egy pillanat alatt kormánnyá alakíthatjuk a kontrollerünket. Szokni kell kicsit, viszont kifejezetten pontosan lehetett így is vezetni a kocsikat. A különbség pedig autó és autó között így is ki tudott ütközni.

Ez egy jó alkalom arra is, hogy megvitassuk a Gran Turismo 7 időjárási hatásait, amelyek nemcsak, hogy hatással vannak az irányításra, de még kiváló atmoszférát is teremtenek. Az eső valóban változó intenzitással esik és ennek megfelelően nedvesíti a pálya felületét. Mindezt a játék fizikai motorjában szimulálják, ahogy az várható is volt. Az esőben való vezetés nagy odafigyelést igényel, könnyen hidroplánozhatunk nagy sebességgel, ha nem vesszük figyelembe az autója korlátait. Továbbá, ahogy az eső elvonult és a pálya felülete kezd felszáradni, ismét nagyobb tapadást találhatunk ott, ahol a víz elpárolgott.

A koszos, poros felületeken való raliverseny ismét visszatért, s a fizika tanszéken még mindig rejtélyként vizsgálják. Sajnos ezt az aspektusát a vezetésnek nem tudták maradéktalanul eltalálni a japánok, ráadásul ezt nem csak én látom így. A legtöbb negatív rajongói visszajelzés ezt a mechanikát emeli ki, közel sem lett valósághű. Ám szerencsére nem az ilyen jellegű versenyek tartoznak a GT7 főbb elemei közé, így azt az egy-két futamot simán ki lehet majd bírni.

Látvány

Amikor először elkezdtem játszani a játékkal, hamar rájöttem, hogy ki fogok fogyni a szuperlatívuszokból, hogy leírjam, milyen jól is néz ki PlayStation 5-ön 4K-ban, HDR tévén. Minden pillanat, minden verseny és minden újrajátszás egy igazi ünnep a szemnek.

Autómodellek

Maguk az autómodellek jelentik a játék vizuális vívmányainak csúcsát. Valódi műalkotások, amelyeket megdöbbentő részletességgel alkottak újra a fejlesztők. Természetesen korábban is láthattunk már nagyon részletgazdag autómodelleket a játékokban, de ami igazán megdöbbentett a Gran Turismo 7-ben, az az autó felületein, különösen a belső térben megjelenő textúrák árnyalt megjelenése volt. Lehet, hogy ez teljesen őrülten hangzik, de a belső textúra egyes részletei jobban néznek ki, mint amit egy valódi kamerával felvett videótól elvárnánk. Az, ahogyan a fény visszaverődik a különböző anyagokról és mintákról az ülésről vagy a velúr kormánykerékről, olyan érzést kelt, mintha valódit látnánk, s már nyúlnánk is a képernyőbe megérinteni.

Hangok

A Gran Turismo hagyományosan rossz hangtervezésével kapcsolatos régi viccek még 2017-ben, a GT Sport megjelenésével tudtak némiképp enyhülni, ám most nagy örömmel jelenthetem, hogy a Gran Turismo 7 ismét továbbfejlődött ezen a téren. Hogy világos legyen, ez nem olyan drasztikus változás, mint amit a Gran Turismo 6 és a GT Sport között tapasztaltunk, de még így is érződik, hogy kezdik elkapni a fonalat a fejlesztők.

A motorjegyek minden autónál egyediek, és természetesen hallhatóak az autó sajátos mechanikai jellemzői, például a turbófeltöltők feltekeredése vagy az egyenes vágású sebességváltó határozott nyöszörgése.

A Gran Turismo 7 „State of Play” bemutatóján Kazunori Yamauchi megemlítette, hogy a hangokért felelős csapata sok időt töltött az atmoszférikus hangok tökéletesítésével. A hangok a felület textúrájától és keménységétől függően különböző módon verődnek vissza a különböző anyagokról, ezzel természetesebb hangulatot teremtve. Nem voltam benne biztos, hogy mit gondoljak erről, amikor ezt mondta, de miután játszottam a játékkal, már értem, miről beszélt. Lenyűgöző lett!

Összefoglalás

Az eddigi legjobb autósszimulátor?! – Gran Turismo 7 PS5 teszt


Szerzői értékelés

9

A Gran Turismo 7 egyértelműen az eddigi legjobb eleme a szériának. Annyi autót pakoltak bele a fejlesztők, amennyit összeszámolni is nehéz, s mindezt rendesen megtámasztották egy lenyűgöző látványvilággal, igazi szimulátorköntössel. Akik szeretik az autókat, azoknak kötelező vétel kell, hogy legyen!

Gyönyörű látvány

Egyre jobb hangzás

Félelmetesen tartalomdús

Kormánnyal még jobb!

A raliversenyek felejthetők

A tuningolás lehetett volna még ennél is mélyebb

Olvasói értékelés

0

×