Egyre többen gondolják úgy, hogy a négy napos munkahét nem csak a munkavállalóknak, hanem az üzletnek is jót tesz.

A négy napos munkahét egyre több országban merül fel opcióként, hiszen az elvégzett kutatások nagy része és a „tesztidőszakok” is azt az eredményt mutatták, hogy az emberek munkamorálja és a fogyasztási kedve is jelentősen megnövekszik a rendszerben. Magyarországon is felmerült már, legutóbb az ellenzéki pártok részéről, de a tényleges bevezetésétől, de még egy esetleges próbától is nagyon messze vagyunk még.

A játékiparban viszont már meg mernek próbálkozni az ötlettel, aminek egyik első úttörője az Eidos Montreal lehet, ahol mostantól a munkavállalók kötelező heti munkaideje 32 órát tesz ki. A vállalat a fentieken túl azzal magyarázta a döntését, hogy ezzel szeretnék megteremteni a magánélet és a munka közötti egyensúlyt, ami a kreativitás javulásához vezethető.

A Eidos stúdió vezetője, David Anfossi szerint a négy napba sűrített munkaidő jobb munkamorált, több kreativitást, termelékenységet, úgy pedig minőségibb munkát jelent.

A stúdió vezetője továbbá azt is elárulta, hogy ezzel nem az elengedett egy munkanapot szeretnék elosztani a négy napban, csupán felül szeretnék vizsgálni a munkamódszereiket. Ez például azt jelenti, hogy ott csökkentenek a munkával töltött időn, ahol tudnak, például az egy órás meetingeket 30 percre csökkentették, magyarul növelnek a hatékonyságon.

Sokan azt gondolhatják, hogy egy ilyen változást a játékiparban a legkönnyebb meghozni, hiszen a munkavállalók „csak” egy gép előtt ülnek és vadul gépelnek, kattintgatnak, vagy rajzolnak. Ez utóbbi teljesen nyilvánvaló, valóban ezzel tölti a fejlesztő a munkaidejét, ez viszont a fejlesztések során eléggé eltolódhat.

Egy átlagos játékfejlesztő nagyo sokat dolgozik, sőt, a megjelenési hajrában – ami jellemzően a céldátumtól számított fél év/pár hónap – folyamatosan túlóráznak, nem ritka a napi 12-14 órás munkanapok sem. Sőt, még a megjelenés után sem fújhatják ki magukat, sok probléma ugyanis akkor bukkan elő, így a fejlesztők ilyenkor vad tempóban kezdik el kalapálni a javításokat.

Sokak ezek miatt tartják furcsának, hogy az elsők között pont a játékipar egyik képviselője száll bele a négy napos munkahétbe, hiszen így félő, hogy megnövekszik a játékok fejlesztési ideje is. Ez utóbbi egyébként nem feltétlenül kizárható, mindemellett viszont sokkal jobb, egyedibb, kreatívabb és minőségibb játékok születhetnek. Az Eidos Montreal legújabb játéka a Guardians of the Galaxy lesz, ami október 26-án jelenik meg – régi és új konzolokra, illetve PC-re.

Te mit gondolsz a négy napos munkahétről? Ahol te dolgozol, ott be lehetne vezetni?

×