A Black Friday a legnagyobb keselyűk lehetősége is, ezért elhoztunk néhány tippet, amit ha megfogadsz, valószínűleg nem leszel átverve a legnagyobb akciók közepette sem.

Verekedés, lábbal tiprás, kéz- láb- és orrtörés, mocskolódás és a gigantikus pénzszórás vörös szemű démona zajlik ma, hiszen hivatalosan ma, november 25-én van a Black Friday. Sokan ilyenkor otthonaikba visszahúzódva próbálnak meg távol maradni a már-már vallási szertartástól, a legtöbben azonban áldoznak a rítus akciókkal kikövezett oltárán.

A Black Friday emiatt a kultusz miatt a lehető legjobb alkalom arra, hogy néhány nem túl erkölcsös viszonteladó jól megszedje magát olyan trükkökkel, mint a hetekkel, napokkal előre felárazott, majd eredeti közelbe „leárazott” termékek, vagy a presszióként alkalmazott nagyon hamar/gyorsan lejáró akciók.

Ezért is döntöttünk úgy, hogy újra elhozunk nektek néhány hasznos tanácsot, hogy még véletlenül se te legyél az a palimadár, akit végül rászednek.

Ha a Black Friday-re gondolunk, a legtöbbünknek az amerikai óriási akciók és a tömegverekedések ugranak be elsőként. Nem véletlen, hiszen Amerikában már hagyománynak számít, hogy ilyenkor elmennek a családfők nagy karácsonyi bevásárlás gyanánt, aztán mindenféle akciós termékkel térnek haza.

hálaadás utáni első péntek hagyománya mára hazánkban is fellelhető, viszont ameddig az Egyesült Államokban ez minden évben pontosan ugyanakkor kerül megrendezésre, addig nálunk mára egy elcsépelt kifejezéssé vált, köszönhetően annak, hogy sokan akár a nyár közepén is meghirdették a saját “Black Friday” akcióikat, ami valójában persze csak simán árleszállítást takart.

Felárazás

Fentebb már említettem az egyik legnépszerűbb átverési technikát, vagyis a felárazást. Ezt gondolom senkinek sem kell nagyon bemutatni, de azért gyorsan megteszem: hetekkel vagy napokkal a Black Friday kezdete előtt az üzletek feljebb visznek a termékek árán, hogy aztán a korábbi, eredeti ár közelébe, esetleg pont oda akciózzák le.

Ilyenkor persze rendkívül jól mutat a -40, vagy -70 százalék, de érdemes a színes címkéknek nem bedőlni, és visszamenőlegesen is csekkolni az árakat. Ezt a legegyszerűbben úgy tudod megtenni, hogy időben megnézed a kiszemelt szajré árát, de ha esetleg impulzusból nyomnál a vásárlás gombra sincsen baj, ugyanis az Árukereső árdiagramja visszamenőlegesen is megmutatja neked a termék árának alakulását.

Az elmúlt években ezt a módszert rendkívül gyakran alkalmazták. Remek példa rá a 2 éve 8 ezer forintért kínált 60 GB-os SATA 3-as SSD esete, ami még 8 000 forintért sem volt valami bomba vétel, viszont a webshop 99%-kal „olcsóbban” adta, ugyanis 1,2 millió forintért kínálták állítólag a terméket a Black Friday előtt. De volt 1,5 millió forintra felárazott, amúgy 100 ezer forintos laptop vagy épp 581 ezer forintos vezeték nélküli billentyűzet, ami valójában 40 ezer forintba került akkoriban.

Hirtelen felment az ára a Black Friday előtti hetekben / Kép: arukereso.hu

Ilyenkor érdemes megnézni a konkurens webshopok kínálatát, illetve az árukereső árdiagramját, amivel könnyen kiszúrható a csel.

Kis készlet

A reklámokban dübörögnek a 90, 89, 85%-os leárazott termékek? Nos a kis készletes trükk esetén pár szerencsés valóban betárazhat a termékekből. Viszont a boltok ilyenkor direkt 4-5 darabszámmal készülnek, ami aztán másodpercek alatt elfogy persze, de vannak még ajánlatok az oldalon, szóval a csalódott vásárlók vesznek valami hasonló terméket, kicsit kevesebb kedvezménnyel, aztán örülnek mert jól jártak. Persze így végül általában egy teljesen más terméket vásárolnak, amire talán nincs is szükségük, de ilyen ez a pszichológia.

Siess, de veszettül!

Amire az átverések 99%-ban építenek, az az idő. Azért, mert az idő nyomására sokszor nem vagyunk képesek megfelelő higgadtsággal gondolkozni. Ilyenkor előjön az ösztön, ami nem hagyja, hogy most elszalasszuk ezt a remek alkalmat, még ha nem is olyan remek az az alkalom.

Már önmagában a Black Friday jelenség is erre az ösztönünkre épül, ezt viszont a webshopokban lehet fokozni is különféle kiegészítőkkel. Itt olyasmikre kell gondolni, mint a “épp 395 másik ember nézi ezt a terméket” vagy a “már csak 2 darab van raktáron” dinamikus változók, amiről persze elég nehéz eldönteni, hogy mennyire valósak. Az utóbbi esetén pedig gyakran még az akció időtartama alatt varázslatos módon újratöltődik a készlet, aztán kezdődik minden elölről.

Gondolkozz!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a Black Friday valójában egy nagy pszichológiai játék. Ez viszont nem jelenti egyenesen azt, hogy ne lennének ténylegesen remek akciók, de minden vásárlás előtt álljunk meg egy szusszanatra, és gondolkozzunk.

A legnagyobb nyomást az alacsony számmal feltüntetett készletek és az akció rövid időtartama miatt érezhetjük, amit még nyakon is öntenek az „ennyien nézik ezt a terméket” trükkel is. Ha ez időszak alatt valaminek a megvételén csak azért gondolkozunk el, mert kevés van belőle, esetleg azt látjuk, hogy a -80% csak 2 percig érvényes, de mások is szemet vetettek rá, akkor nyugodjunk meg, nincsen baj, nem maradunk le semmiről – impulzus az egész.

Ilyenkor könnyen hozhatunk meggondolatlan döntéseket, rosszabb esetben egy átverésbe sétálunk bele. Először tehát, győződjünk meg róla, hogy valódi-megbízható viszonteladóról van szó, avagy sem, aztán tegyük fel magunknak a kérdést, hogy kell-e ez nekünk. Ha mindkettőre igen a válasz, akkor gyorsan csekkoljuk az árat az Árukeresőn, és ha mindent jónak látunk mehet a vásárlás.

Rendelj házhoz!

Ha megvagy a vásárlással, akkor a jelenlegi járványhelyzetben az egyik legfontosabb tanács, hogy rendelj házhoz. Ez neked is kényelmesebb megoldás, hiszen skippeled az unalmas részeket – a kóválygást és a hosszas sorban állást -, illetve biztonságosabb is.

Ha amúgy is kimozdulnál otthonról, és van a közeledben, akkor használhatsz átvételi pontokat, csomagautomatákat is, erre pedig egyre több lehetőség van. Ott van például a Foxpost, a PostaPont, vagy az eMAG Easybox, melyek már a legtöbb online rendelések során választható opciókként szerepelnek.

Átvertek? Van megoldás

Amennyiben utólag tudatosulna bennünk, hogy megtévesztésnek estünk áldozatul, akkor is vannak jogaink, amit az ilyen esetekben bátran érvényesíthetünk. Első körben amennyiben webshopból vásároltuk a terméket, úgy érvényesíthetjük a 14 napos elállási jogot, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a csomag megérkezését követő 2 hétben bármikor dönthetünk úgy, hogy elállunk a vásárlástól, ilyenkor vissza kell küldenünk a terméket, a boltnak pedig a 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet értelmében kötelessége megtéríteni a teljes összeget.

Mindezek miatt a megújult LEET SHOP Black Friday leárazása során nem nagyon kell aggódnod, hiszen ahogyan mindig, úgy most is igyekszünk mindenki számára nem csupán tisztességes, hanem tényleg remek akciókkal teli, gyors és pontos vásárlást biztosítani. 

×