A szoftveres megoldástól egészen a monitorba épített modultól.

Ez elmúlt napokban érintettük a játékokban megtalálható videóbeállítások menü több elemét is. Ám akad több olyan beállításcsoport, amit mindenképp fontos akár külön kiemelni is. Ezek például azok az opciók/funkciók melyek a monitorunk képfrissítését próbálják valamilyen szinten összhangba hozni a játék FPS értékeivel vagy épp fordítva.

Három fő technológiát különböztethetünk meg:

  • V-Sync
  • FreeSync – AMD és NVIDA (G-Sync Compatbile néven)
  • G-Sync – NVIDIA

V-Sync

V-Sync, azaz vertikális szinkronizáció. Megalkotásakor a cél nem volt más, minthogy az idegesítő képtöréseket elfelejtsük játék közben. A képtörés akkor fordul elő, ha eltér a játék által kitolt és lerenderelt FPS érték és a monitorunk képfrissítése. Emiatt a képkockák nincsenek szinkronban. A monitorunk már akkor az új képkocka megjelenítésén dolgozik, amikor még lehet, hogy az előző képkocka sem került megfelelően megjelenítésre.

Képtörés

A V-Sync alapvetően a grafikus kártyánkat arra kényszeríti, hogy a megrajzolt képkocka megjelenítésével várjon annyit, hogy pontosan a monitorunk képfrissítésével legyen összhangban. Így 60 hertzes megjelenítő esetén fix 60 FPS-re, 144 hertzes monitor esetén fix 144 FPS-re törekszik majd a játék. Leginkább gyors játékoknál tűnhet fel a V-sync hiánya. Bekapcsolásával azonban súlyos árat fizetünk, jelentősen megnőtt beviteli késéssel (input delay) kell számolnunk. Magunknak kell eldönteni, hogy mely játékoknál kapcsoljuk be ezt a lehetőséget.

FreeSync

FreeSync

Míg a V-Sync arra törekszik, hogy a játék képkockáit limitálva és szinkronizálva juttassa el a megjelenítőre, addig az AMD FreeSync megoldása gyakorlatilag ennek ellenkezőjével próbálkozik. Használatával a monitorunk képfrissítése igazodik a játék és videókártyánk által megrajzolt képkockák számához. Így mondjuk egy adott 56 FPS-es pillanatban a monitorunk gyakorlatilag 56 hertzes képfrissítéssel fog futni és így tovább. A FreeSyncet támogató monitoroknál eltérő lehet az a tartomány ahol ezt kihasználhatjuk. Valamelyik gyártó/típus csak 40 és 75 hertz között támogatja a technológiát, ám néhánynál akár 9 és 240 hertz között is bátran ugrál a monitor.

G-Sync

A G-Sync hasonló elven működik (leegyszerűsítve), mint a FreeSync. Fontos különbség, hogy míg az AMD által használt technológia jogdíjmentes és szabadon felhasználható, addig a G-Sync-hez dedikált modult kell elhelyezniük a gyártóknak a megjelenítőkben. Emiatt a G-Sync monitorok ára is általában a magasabb régióban mozog az adott kategóriákon belül.

Örömteli hír, hogy az NVIDIA az 1XXX szériától kezdve G-Sync név alatt támogatja az AMD FreeSync megoldását is. Így többé nem akadály NVIDIA kártyákon kihasználni monitorunk FreeSync-es képességeit. A zöld gyártó „GSync Compatible” névvel látja el az általa tesztelt és szépen működő FreeSync monitorokat, de papíron a nem tesztelt megjelenítők nagy részén is hibátlanul teszi a dolgát a technológia.

Input lag?

Általánosságban kijelenthető, hogy a FreeSync és G-Sync használatával sokszor jóval kevesebb beviteli késést tapasztalunk, mint a „fapados” V-Sync bekapcsolásakor, ám ezek sem mentesek teljesen ettől, főleg magas FPS értékeken. Így az igazán kompetitív körülményekre vágyó játékosoknak el kell viselniük továbbra is a képtörést, ha tényleg a leggyorsabbak szeretnének lenni.

Ti használjátok valamelyik szinkronizációs megoldást?

 

https://leet.hu/xmas/

×