Életmód

Black Friday: Nem tetszik a termék és visszaküldenéd? – Mindent az elállási jogról

Előfordulhat, hogy a Black Friday és ünnepi akciók során bevásárolt termékek közül sajnos nem mindegyik olyan, mint amire mi számítottunk. Ez lehet funkcionalitásbeli eltérés vagy egyszerűen olyan egyszerű ok is, mint hogy nem megfelelő a megrendelt áru színe. Szerencsére a törvények itt is védik a vásárlót és több lehetőségünk is van a visszatáncolásra.

Ma az az elállási jog?

Elég csak belegondolnunk, hogy internetes vásárlás esetén nem tudjuk kipróbálni, megvizsgálni élőben az adott terméket. A másik fontos tény, hogy csak az eladó által meghatározott információkra hagyatkozhatunk a rendelés gomb megnyomása előtt. Ezt természetesen valamilyen szinten kompenzálni kellett törvényileg, melyet elállási jogként ismerhetünk. Jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan (azaz bármilyen indokkal,  az eladó engedélye nélkül is) visszaléphetünk és a termék visszaküldésével követelhetjük az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Erre a vásárlást követően 14 napunk van a jelenlegi szabályok alapján. 

Kell-e indoklás?

Nem tetszik? Tökéletes indok!

Ahogy fentebb is említettük, nem kell speciális indoklást sem megadnunk azzal kapcsolatban, hogy miért szeretnénk visszaküldeni a terméket. Így a hibátlanul működő és az eladó által leírt specifikációknak megfelelő rendeléstől is elállhatunk, olyan egyszerű indokkal is, hogy az nekünk épp nem tetszik. Ha a termék nem felel meg az eladó által leírtaknak vagy nem úgy működik, ahogy mi szeretnénk, akkor szintén nincsenek további kérdések, ideje élni az elállási joggal.

Mikor kezdődik az elállási határidő? 

Ketyeg a 14 nap.

Egy darab termék rendelése esetén értelemszerűen a termék átvételétől. Ha több terméket rendeltük és valamiért több részletben érkezik hozzánk, akkor az utolsó termék/darab átvételétől ketyeg a 14 nap.

14 napon belül vissza is kell érnie a terméknek az eladóhoz?

Nem, a 14 nap nem azt jelenti, hogy a terméknek 14 napon belül vissza is kell érkeznie az eladóhoz. 14 napos időtartamon belül kell kifejeznünk az elállási szándékunkat, de ha bármilyen ok miatt nem érne oda a 14 nap alatt a visszaküldött termék, akkor sincs semmi baj.

Nincs meg, elszakadt a termék doboza, most akkor nem is küldhetem vissza?

Nem árt, ha megőrizzük a termék dobozát, ám akkor sem kell aggódnunk, ha valamiért elveszne, netán megsérülne. Akár üzletben vásároltunk, akár internetről rendeltük a terméket, ha hibásnak bizonyul (vagy épp nem tetszik…), a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes.

Ajj-ajj…ezt nem biztos, hogy visszaveszik.

Mindent visszavesznek? 

Szinte tényleg mindent visszavesznek a webáruházak 14 napon belül, ám néhány kategória termékeire külön szabályt állítanak fel. Ilyen termékek lehetnek a következőek:

  • Fejhallgató
  • Füldugó
  • DVC/CD lemez
  • Fehérnemű
  • Arckrém
  • Füldugó
  • Dekorkozmetikai termék

Ez a kivételszabály magától értetődő, hiszen a bőrrel, testnedvekkel közvetlenül érintkező termékek – visszaküldés és esetleges továbbértékesítés esetén – komoly betegségek forrásai lehetnek. Már a koronavírus-járvány előtt is aktívak voltak ezek a feltételek, de azóta még jobban figyelnek a webáruházak ezekre. Érdemes ezeket a kategóriákat megkeresni az adott webáruház szabályzatában.

Milyen formában kell közölnünk a szerződéstől való elállásunkat az eladóval?

Sokszor elérhető már webes felület is

A három legcélravezetőbb mód az az e-mailes, telefonos vagy webes felületen való jelzés. A legtöbb nagyobb webáruház már külön felületet biztosít az elállásunk jelzésére, ahol gyakorlatilag pár kattintással kiválaszthatjuk, hogy mely rendelés melyik termékét szeretnénk visszaküldeni. Amennyiben erre nincs lehetőségünk, akkor marad az e-mail vagy telefon. Mindenképp érdemes áttanulmányozni az adott webáruház szabályzatát, hogy mi ilyenkor a teendőnk.

A visszaküldés módja általában valamilyen futárszolgálat igénybevételével történik, de a különböző átvevőhelyekkel vagy boxokkal rendelkező áruházaknál ez még egyszerűbb is lehet. Ilyenkor csak az eladó által megjelölt helyen lévő automata egyik fiókjába kell helyeznünk a visszaküldendő terméket, a többit intézi a webáruház.

A visszafizetés 

Az eladó a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon köteles visszafizetni az összeget. Természetesen, ha mi egy másik fizetési módot választunk ki, akkor ez megengedett, ám az eladó nem módosíthat rajta és többletdíjjal sem terhelhet minket.

Te küldtél már vissza terméket, mert nem tetszett?

Ezt olvastad már? 

 

 

Arpi

Korábbi cikkek

Közelharcban erős: így szereld fel a Warzone legújabb SMG-jét

2024.04.07. – A Warzone és Modern Warfare III legújabb szezonja néhány nappal ezelőtt, április harmadikán vette kezdetét.…

2 óra telt el azóta...

Ezt tudja manapság egy gamer laptop 2 millió forintért

2024.04.07. – Egy időben meglehetősen rossz volt a gamer laptopok megítélése. Tegyük hozzá, hogy nem…

2 óra telt el azóta...

A Valve gyakorlatilag teljesen megölte a külsős Counter-Strike 2 oldalakat

2024.04.07. – A Valve nem sokat pihent a Major után. A Counter-Strike 2 Majort a CSGOEmpire gárdája…

2 óra telt el azóta...

Mint egy álom, úgy fog futni PS5-ön a Sea of Thieves

Bódi Dániel 2024.04.07. - Egy alapvetően multiplayer játéknál nem egy nagy hátrány, ha a legtöbb…

3 óra telt el azóta...

Örök emlék: így égetik bele magukat az RGB RAM-ok a videokártyákba

2024.04.07. – Míg egykor csak néhány periféria kiváltsága volt az RGB világítás, addig manapság már…

3 óra telt el azóta...

Hihetetlen, de egyre többen játszanak a Warzone-nal és a MW 3-mal

2024.04.07. – A Call of Duty: Warzone kliense a negyedik születésnapját ünnepelhette idén márciusban. A…

3 óra telt el azóta...