5 évvel a Horizon: Zero Dawn megjelenése után folytatódik Aloy története a Tiltott Nyugaton. Lássuk, hogy mit tartogat számunkra az epizód folytatása.

2017-ben mutatkozott be a Horizon: Zero Dawn, amely egyedi világával rengeteg rajongót szerzett. A játék remekül ötvözte a nomád és a modern életstílust és egy igazán egyedi történetet hoztak el nekünk a fejlesztők. 5 évvel az első rész után megkaptuk a folytatást, ahol ezúttal Aloynak a Tiltott Nyugatra vezet az útja.

A történet

Az alábbi részben az első epizóddal kapcsolatos spoilereket olvashattok, így ha nem szeretnétek semmit megtudni a történetről, akkor ezt a részt kérlek ugorjátok át. A történet a meridiani ütközet után veszi fel a fonalat, ahol Hades és a Sötét Carják legyőzésével látszólag béke száll a vidékre. Az ünneplésre azonban nincs idő, hiszen egy kártékony vírus, az üszög terjedésével a földek terméketlenné vállnak, így az emberiség az éhínség szélére kerül. Aloy válaszok után kutatva a Tiltott Nyugatnak veszi az irányt. Ezt a vidéket a tenakok uralják és itt csak egyetlen szabály van, a háború. A lázadók vezetője, Regalla a gépek segítségével próbálja megdönteni Hekarro uralmát és elpusztít mindenkit, aki az útjába áll. Hogy küldetését teljesíthesse Aloynak társakra lesz szüksége a harcban. Régi barátai mellett új szövetségesek is segítenek a küzdelemben és közösen felvehetik a harcot a fenyegető veszéllyel. Ki segíti Regallát a háttérben? Hogyan tudná Aloy megállítani az üszög terjedését? És honnan eredt a jel, ami felébresztette Hadest? Ezekre a kérdésekre mind választ kapunk a játék során.

Földön, vízen, levegőben

A Horizon: Forbidden West követi elődje bevált receptjeit. Ebben az akció RPG-ben egy teljesen új világ nyílik meg előttünk, ahol a már jól ismert mechanikák mellett újdonságokat is kapunk. Az egyik újítás egy mászókarom, melynek segítségével tárgyakat húzhatunk el, vagy éppen különböző pontokra húzhatjuk fel magunkat. Emellett kapunk egy glidert is melynek köszönhetően a magaslati pontokról elegánsan ereszkedhetünk alább. A Horizon: Forbidden Westben pedig megnyílik számunkra a vízalatti világ is, hiszen már búvárkodni is tudunk majd. Ezeknek az eszközöknek segítségével teljesen új területeket fedezhetünk fel és az eddig megszokott platformerek mellett újakat is kapunk.

A fejlesztők még a mászáson is változtattak. Az új játékban sokkal több a szabadság. Bár az első rész erős sárga jelei megmaradtak, Aloy már több felületen is képes megmaradni így különböző oszlopokat, épületeket és hegy oldalakat is legyőzhet. Mondjuk érezhető volt, hogy bizonyos mozgások előre le vannak scriptelve. Az egyik épületben ugyanis volt, hogy néhányszor leestem és engem őszintén frusztrált, mikor harmadjára is ugyanazt azt az animációt néztem végig, hogy szegény Aloy felkapaszkodik. Nem tudom, hogy ez mennyire megoldható, de szerintem egy cooldown jó lenne, mint megoldás.

Azonban ennek is van egy hátulütője. Mivel Aloy nagyon sok mindent képes megragadni így gyakran futottam bele abba, hogy mikor egy kitérő manővert próbáltam végrehajtani a karakterem rágurult egy sziklaszélre és ahelyett, hogy leugrott volna róla rajta csüngött. Nagyon sok kellemetlen helyzetbe kerültem emiatt és volt, hogy ezért hagytam ott a fogam. Ez a része akkor volt különösen bosszantó, amikor egyszerre több ellenféllel néztem farkasszemet és pont sikerült leszedni egy értékes alkatrészt az egyikről, majd egy másik ellenfél azzal a lendülettel megölt ennek köszönhetően.

Lándzsa és nyíl

A fejlesztők érezték, hogy az első rész közelharci lehetőségein van még mit csiszolni. Bár a magja ugyanaz maradt a Forbidden Westben új technikákat és új támadásokat sajátíthatunk el. A legnagyobb újítás a Rezonátorcsapás. Ha beviszünk ütéseket a lándzsánk töltődik mellyel a végén egy dotot helyezünk az ellenfélre. Ha ezt utána meglőjük akkor egy robbanást váltunk ki vele, mellyel őt és a körülötte lévő ellenfeleket sebzi. A másik újítás a bátorság jelző. Ha elég bátorságot gyűjtöttünk össze rövid ideig megnövelhetjük sebzésünket. Ezt képzeljük el úgy, mint a God Of Warban például a Spartan Rage-t. A legtöbbször persze elfelejtjük használni, de ha eszünkbe jut akkor elég hasznos tud lenni.

Az első rész ikonikus fegyverei mellett pedig a távolsági harcunkhoz is kapunk új eszközöket. Egy dárda és egy tárcsavető is csatlakozik az arzenálunkba, melyek segítségével új utakat találhatunk a gépek rombolására. A már megismert elemek mellett pedig a ragacsbombák is bekerültek a játékba. Az ellenfelet rövid ideig mozgásképtelenné tehetjük, melynek köszönhetően szabadon bombázhatjuk tovább gyenge pontjait anélkül, hogy az képes lenne kitérni a fegyverünk elől.

Minden fegyver egyedi töltényt használ, és minden fegyverhez egyedi extra képességeket használhatunk.

Ezek aktiválásához Állóképességre lesz szükségünk, így egy harc alatt csak korlátozott számban tudjuk kijátszani. Érdemes lesz tehát jól beosztani az erőforrásainkat.

Persze mehetünk eszetlenül is előre és lövöldözhetjük össze vissza a gépeket viszont, ha megtanuljuk, hogy hogyan használjuk ki a fegyverünk adta adottságokat, akkor igen erős támadásokat vihetünk be. Mondjuk ebben szerepet játszik a szerencsefaktor is. Egyik nagyobb ellenfelemmel szemben egy kinetikus nyilat használtam, ami egy alaplőszer volt. Nem tudom, hogy pontosan, hogy találtam el, de képes voltam azzal a lendülettel 1200 sebzést rögtön kiosztani. És ez még a játék elején volt, szóval ekkora sebzést nem is tudtam volna mással csinálni. Mondanom se kell többet nem tudtam reprodukálni az esetet.

A kitérésre továbbra is egyedül a gurulás, ami hatékony eszköznek mondható. Főleg az emberi ellenfelek ellen jól jött volna, valami ellencsapás vagy kivédés és néha annyi minden jött rád, hogy már nem is tudtad, hogy pontosan mi elől ugorj el. Kíváncsi vagyok, hogy a jövőben ezen lesz-e valami alakítás. Mivel a fő ellenfeleink továbbra is gépek, így egyáltalán nem bánom, hogy csak a dodge-roll szerepel, de a humanoid ellenfelek ellen bevezethetnék.

Gépek ura

A Horizon: Zero Dawn egyik különlegessége a vidéken császkáló gépek voltak. A Foribben Westben új masinákat ismerhetünk meg és szerezhetjük meg tartozékaikat. Láthatunk majd mamutot, majmot és repülő dinókra hasonlító gépeket is. Minden csata előtt megy majd a taktikázás, hogy milyen fegyvertípussal hova lőjünk és hogyan győzzük le ellenfeleiket. Szerintem továbbra is elképesztő ez a világ és a gépvadászat még mindig ugyanolyan élvezetes, mint 5 évvel ezelőtt volt. Az új bestiák új színt hoznak a játékba és így nem érezzük, hogy igen-igen ezt már láttuk. Minden ellenfél egyedien viselkedik. Ha egy gépről leszedjük a fegyverét utána már csak a közelharci támadásait használja azonban jó lesz odafigyelni.

Míg egyes ellenfelek távolsági csapásait könnyű szerrel ki lehet kerülni, a rakétavető leszedése megvadul és utána már kizárólag a karmaival támad minket. Néha veszélyesebbek így az biztos. Az ellenfeleink különböző támadásai előtt kapunk egy figyelmeztető jelet, például homokot szór, hogy ne lássuk, vagy elkezd tüzet lövellni ki magából. Ha ezeket kiismerjük sokkal jobban elkerülhetjük az ellenfelet.

A Forbidden Westben is képesek leszünk azonban a saját oldalunkra állítani a gépeket. Ha a megfelelő kohót megtaláljuk és teljesítjük, akkor bizonyos gépek felett átvehetjük az irányítást. Egyeseket meglovagolhatunk, míg mások az oldalunkon harcolnak majd a többi géppel szemben. A nagy káoszban jól jön, ha tudod, legalább egy gép a te oldaladon áll. Ezenfelül a „lovunk” könnyű szerrel szédíti meg ellenfeleinket így érdemes lesz kihasználni adottságait.

Vadászni mentem, majd jövök

Egy nyílt világú RPG-nél mire számíthatunk? Arra, hogyha szeretnénk, hogy minél jobb felszerelésünk legyen akkor bizony grindolni kell. A Horizon: Forbidden Westben se repül a sült galamb a szánkba. Ha szeretnénk, hogy mutatós páncélokkal és erős fegyverekkel mászkálhassunk bizony néha le kell térnünk az ösvényről. Szerencsére ehhez segítséget is kapunk. Mivel elég nagy világról beszélünk nem várhatják el, hogy kívülről fújjuk, hogy hol található egy kis hideg édesvíz, ahol lazacok bujkálnak vagy éppen mosómedvék lapulnak a fűben. Minden, ami mozog nyersanyagnak számít, így érdemes már a játék kezdetén mindent is gyűjteni. Ki tudja, hogy mikor lesz szükséged rá. A vendoroknál egyedi páncélokat és fegyvereket szerezhetünk, a műhely asztaloknál pedig lőszert, csapdákat, és fejlesztéseket eszközölhetünk. Egyes tárgyakat viszont kizárólag csak mellékküldetésekből gyűjthetünk be, szóval az igazán maximalistáknak bőven lesz teendője nyugaton.

Akik szeretik a fejtőröket azoknak is van egy jó hírünk. Visszatérnek a romok, melyek mélyén kincs lapul. A megszerzésükhöz elemeznünk kell a nyomokat, olvasni az üzeneteket és megtalálni a megfelelő fogókat, hogy felkapaszkodhassunk. Ezek a plusz elemek csak továbbnövelik a játék színvonalát. Ezenfelül kapunk egy táblajátékot is, aminek Géproham a neve. Minden nagyobb városban találunk egy asztalt, ahova leülhetünk és legyőzhetjük helyi gurut. Ki tudja, talán ez is olyan sikeres lesz, mint a Gwent és akár láthatjuk majd külön játékként is. Mivel első sorban engem a story érdekelt nem időztem sok időt, de ígérem még visszatérek, hogy többet megtudjak erről a táblajátékról.

A mellékküldetések során találkozunk sablon feladatokkal, de a fejlesztők igyekeztek odafigyelni rá, hogy egyes feladatok egyediek legyenek. Így a sztori szempontjából háttérbe szoruló karakterekről is többet megtudhatunk. A teljesítésükért tapasztalati pontot és képesség pontot kapunk. A játék szerencsére annyira azért nem várja el tőlünk, hogy minden mellékküldetést teljesítsünk, ha szeretnénk a fővonalon haladni, de azért ajánlott egyet-kettőt megcsinálni, ha nem szeretnénk szinten nagyon lemaradni.

Látvány és zene

A játékot Playstation 5-ön készüléken teszteltem, és azt kaptam amit vártam. Nagyon gyors betöltéseket és egy csodálatos látványvilágot. Öröm volt a kalandozás a nyugat vidékein és, ha nem szorított volna az idő minden utat lóháton tettem volna meg. A különböző részek egyedi éghajlattal és tereppel rendelkeznek. Mászhatunk havas hegycsúcsokat, átkelhetünk kietlen sivatagokon,  elázhatunk fás dzsungelekben vagy időzhetünk az óceán partján. Nekem ami külön tetszett, hogy ha például gurultunk a hóban, akkor nem, hogy csak nyomot hagytunk, hanem a ruhánkra is tapadt belőle. Attól függően, hogy milyen terepen harcoltunk olyan mocsok fedte a ruhánkat. Mondjuk egyik átvezetőnél sajnos vizes maradt Aloy ruhája, annak ellenére, hogy két nappal később tért magához. Tüdőgyulladás az itt smafu.

Nagyon aprólékos és nagyon szép játékot kapunk, viszont két dolgot mindenképp javítani kell. Az egyik, hogy néha a távolban felbukkannak modellek, amik például egy toronyban találhatóak, de a tornyot magát nem tölti be a játék, így csak egy logó létrát látunk valahol. A másik, hogy néha vág egyet a kép, elsötétül és visszajön. Én arra gyanakodtam, hogy az utóbbinál valamiféle terepváltozás történik a háttérben, de reméljük ezt a Day 1 patch-csel orvosolják majd.

A videók, az átvezetők és párbeszédek is nagyon kidolgozottak. Egyes jeleneteknél szinte már úgy éreztem, hogy már szinte egy filmet nézek. A Mátrix filmekből ismert Carrie-Anne Moss is csatlakozott a szereplő gárdához és egy elég érdekes karaktert hoz a játékba. Dramaturgiailag egy nagyon jól megírott műről beszélünk és a történet szempontjából szerintem egy méltó folytatást kaptunk. Az első játék után maradtak számomra megválaszolatlan kérdések, viszont a Forbidden Westben a legtöbbre választ kapunk.  Néhány monológnál viszont felfigyeltem arra, hogy kicsit olyan furán néznek a karakterek. Mármint, ha valaki beszél valakivel akkor többnyire ránéz, itt pedig néha úgy éreztem, hogy mintha teljesen máshova nézne az illető. Persze ezek csak ritkán fordultak elő, és valószínűleg erre is jön egy patch. A zene viszont maximálisan illeszkedett a játékhoz. Alig várom, hogy a teljes album elérhető legyen és munka mellé hallgathassam.

Verdikt

A Horizon: Forbidden West azt hozta, amit vártam tőle. Egy nagyon jó narratívát, ami mellé egy nagyon jó játékmenet párosul. Az előző játék fő elemeit átültették a folytatásba és mellette fejlesztettek egy kicsit . Bőven jut tartalom mindenki számára és tényleg a világ annyira nagy, hogy egy jó ideig biztos elveszünk benne. Akiket kizárólag a főtörténet érdekli azoknak van egy rossz hírünk. Néha el kell menni mellék-küldetésezni, hiszen egy RPG-ről beszélünk. A akció élvezetes, egyedül ez a beszorulás és a csüngés dolog, ami idegesítő volt, de az nagyon. Az újítások szerintem jól sikerültek, főleg a búvárkodás része tetszett. Ezenfelül a glider is hasznosnak bizonyult, ha véletlenül leestünk valahonnan. Nem egyszer mentette meg az életem. Én 8,75-öt adok a játékra, de mivel tizedes pontszámot nem lehet adni ezért felkerekítem kilencre. Néhány idegesítő elem ront a játékélményen, de szerintem ezek eltörpülnek a nagy mű mellett. Úgy, hogy már jó pár órát beletettem a játékba még akad bőven felfedezni való számomra is. Kíváncsi vagyok, hogyan folytatódik majd a sztori a későbbiekben.

Igyekeztem minél kevesebbet elárulni a játékról, hogy mindenkinek megmaradhasson a felfedezés élménye. Ha tetszett az első rész, akkor a folytatás is tetszeni fog. Ha te is kipróbálnád a játékot, akkor kedvező áron akár nálunk is megvásárolhatod.

Összefoglalás

Meghódítjuk a nyugatot – Horizon: Forbidden West teszt


Szerzői értékelés

9

A Horizon: Forbidden West azt hozta, amit vártam tőle. Egy nagyon jó narratívát, ami mellé egy nagyon jó játékmenet párosul. Az előző játék fő elemeit átültették a folytatásba és mellette fejlesztettek egy kicsit . Bőven jut tartalom mindenki számára és tényleg a világ annyira nagy, hogy egy jó ideig biztos elveszünk benne. Akiket kizárólag a főtörténet érdekli azoknak van egy rossz hírünk. Néha el kell menni mellék-küldetésezni, hiszen egy RPG-ről beszélünk. A akció élvezetes, egyedül ez a beszorulás és a csüngés dolog, ami idegesítő volt, de az nagyon. Az újítások szerintem jól sikerültek, főleg a búvárkodás része tetszett. Ezenfelül a glider is hasznosnak bizonyult, ha véletlenül leestünk valahonnan. Nem egyszer mentette meg az életem. Úgy, hogy már jó pár órát beletettem a játékba vár még rám bőven felfedezni való. Kíváncsi vagyok, hogyan folytatódik majd a történet. 

  • Remek történt
  • Hasznos új eszközök
  • Gépeket vadászni még mindig király

  • Idegesítő helyzetek harc közben
  • Néha elsötétül a képernyő
  • Scriptelt mozgások mászás közben.

Olvasói értékelés

0

×