Érdekel a játékfejlesztés? Vagy csak meg akarod érteni, hogy hogyan készülnek kedvenceink? A Nintendo most lehetőséget ad erre!

Körülbelül 5-6 éves korom óta játszom videojátékokkal. Ugyan eleinte csak a végtermék érdekelt, egy idő után az is elkezdte mozgatni a fantáziámat, hogy mégis hogyan állnak össze ezek a tartalmak. A programozáshoz sosem volt tehetségem, így egy pár próbálkozás után hátat is fordítottam a történetnek. Mégis megmaradt egy aprócska rész bennem, ami továbbra is rajongott a játéktervezésért-és készítésért.

Sajnos, amikor fiatal koromban beleszaladtam az első egy-két sikertelen próbálkozásomba, a piac és a lehetőségek még meglehetősen szűkösek voltak. Ma már valószínűleg máshogy végződne ez a kaland, hála az RPG Makernek, a Unitynek, na meg mostantól a Nintendonak is!

 

Amikor bejelentették, hogy érkezik a Game Builder Garage Switchre, megmondom őszintén kissé szkeptikus voltam. Korábban játszottam a Mario Makerekkel, s ugyan ideig óráig szórakoztatóak voltak, a limitált lehetőségek miatt nem tartottam korszakalkotónak. Attól féltem, hogy a Game Builder Garage is ebbe a csapdába fog esni, vagyis nagyot fog ígérni, de keveset fog adni.

Kész szerencse, hogy pocsék megérzéseim vannak.

A GBG egy olyan játék lett, amire hatalmas szükség volt, nemcsak a játékrajongóknak, hanem a tesztelőknek is.

Van itt minden!

Manapság már bárki lehet videojáték tesztelő. Elég ha szeretjük az alapanyagot és elég időt ölünk a címbe. Körülbelül 20-30 óra menetelés után mindenkinek kialakul egy véleménye az adott tartalomról, azt pedig ha papírra vetjük, máris kész a szubjektív teszt. Sajnálatos módon a médiának köszönhetően egyre nagyobb ereje van ezeknek az írásoknak, hiszen hatalmas olvasóbázist lehet elérni az interneten. Az emberek szeretnek adni mások véleményére, s ha azt hallják, hogy valami pocsék lett, akkor igazából lehetséges, hogy nekik tetszene, akkor is elkerülik.

A „pocsék” szónak viszont sok esetben nincsen információértéke egy tesztelés során. Elvégre a tesztelőnek fogalma sincs, hogy milyen hátországa van az adott címnek, mennyi benne a munka, na meg a rejtett tartalom. A teszt csupán egy véleményen alapul, amit lényegében bármi befolyásolhat.

Bizony, néha meglehetősen kaotikus a tervezőasztal

A Game Builder Garage reményeim szerint hosszú távon edukálni fogja a játékos közösséget, s segít majd az érdeklődőknek jobban megismerni és átlátni a videojátékokat. Eddig ugyanis élvezhettük a végterméket, ám mostantól arról is lesz fogalmunk, hogy mi történik a háttérben…

Most egy lövöldözős, később egy autózós…

A Nintendo legújabb kreatív címe, a Game Builder Garage elvezet minket a játékfejlesztés bugyraiba. A legalapvetőbb programozási húzásoktól a komplexebb világépítésig mindent megtanulhatunk, ráadásul mindezt szórakoztatóan, nem pedig száraz, tankönyvi formában.

A limitációk pedig tényleg csak a fejünkben léteznek. A GBG képes a legtöbb műfajt megvalósítani, egyedül a képzelőerőnk szabhat ennek határt. Na jó, nem fogunk tudni Gran Turismo szintű szimulátort, vagy Witcher-szerű szerepjátékot alkotni, ám az alapokat képesek vagyunk létrehozni. Ehhez fogható pedig még véleményem szerint eddig nem volt a piacon.

Akár még egeret is használhatunk a szerkesztéshez! – Nintendo

A tálalás tipikus „nintendósra” sikeredett, jópofa, játékos és átlátható. A száraz kódnyelvek helyett egy vizuális programnyelvet használhatunk, amiben a kulcsszereplők úgynevezett Nodonok. Ezek felelősek a különféle akcióparancsokért, mint például a mozgásért, ugrásért. Ha esetleg egy ufós játékot szeretnénk gyártani, akkor a tervezőtáblán a játékunkhoz adhatunk egy UFO Nodont, ami majd később egy űrlényként fog szolgálni játék közben. Sőt, olyan Nodonnal is operálhatunk, ami érzékeli, ha egy karakter hozzáér egy bizonyos objektumhoz (láda, alma, kerék, stb.), s ha ez megtörtént, akkor power-uppal látja azt el. Ezeket a Nodonokat kombinálhatjuk is, hogy jóval bonyolultabb programláncokat hozzunk létre.

Hol kezdjem?

Szerencsére a játék komolyan veszi az oktatást, így folyamatosan, lépésről lépésre tanulhatjuk meg a Nodonok kezelését, valamint sajátíthatjuk el a Game Builder Garage sajátosságait a legegyszerűbb feladatoktól a legbonyolultabb programozásokig.

Nekem személy szerint ezen a ponton szakadt el párszor a cérna, a játék ugyanis tényleg mindent alaposan az ember szájába rág. Ez egy gyermek esetében megsüvegelendő és célszerű, viszont ha felnőtt fejjel akarjuk élvezni a Game Builder Garage adta lehetőségeket, az első egy-két lecke meglehetősen idegőrlő lesz. A „túravezető” rettentően idegesítő módon hívja fel magára a figyelmet, temérdek szövegbuborékkal írja körül a legegyszerűbb lépéseket is, mindezt ráadásul a fejlesztők megfejelték az Animal Crossingból jól ismert halandzsanyelvvel, ami körülbelül 2 percig aranyos, utána már inkább zavaró. Viszont ha ezen az akadályon sikerül átjutnunk, a játék kinyílik előttünk, mi pedig hosszú órákat tölthetünk azzal, hogy elkészítsük saját ötleteinket.

Így van, akár még saját Sonicot is kreálhatunk!

Az oktatóleckék egyébként nagyon jó ütemben váltják egymást, tényleg lépésről lépésre haladhatunk előre, s egyre bonyolultabb és bonyolultabb programozó folyamatokat készíthetünk. Az utolsó lecke végére például már volt vagy két-három ötletem, hogy milyen saját játékot készítenék, így még inspirálónak is hatott a folyamat.

Verdikt

A GBG egy kifejezetten erős 3D motor, ami fantasztikusan és stílusosan mutatja be, hogy milyen egy játék fejlesztése. Sajnos nincsenek komoly közösségi lehetőségek, ám még így is élvezhető a fejlesztgetés. Kiváló belépő lehetőség a játékfejlesztés világába, de ha nem ez az álmunk, akkor is sokat tanulhatunk az iparról.

A munkaterület sajnos kész káosz is lehet, ilyen téren lehetnek fennakadások, viszont ez tényleg csak egy kisebb szőrszálhasogatás, hogy ne csak jókat mondjuk a csomagról. Az árcédula abszolút emészthető, arról nem is beszélve, hogy a Switchnek köszönhetően egy hordozható 3D játékmotort kapunk ezért az árért.

Kreatív gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt kötelező, akiket pedig komolyan érdekel a játékfejlesztés, nem is értem, hogy miért a tesztet olvassa és nem a Game Builder Garage-t nyüstöli éppen…!

 

Összefoglalás

Hordozható játékgyár, lényegében bárkinek! – Game Builder Garage teszt


Szerzői értékelés

9

A GBG egy kifejezetten erős 3D motor, ami fantasztikusan és stílusosan mutatja be, hogy milyen egy játék fejlesztése. Sajnos nincsenek komoly közösségi lehetőségek, ám még így is élvezhető a fejlesztgetés. Kiváló belépő lehetőség a játékfejlesztés világába, de ha nem ez az álmunk, akkor is sokat tanulhatunk az iparról. A munkaterület sajnos kész káosz is lehet, ilyen téren lehetnek fennakadások, viszont ez tényleg csak egy kisebb szőrszálhasogatás, hogy ne csak jókat mondjuk a csomagról. Az árcédula abszolút emészthető, arról nem is beszélve, hogy a Switchnek köszönhetően egy hordozható 3D játékmotort kapunk ezért az árért.

Látványos

Színes

Felhasználóbarát

Hordozható

Mély

Kreatív

Idősebbeknek idegesítő lehet az első 3-4 oktatófeladat és a kötelező dialógusok

Néha kaotikus a tervezőasztal

Olvasói értékelés

0

×