Egyre több játék épül a blokklánc technológiára, aminek köszönhetően a játékosok anélkül kereshetnek pénzt puszta játékkal, hogy abból még csak videót és streamet sem kell csinálni.

Az online világ egyik legforróbb trendje, a blokkláncok és a kriptovaluták 2008-ban jöttek létre, de akkoriban kevesen gondolták volna, hogy ez az új technológia alig több mint egy évtizeddel később ilyen sok iparágra és piacra lesz hatással. Ami kezdetben úgy tűnt, hogy csak a pénzügyi tranzakciókra és befektetésekre használható, kiderült, hogy a fejlesztők és a kiadók hatékony eszköze, és ma már a blokkláncok teljesen megváltoztatják a videojátékok játékmódját.

Ha még mindig nem ismered ezt az új trendet, íme egy gyors magyarázat: a blokkláncok a kriptovaluták nyilvános főkönyveiként szolgálnak. A blokklánc blokkoknak nevezett „listák” sorozatából áll, amelyek mindegyike tartalmazza az előző blokkok adatait, kriptográfiai hash-eket és időbélyegeket, amelyek szinte lehetetlenné teszik a hackelést vagy a csalást. Az első blokkláncot a Bitcoin, a világ első működő kriptopénzének nyilvános főkönyveként hozták létre, de azóta más blokkláncok is létrejöttek, amelyekből új kriptopénzek is származnak.

A blokkláncon alapuló játékokat kripto-játékoknak vagy blokkláncjátékoknak nevezik, és a videojáték-ipar minden bizonnyal az egyik olyan iparág, amely a legtöbbet profitál ebből az új trendből. A szórakoztatáson belül fontos piac, a játék a digitális média egyik legnépszerűbb formájává vált a világon, és a blokklánc-technológiák rengeteg lehetőség előtt nyitják meg az utat, mind a játékok, mind pedig a fejlesztők számára.

 

Mivel a blokkláncok teljesen decentralizált struktúrák, a fejlesztők végre képessé váltak arra, hogy a játékosokat a játékba fektetett idejükért és erőfeszítéseikért jutalmazzák, új, izgalmas élményeket teremtve a „play-to-earn” funkciókkal. A tartalom monetizációjának és a játékok közötti átjárhatóságnak köszönhetően a játékosok mostantól teljes mértékben irányíthatják a játék bármely aspektusát, a létrehozási jogoktól kezdve az irányítási döntésekig. Mivel az alternatívák évről évre nőnek, mivel folyamatosan új játékok jelennek meg, a blokkláncjátékok megmutatják, hogy a decentralizált környezetek jelenthetik a videojáték-ipar jövőjét.

Tagadhatatlan: a játék rengeteg időt és erőfeszítést igényel, legyen szó akár egy karakter fejlesztéséről, a legjobb felszerelés megkereséséről vagy a játékbeli fizetőeszköz utáni farmolásról, és mindannyian, akik játszunk, legalább egyszer őrlődtünk már órákat ezek miatt. Mindezek ellenére, ezekért az elkötelezettségért csak a játékbeli eszközök használatának kiváltságát kaptuk. Soha nem kaptunk valódi kompenzációt ezért a sok erőfeszítésért, és természetesen soha nem volt a játékhoz kapcsolódó tulajdonunk.

A blokkláncjátékok azonban pontosan ezzel a problémával foglalkoznak. Mivel a decentralizáció, a teljes ellenőrzés és a valódi tulajdonjog kulcsfontosságú elemei e játékok mögött, a játékosok jutalmat kaphatnak az beleölt erőfeszítéseikért, és végre birtokolhatják a videojátékból való részüket, akár tárgyak és felszerelések, virtuális világok, akár pénz formájában, vagy akár kriptovaluták formájában. Ez a decentralizált struktúra a játékosok számára a játékon belüli irányítási döntések feletti ellenőrzést is biztosítja, lehetővé téve számukra, hogy pénzt keressenek a játékból pénzt kereső funkciók révén.

Hacsak nem egy szigeten ragadtál az elmúlt néhány évben, valószínűleg hallottál már a nem-helyettesíthető tokenekről, vagyis az NFT-kről. Ezek a tokenek olyan adategységek a blokkláncon, amelyek egy egyedi digitális elemet képviselnek, például dalokat, videoklipeket vagy egy videojátékon belüli elemeket. Ezek okos szerződésként is működnek, bizonyítják a tulajdonjogot, és lehetővé teszik az említett tartalom monetizálását.

Egy nem olyan nagyon rég megjelent, az Ethereum blokkláncon alapuló játék az egyik legjobb példa a decentralizált környezetekre. Az Animoca Brands fejlesztette The Sandbox egy interaktív kalandjáték, amiben a játékosok virtuális világokat építhetnek, karaktereket, tárgyakat és tájakat tervezhetnek, interaktív kalandokat hozhatnak létre, melyeket más játékosok is játszhatnak (hasonlóan a Robloxhoz – a szerk.). A játékban létrehozott minden tartalom NFT-ként pénzzé tehető, amelyeket a játék piacterén lehet értékesíteni, a The Sandbox saját valutájával.

 

Az NFT-k képezik a blokkláncjátékok alapját, és a legtöbb ma elérhető játék valamilyen módon beépíti őket – általában különböző eszközökként, például gyűjthető kártyák, karakterek, tárgyak vagy felszerelések formájában. Az utóbbi hónapok egyik legnépszerűbb játéka, amely az NFT-ket használja, a Splinterlands, a múlt hónapban több mint 420.000 aktív játékosról és több mint 55 millió dolláros tranzakcióról számolt be. A Hive blokkláncra épülő, a Hearthstone-hoz hasonló gyűjtögethető kártyás játékmenettel rendelkező Splinterlandsben a játékosok harcosokat és szörnyeket idéznek meg ezekkel a kártyákkal, és több játékmódban harcolnak egymás ellen valódi pénzes jutalmakért.

A blokkláncjátékok megjelenésének köszönhetően a játékosok végre aktívabbá válhatnak a játékközösségben, azáltal, hogy valóban birtokolhatják eszközeiket, és a tartalom monetizációja révén pénzt kereshetnek a játékból. Ennek a technológiának a térhódításával fényes út áll előttünk, ahol mind a fejlesztők, mind a játékosok decentralizált környezetben boldogulhatnak.

Az eredeti cikk Phil Wright jóvoltából a Critical Hiten jelent meg. A borítókép a Cointelegraphról származik.

×