A videojátékok történetének 15 legtovább fejlesztett játéka egy szép nagy zsákba gyűjtve.

A jó munkához idő kell, szokás mondani, a legjobbhoz pedig még annál is több. Az, aki a mondás első felét kitalálta, minden bizonnyal nem találkozott a Cyberpunk 2077-tel, ami 8 évnyi – többé kevésbé aktív – fejlesztés után tulajdonképpen félkész állapotban jelent meg, megannyi játékosnak okozva ezzel életre szóló csalódást.

Ismerős?

Mert számomra kísértetiesen, és ugyan nem pont ugyanaz a két sziluett, a Bloodlines 2 esetében legalább egyértelmű óvatosságra intenek az események. Nem mintha ezen a két játékon kívül ne lenne tele a videojátékok történelemkönyve megannyi hasonló hányattatott sorsú, vagy a végletekig odázott fejlesztéssel, melyekből tanulva talán sosem estünk volna a túlontúl tolt elvárások és képzetek csapdájába.

Szóval intő példaként elhoztunk pár olyan játékot, melyeket több évig halogattak míg megjelentek, és ugyan nem mindegyik lett totális bukás, sőt, némelyik klasszikussá érett, azért bőven akad köztük katasztrófa is.

15. Resident Evil 4: 1999-2005 (6 év)

Az egyik legjobb Resident Evil fejlesztése nem volt semmi. 99-ben bejelentették és bemutatták, majd az eredeti gárda kreatív okokból otthagyta – az onnan kimentett ötletekből lett később a Devil May Cry -, és csak ezután került Shinji Mikamihoz, aki megrázta magát és egy klasszikust adott a világnak.

14. Alan Wake: 2004-2010 (6 év)

A Remedy a Microsoft második konzoljára, az Xbox 360-ra szánt mesterműve, ami bizony nem volt egy könnyű szülés. Eredetileg az első exkluzívok között kellett volna megjelennie, de ebből persze nem lett semmi, mivel a koncepciót többször újra kellett gondolni és alakítani. Az eredetileg nyílt világú horrorból egy irányított sztoriorientált sorozatos pszichológiai thriller lett.

13. Mafia II: 2004-2010 (6 év)

A generációváltás átka. Eredetileg PS2-re tervezték, majd jött a PS3 és az Xbox 360, és minden megváltozott. A 2K parancsba adta, hogy „Legyen szép, írjátok át”, szóval szép lett és átírták. Ehhez pedig bizony nem kevés időre volt szükség.

12. Shenmue: 1993-1999 (6 év)

Kétségtelen, hogy a vezető fejlesztő, Yu Suzuki egy látnok volt, aki megelőzte a korát. Nem is csoda, hogy ennyi ideig tartott a Shenmue fejlesztése, ami olyan ambiciózus volt, hogy időközben itt is megtörtént a generációváltás, ami igazából még kapóra is jött, mert ennyi ötletet nem tudtak volna beleszuszakolni az előző gépekbe. Ez volt azoknak az időknek a legköltségesebb játéka (47 millió), amit a Dreamcast gyér eladásai miatt soha nem tudott visszatermelni.

11. Galleon: 1997-2004 (7 év)

A Tomb Raider készítőjének, Toby Gard másik játéka, amit ugyancsak a generációs és platform csapdában találta magát. Először PS-ről portolta Dreamcastre, aztán innen GameCube-ra, majd végül Xboxra. Mindez meg is viselte a játékot, ami igen komoly technikai bugokkal és hiányosságokkal jelent meg, gyorsan el is felejtették.

10. L.A. Noire: 2004-2011 (7 év)

A költségvetés csapdájában. A Team Bondi igazán formabontó technológiát talált ki, amitől mindenki eldobta akkortájt a haját. Azt ígérték, hogy olyan mimika és arcjáték lesz az L.A. Noire-ban, amilyet még sosem láthattunk. Igazuk is lett, le is tettünk mindent, csakhogy a Rockstar Games már nem bírta idegekkel, sem pénztárcával, így 50 millió dollárt belelapátolva a megjelenés előtt pár hónappal szélnek eresztették a fejlesztőket. A játék jó lett, de igen rosszul fogyott.

9. Starcraft II: 2003-2010 (7 év)

Ugyan a fejlesztés odázásaiból a játékosok sokat nem kaptak, mivel ténylegesen csak 2007-ben jelentették be, de ekkor már valójában 4 éve dolgoztak rajta. Aztán 7 évnyi fejlesztgetés után csak megjelent, a rajongóknak tetszett is, csak azzal volt egy kis probléma, hogy a kampány nem igazán lett befejezve, amit aztán két fizetős DLC-vel adtak hozzá… Ejnye, ejnye Blizzard…

8. Spore: 2000-2008 (8 év)

A Sims alkotójának, a zseniális Will Wright következő vállalása, aminek bejelentésekor hasonlóan Peter Molyneux-hoz, ő is óriásiakat ígért. Mindebből persze sok minden nem valósult végül meg, a Spore a mai napig egy igazán fun játék. Nagy kár, hogy ma már egyik nagy mester sem készít hasonlókat.

7. Darkfall Online: 2001-2009 (8 év)

Már az is egy kisebb csoda, hogy egyáltalán elkészült ez az mmorpg. 5 év kellett ahhoz, hogy egy nem játszható demót összekalapáljanak, 7 év pedig a bétához. Nem is lett egy jó játék, és 2012-ben érkezett egy kiegészítő, még ugyanabban az évben le is húzta a rolót.

 

6. Cyberpunk 2077: 2012-2020… (minimum 8év)

Az utóbbi pár év legvártabb játéka volt, majd a lebotrányosabb lett. Igaz a tényleges fejlesztések 2016-ig nem indultak be, 2012 óta ültek rajta, de azóta sem kelt még ki a tojás. A CD Projekt megígérte ugyan, hogy 2021-ben kijavítják, pontosabban befejezik a félkész Cyberpunkot, sajnos egyre nagyobb csapások érik a stúdiót, amibe rosszabb esetben bele is bukhatnak akár.

5. Too Human: 1999-2008 (9 év)

Ez talán az egyik legkegyetlenebb. A Too Human-t még a legelső PlayStation-re jelentették be, majd a generációváltás után GameCube exkluzívnak álltak, majd miután azt a generációt is skippelték végül az Xbox 360-on kötettek ki. Akkoriban játszottam vele, nem volt olyan nagyon tragikus, de ma már senkinek és semmiképp sem tudom ajánlani. Az Epiccel való pereskedést követően végül oda jutottak, hogy a játék eladatlan kópiáit ahogy van meg kellett semmisíteni. Hát nem egy sikersztori, az biztos.

4. The Last Guardian: 2007-2016 (9 év)

A PS3 egyik legvártabb játéka volt ez a csoda, ami a fejlesztők előző játékának ismeretében – Shadow of the Colossus – talán nem is meglepő. Hivatalosan csak 2009-ben jelentették be, nagy ritkán mutattak is belőle valamit, majd egyszer csak csend. A játékról sokáig semmit sem tudhattunk, néha elmondták, hogy készül, de már PS4-re, majd 2015-ben a semmiből ismét felbukkant, 2016-ban pedig megjelent. alapvetően pozitív visszajelzéseket kapott, de elődjének zsenijéhez nem érhet fel.

3. Prey: 1995-2006 (11 év)

Mondjuk, hogy ez sem érte meg a beleölt munkát. 95-ben még a néhai 3D Realms kezdett bele, de nem igazán jött össze semmi épkézláb, így került 2001-ben a Human Head Studios-hoz, akik előről is kezdtek mindent. Aztán jött a Doom 3, és látván, hogy óriási lemaradásban vannak „kölcsönkérték” annak motorját, majd megjelent Xbox 360-ra és PS3-ra. A játék nem lett rossz, sőt, kifejezetten remek ötletek kerültek bele, és ugyan nem robbantottak kasszát, ez bőven elég volt ahhoz, hogy nekiugorjanak a folytatásnak. Sok évnyi fejlesztés után a Prey 2-t a Bethesda húzta le a WC-n miután megvette őket, majd az IP-t felhasználva indított egy azonos című, de teljesen más játékot.

2. Diablo III: 2001-2012 (11 év)

Bevallom, eredetileg sem a Diablo 3-at, sem a Starcraftot nem akartam a listára tenni, ugyanis mindkettő bejelentéséig azért sokáig vártak. A Diablo 3 először 2008-ban bukkant fel hivatalosan, de akkor már valójában 7 éve fejlesztés alatt állt. Az ok, amiért ilyen sokat vártak a bejelentéssel igen egyszerű és érthető: fel akartak érni a legendás elődökhöz, nem akartak csalódást okozni. Végül a nagy nyomás alatt csak megtörtek, a megjelenés első hónapjában például közel játszhatatlan volt a játék a számtalan bug és balanszírozatlanság miatt. Ezeket persze hamar javították, és a Diablo 3 maga is legendává vált.

1. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (15 év)

A legenda. Na igen, alig van a gamer világban olyan, aki ne hallotta volna a Duke Nukem Forever sztoriját. Ez a játék sosem lehetett jó. Eredetileg ezen is a 3D Realms dolgozott, csakhogy sajnálatos módon ismét kicsúszott minden a kezeik közül, így landolt végül a 2K és a Gearbox műhelyében. Megannyi halasztást és „sosem jelenik meg” poént követően 2011-ben végül csak eljött a pillanat. Jaj, de milyen pillanat. Kolosszális pofára esés, de minden téren. A játékmechanika 1997-ből ragadt ránk, a grafika 2005-ből, és még teljesen buta és átgondolatlan is volt. Ezzel már csak azért is megéri játszani, hogy átértékeld az életed.

 

 

https://leet.hu/xmas/

×