A körülmények nagyban meghatározzák a kérdésre adott választ.

A különböző közösségi oldalakon és fórumokon visszatérő téma, hogy a 60 hertzes monitorokon van-e értelme 60 FPS-nél nagyobb értékeket engedni a játékoknál. Rengeteg felhasználó kapásból egy hatalmas nemmel válaszol ezekre a kérdésekre, pedig egyáltalán nem ennyire egyértelmű a dolog. Az alábbi bejegyzésben kiderül, hogy mely esetekben jöhet jól az a plusz kis FPS.

Érdemes elkülönítenünk három fő kategóriára a lehetőségeinket 60 hertzes monitor esetén:

  • 60 FPS-re korlátozzuk a játékot V-sync használatával
  • 60 FPS-re korlátozzuk a játékot, de V-sync nélkül
  • Elengedjük az FPS értéket, amennyire csak lehet

A legnagyobb különbség az első és harmadik kategória között lesz majd értelemszerűen, de a második és harmadik között is mérhető változásokat tapasztalhat a játékos.

1. Amikor V-Sync segítségével korlátozzuk le az FPS értéket

Vizuális szempontból ez lehet a legjobb választás, hiszen a V-Sync segítségével megszűnnek a képtörések és a GPU sem dolgozik többet a kelleténél. Lassabb AAA játékoknál maradhatunk ennél a választásnál, de gyors játékoknál súlyos árat fizetünk ezért.

Kellemetlen input delay

Kellemetlen Input (bevitel – egérrel, billentyűvel vagy kontrollerrel) csúszással kell számolnunk, ha ezt az opciót választjuk. Hiszen ahogy a fenti képen is láthatjuk, a bekapcsolt V-Sync miatt hiába rendereli ki kártyánk gyorsan a képkockát (FRAME), várnia kell (HOLD időszak) értékes ezredmásodperceket a megjelenítésével, hiszen 60 hertzes esetén (1000/60 = 16.7) ekkora időközönként tud frissülni csak a monitorunk.

Így már érthető miért lesz akkora a csúszás, hiszen a V-Sync funkciónak „köszönhetően” a korábbi bevitelünkhöz (egérrántás, gomb lenyomás) tartozó képkockák mindig szépen kivárják a sorukat. FPS játékoknál nagyon érezhető jelenség, ám ahogy fentebb említettük vannak olyan játékok, ahol nem sok vizet zavarnak.

2. FPS korlátozás, de nem V-Sync segítségével

Az arany középút lehet az input delayre kevésbé érzékeny játékosok számára, de ez sem a legjobb megoldás. Itt a monitorunk és a videókártyánk gyakorlatilag „ahogy esik, úgy puffan” elv alapján szórják ki magukból a képkockákat.

Változó Frame Latency

Emiatt a generált kép és annak megjelenítése közötti idő (ez a Frame Latency) gyakorlatilag folyamatosan változik. Így az input delay is másodpercről másodpercre más lesz, nem tudunk egy konzisztens értékkel számolni. Az biztos, hogy átlagban kevesebb lesz, mint V-Sync esetén, de még mindig nem a legjobb opció, ha ki akarjuk magunkból hozni a maximumot.

3. Miért jó a sok FPS?

Mi történik ha szabadjára engedjük a játék képkockáinak számát? Természetesen jobban igénybe veszi majd a videókártyánkat és processzorunkat, de némi előnnyel is kecsegtet. A második esetnél látott képet kiegészítve hamar meg is látjuk, hogy miért.

Több képkocka, több lehetőség

Több képkocka, több lehetőség

Mindkét képen láthatjuk, hogy miért is lesz nekünk ez jó. Sok generált képkocka esetén gyakorlatilag monitorunk a bőség zavarával fog szembesülni, hiszen bármikor is jelenítené meg a következő képkockát a legfrissebbek közül tud majd választani, nem csak egy árva darabból. Így az első lehetőségnél mért, legalább 16.7 ms értékű késés (Bevitel -> Monitor által megjelenített képkocka) akár 5 ms értékre is csökkenhet (200 képkockával kalkulálva) a harmadik felállásban, persze beáldozva némi képtörést a siker érdekében.

Ez bizony már erőteljesen megérezhető szint a legtöbb játékos számára, sokan még a 100 FPS -> 200 FPS ugrást is megérzik, akár 60Hz monitor esetén is.

Verdikt

A fenti három példán végigszaladva tökéletes látszódik, hogy a 60 hertzes monitorunk valóban soha nem fog 60 FPS-nél többet megjeleníteni. Az azonban nagyon nem mindegy, hogy a bevitelünkhöz képest milyen ritmusban és mekkora csúszással teszi ezt. FPS/TPS lövöldözős vagy egyéb gyors reagálást igénylő és mozgással operáló játékokban nyugodt szívvel engedjük el az FPS értéket, érezhető lesz a különbség. Lassabb AAA címeknél meg úgysem számít az input delay annyira, így a bekapcsolt V-Sync sem lesz ördögtől való, a legjobb vizuális élmény érdekében.

A bejegyzésben felhasznált képek az alábbi két videóból származnak, ha kicsit is értesz angolul és érdekel a téma, akkor mindenképp ajánlott megnézni őket:

 

https://leet.hu/xmas/

×