Sokan azért adják oda a telefont, a tabletet a kisgyereknek, mert egyszerűen maguk sem tudják, mivel van dolguk – mondja Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató.

A gamerek körében is régóta kérdés, hogy vajon fiatal korban az elektronikus eszközök használata, mennyire befolyásolja negatívan az életünket, illetve kialakulhat-e mobiltelefon, vagy játékfüggőség? Persze a témában rengeteg kutatás létezik, nemrég egy magyar szerző tollából íródott könyv. A Magyar Nemzet készített interjút Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutatóval, aki Fejleszt vagy rombol? – Kulcs az okoseszközök okos használatához című könyv szerzője.

A kutató hangsúlyozza, hogy az okoseszközök elektronikus drogként hatnak a kicsikre.

Azért adnak a szülők okoseszközöket a kicsiknek, mert kényelmes, mert leköti őt. Ez hatalmas vonzerő. A gép nagyon sok olyat tud, amire felnőttként mi is rácsodálkozunk: gyors, érdekes, színes, mozog. Ám sajnos a gép hatása az erős dopamintermelés miatt sok szempontból megegyezik a drogéval – mondja Pécsi Rita .

A képernyő, egy kütyü túlzott ingerei kifejezetten azokat az agyi területeket támadják meg, amelyeket a morfium, a cannabis, sőt akár a heroin, a kokain is.

Még a három–hat évesek esetében is azt kell mondani, hogy minimális előnyt tud nyújtani egy okoseszköz. Valójában egy óvodásnak sincs semmi szüksége a képernyőre! Úgy látom, sokan azért adják oda a telefont, a tabletet a kisgyereknek, mert egyszerűen maguk sem tudják, mivel van dolguk. Volt idő, amikor a pálinkás kenyér dívott. Ez a gyakorlat csak akkor szűnt meg, amikor tudatosult, hogy amennyit nyerünk azzal, hogy a dolgunkra mehetünk, mert lenyugodott a gyerek, annál sokkal többet veszíthetünk azzal, hogy roncsolódnak az agysejtjei.

A gyereknek a szülőkre, a testvérekre, a nagyszülőkre, valódi kapcsolatokra van szüksége – nem egy alkalmazásra. Ha ezeket a kapcsolatokat nem kapja meg, akkor az élményvágy, a keresés, a megnyugtatás vágya egy eszközhöz fog kapcsolódni.

Megjegyzem, a Szilícium-völgy kutatóinak a gyerekei 12 éves korig „fertőzetlen” iskolákba járnak. Ezeket maguk hozzák létre komoly pénzekért, ügyelve arra, hogy még véletlenül se legyenek jelen digitális eszközök. Sajnos alig dicsérünk az iskolában, a családban. Miközben a gép folyamatosan jutalmaz, lájkol, visszajelez, „odafigyel” ránk.

Mivel most a járvány alatt még több szülő ülteti le a gyermekét a gép elé, valóban fokozottabb odafigyelés szükséges. Pécsi Rita egyúttal nem azt állítja, hogy a digitális eszközök hatástalanok, azonban nem mindegy, hogy ezek milyen korban, milyen mennyiségben és minőségben tárulnak a gyermekek elé.

„A pszichológia, az idegtudomány, az orvostudomány sokat tud az emberi agy működéséről – a techcégek semmi mást nem csinálnak, mint felhasználják mindezt saját üzleti érdekükben. Ennek mérlegelésére felnőtt is nehezen képes, nemhogy a gyerek. Akinek az egészséges étkezését is a szülő igyekszik biztosítani, hiszen, ha a gyereken múlna, ő csak csipszet és csokit enne” –  teszi hozzá.

Pécsi Rita könyve, a Fejleszt vagy rombol? – Kulcs az okoseszközök okos használatához már kapható.

Te mit gondolsz?

Mézi, Dzseferzon, Kassziopeia – Ezek az új keresztnevek 2021-ben

 

https://leet.hu/streamplify

×